Építettkörnyezet-fenntarthatósági szakmérnök szakirányú továbbképzés
Szak neve nagybetűsen ÉPÍTETTKÖRNYEZET-FENNTARTHATÓSÁGI SZAKMÉRNÖK SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS Szak neve építettkörnyezet-fenntarthatósági szakmérnök szakirányú továbbképzés Végzettségek
Képzési terület műszaki Képzési idő 2 Kreditek száma 60 7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben 7.1. A képzés célja:
A képzési program célja, hogy a hallgatók átfogó ismeretekre tegyenek szert az épített környezettel kapcsolatos fenntarthatósági kérdésekről és képesek legyenek ezen ismereteket jövőbeni munkájuk során alkalmazni. A szakon végzettek rendelkeznek az építőipari tevékenységek környezetre gyakorolt hatásának értékeléséhez szükséges készségekkel, és olyan gyakorlati megoldásokat tudnak alkalmazni, amelyek enyhítik a negatív környezeti hatásokat. A képzési program sokrétűsége révén a hallgatók szakterületükön túlmutató készségekre, valamint egy holisztikus szakmérnöki szemléletmódra is szert tesznek. A szakon végzettek képesek hatékonyan beépíteni a fenntarthatósági szempontokat munkájukba, amelyekkel így összességében várhatóan pozitív hatást gyakorolnak a környezetre, elősegítik az épített környezet építésével és fenntartásával kapcsolatos tevékenységek negatív hatásainak csökkentését, hozzájárulva egy fenntarthatóbb jövőhöz.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás: A szakon végzett ismeri - a fenntartható fejlődés általános elveit, és alkalmazni is tudja azokat a mérnöki szerkezetek tervezésével és fenntartásával kapcsolatos projektekben; - a fenntarthatóság és az épített környezet elméleteit, terminológiáját és összefüggéseit; - a környezetvédelmi és mérnöki alapelveket, beleértve az energia- és erőforrás-takarékosságot, a hulladékgazdálkodást és a zöld épületek tervezésének módszertanát; - a fenntartható építési technológiákkal, az építési hulladék újrahasznosíthatóságával, az épületek állapotának és élettartamának meghosszabbításával, az anyagok környezettudatos felhasználásával és a szerkezeti tervezéssel kapcsolatos általános és specifikus lehetőségeket, illetve korlátokat; - a jövőbeni és feltörekvő építési technológiákat, valamint azt, hogy azok hogyan járulnak hozzá a fenntarthatósághoz; - a legfontosabb kutatási módszereket és diagnosztikai technikákat, amelyeket a problémamegoldást segítő adatok és információk összegyűjtéséhez használnak; - és alkalmazni tudja a vonatkozó előírásokat és szabványokat a tervezési és épületfelújítási projektekre.
7.2.2. Képességek: A szakon végzett képes - megfelelő stratégiákat alkalmazni a fenntarthatósággal és az épített környezettel kapcsolatos összetett problémák hatékony megoldására; - a fenntarthatóság szempontjait alapul véve támogatni a tervezési koncepciókat, az adott esetben irányítani, és figyelembe venni az ökológiai követelményeket a tervezési szakasztól kezdve a megvalósításig; - stratégiailag alkalmazni a korábban megszerzett, rendszerezett ismereteit és tapasztalatait a multidiszciplináris munkát igénylő összetett problémakörökben; - csapatban dolgozni, multidiszciplináris megközelítést alkalmazva, továbbá egyéni kreatív ötleteket is kidolgozni; - irányítani a projektben a környezetvédelmi tervezési szempontok megvalósítását; - szakmai készségeit az adott munkahely követelményeinek megfelelően alkalmazni.
7.2.3. Attitűd: A szakon végzett - magas fokú ökológiai érzékenységgel és a hosszú távú érték, illetve a fenntarthatóság szükségességének tudatosságával rendelkezik; - folyamatosan törekszik arra, hogy naprakész maradjon az új szakmai ismeretek, módszerek és technológiák terén; - folyamatosan keresi a fejlődés és az önfejlesztés lehetőségeit; - tudatosan törekszik arra, hogy saját szakmai határain, interdiszciplináris határokon és a hagyományos kereteken túllépve is vizsgálódjon; - nyitott a szakterület új mérési, adatfeldolgozási és információs technológiáinak megismerésére, elemzi azok lehetséges hatását és azt, hogy hogyan lehet ezeket beépíteni saját gyakorlatába; - rugalmasan alkalmazkodik az új típusú kihívásokhoz, problémákhoz és helyzetekhez; - törekszik a közösségekkel való együttműködésre és megérti a közösségi szerepvállalás társadalmi dinamikáját a fenntartható gyakorlatok megvalósításában.
7.2.4. Autonómia és felelősség: A szakon végzett - szakmai környezetben teljes érzékenységgel, tudatossággal és felelősséggel végzi a munkáját; - elfogadja a mérnöki közösség globális felelősségvállalásának szükségességét a fenntartható fejlődés sikeres megvalósításában, és ezt a hozzáállást figyelembe veszi a projektfeladatok elvégzése során; - a szakmai közösség tagjaként felelősséget vállal kollégáiért és a projektek anyagi eszközeiért; - önállóan tájékozódik, tudatosan vállalja és közvetíti szakmája etikai normáit; - szakmai alázattal dolgozik és interdiszciplináris megközelítésre törekszik a projektek megvalósítása során, mindig szem előtt tartva a fenntarthatóság elveit; - innovatívan és a jövőre összpontosítva gondolkodik. 8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték 8. A szakirányú továbbképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
8.1. A fenntarthatósági szakmérnöki tevékenység alapjai ismeretkör: 10 kredit
8.2. Fenntartható építési technológiák ismeretkör: 11 kredit
8.3. Környezeti fenntarthatóság ismeretkör: 9 kredit
8.4. Szerkezetek felújítása ismeretkör: 9 kredit
8.5. Fenntartható városok ismeretkör: 11 kredit
8.6. Szakdolgozat: 10 kredit” 9. A szakdolgozat kreditértéke 10 |