Hogyan válasszak egyetemet, főiskolát?
Kapcsolódó tartalmak
A felvételizők nemcsak szakot, hanem ezzel együtt felsőoktatási intézmény(eke)t választanak, amikor benyújtják jelentkezésüket. Mindkét döntés alapos megfontolást igényel, hiszen fontos, hogy mindenki jól érezze majd magát hallgatóként abban az intézményben, amelybe felvették, számára megfelelő jellegű és színvonalú képzésben részesüljön és utána az elhelyezkedés se jelentsen nehézséget.
Előfordul, hogy a lakóhely, a presztízs vagy más tényezők miatt a továbbtanulni szándékozók előbb érdeklődnek egy intézmény, és csak utána az ott szerezhető képesítések iránt. Tapasztalataink szerint az intézményválasztás legfontosabb szempontjai a következők:
- a felsőoktatási intézmény presztízse
- az oktatás színvonala
- egyéni kötődés
- család, barátok, ismerősök véleménye
- ismeretlenek véleménye (pl. Facebook oldalunk követőinek hozzászólásai)
- az intézményi élet
- korábbi tanárok, oktatók tanácsai
- az intézmény közelsége a lakóhelyhez
Egy 2005-ös kutatásunk szerint a felvételizők számára az egyetem vagy főiskola presztízse, valamint oktatási színvonala a legfontosabb mérlegelési szempont. Az alábbi táblázatból kiderül, hogy általában hogyan rangsorolják a legfontosabb szempontokat:
Intézményválasztás - első helyen megjelölt szempont | ||
fő | százalék | |
presztízs | 2435 | 52,1 |
oktatás színvonala | 749 | 16 |
lakóhelyi közelség | 581 | 12,4 |
középiskolai eredmények | 341 | 7,3 |
egyéb | 270 | 5,8 |
pezsgő intézményi élet | 184 | 3,9 |
ismerősök is ide jelentkeztek | 82 | 1,7 |
nem tudja | 35 | 07 |
összesen | 4676 | 100 |
Intézményválasztás - második helyen megjelölt szempont | ||
fő | százalék | |
oktatás színvonala | 1509 | 34,4 |
presztízs | 700 | 15,9 |
pezsgő intézményi élet | 693 | 15,8 |
lakóhelyi közelség | 602 | 13,7 |
középiskolai eredmények | 336 | 7,7 |
ismerősök is ide jelentkeztek | 306 | 7 |
egyéb | 137 | 3,1 |
nem tudja | 107 | 2,4 |
összesen | 4676 | 100 |
Egyetem vagy főiskola?
A főiskolák és az egyetemek is meghirdethetnek alap- és mesterképzéseket is, és mindkét intézmény típusban ugyanolyan ismereteket és képességeket szerezhetnek a hallgatók a képzés során. Nem a képző intézmény típusa, hanem az ott megszerzett oklevél fokozata (alap- vagy mesterfokozat) a meghatározó. Éppen ezért a jelentkezéskor érdemes az intézmény elnevezése ("főiskola" vagy "egyetem") helyett az ott szerezhető végzettség, illetve az oktatás színvonala alapján dönteni.
Hallgatói élet
A felvételizők egy részének az intézmény kiválasztásánál az is fontos szempont, hogy az intézmény milyen hagyományokkal rendelkezik, milyen a hallgatói élet. A hallgatói mindennapok jelentősen eltérnek a középiskolás, vagy akár a "felnőtt" életviteltől.
Az intézményi interjúkon hallgatók, egyetemi oktatók számolnak be saját intézményükben szerzett tapasztalataikról, így közvetlen és benyomásokon alapuló, szubjektív képet is kaphatunk kiszemelt intézményünkről.
Nyílt napok
Személyes tapasztalatot az intézményi nyílt napokon szerezhetnek az érdeklődők. Ezek az események alkalmasak arra, hogy a felvételizők benyomásokat szerezzenek az egyetemről, főiskoláról, amelyet kinéztek maguknak. A felsőoktatási intézmények rendszerint szeptembertől februárig terjedő időszakban rendeznek nyílt napokat, ahol a leendő hallgatók közvetlenül feltehetik kérdéseiket az oktatóknak a felvételivel, oktatással kapcsolatban, és az ott tanulók is beszámolnak a hallgatói élet színe-javáról.
A Felvi nyílt nap keresőjével mindenki megtalálja a számára érdekes programot, hiszen szolgáltatásunk az összes felsőoktatási intézmény nyílt napjának dátumát tartalmazza.