10. Fogalomtár
« vissza | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
előre »
|
Besorolási döntés: az Oktatási Hivatal felsőoktatási felvételi eljárást lezáró döntése. Ebben döntés születik arról, hogy a jelentkező felvehető-e bármely általa a felvételi kérelmében megjelölt képzésre és ha igen, melyikre. Egyazon felsőoktatási felvételi eljárásban a jelentkező csak egy helyre sorolható be.
Bolognai folyamat: 1999-ben a Bolognai Nyilatkozattal megindult oktatáspolitikai kezdeményezés megvalósítási/megvalósulási folyamata, amelynek célja a nyilatkozatot aláírt országok (29 ország, köztük Magyarország is) oktatási rendszerének összehangolása az egyes országok felsőfokú képzései közötti átjárhatóság, a felsőfokú képzésében való részvétel megkönnyítése érdekében. A folyamat eredményeit az aláírók kétévente felülvizsgálják, értékelik, további, illetve módosított célokat fogalmaznak meg, mint tették ezt 2001-ben Prágában (Prágai Nyilatkozat), 2003-ban Berlinben (Berlini Nyilatkozat), 2005-ben Bergenben (Bergeni Nyilatkozat), 2007-ben Londonban (Londoni Nyilatkozat), 2009-ben Leuvenben (Leuveni Nyilatkozat), valamint legutóbb 2010-ben Budapesten és Bécsben (Budapest-Bécs Deklaráció). A Budapest-Bécs Deklaráció jelentőségét az adja, hogy a 2010-re megteremteni célzott Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrejöttét a tagországok miniszterei bejelentették. Az EFT-nek jelenleg 48 tagállama van (a legutóbbi csatlakozó 2015-ben Fehéroroszország volt).
Duális képzés: a műszaki, informatika, agrár, természettudomány vagy gazdaságtudományok képzési területen indított gyakorlatigényes alapképzési szakon, szociális munka alapképzési szakon, illetve a felsorolt képzési területhez tartozó mesterképzési szakon folytatott képzés. A duális képzésben a hallgató a felsőoktatási tanulmányai mellett vállalja, hogy szakmailag minősített vállalatoknál a képzési idő alatt gyakorlatot végez. Ennek eredményeképpen munkatapasztalatot szerez, szakmai kompetenciáit már a képzés alatt megerősíti.