1.3.6. A hitelesítés
2022.10.15
Az űrlapok kitöltése, a meglévő dokumentumok feltöltése és a kiegészítő eljárási díj befizetése (és átutalás esetén az igazolás feltöltése) után a következő teendő a jelentkezés hitelesítése, amely nélkül a jelentkezés érvénytelen. A hitelesítést akkor érdemes vagy kell megtenni, amikor már biztos abban, hogy nem kíván változtatni az adatain, a választott jelentkezési helyein vagy a feltöltött dokumentumain. A jelentkezési határidő lejárta után a hitelesítési határidőig – 2022. november 20-ig – már csak hitelesítésre van lehetőség.
Ha már hitelesítette a jelentkezését, de még a jelentkezési határidő lejárta előtt bármit változtat az E-felvételiben (adatot módosít vagy dokumentumot tölt fel), a felvételi kérelmét újra hitelesítenie kell! Erre abban az esetben is szükség van, ha végül visszaállítja a módosítás előtti állapotot (azaz valójában nem történik adatváltozás)!
A hitelesítés folyamata
Az Ügyfélkapu olyan szolgáltatás, amelynek segítségével – a személyazonosság igazolása mellett – biztonságosan kapcsolatba lehet lépni elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel. A szolgáltatást állampolgárságtól függetlenül mindenki igénybe veheti.
Ügyfélkapu regisztrációval történő hitelesítés során az E-felvételi felületén található hitelesítés funkció használatával a két rendszerbe történő párhuzamos bejelentkezés után a háttérben megtörténik az ún. természetes személyazonosító adatok egyeztetése. A természetes személyazonosító adatok egyezése esetén a hitelesítés automatikusan megtörténik. Ennek eredményéről a jelentkező e-mailben értesítést kap, illetve az E-felvételi felületén is látható, hogy a hitelesítés sikeresen megtörtént. (Érdemes ezt az értesítést megvárni.)
A hitelesítési folyamat végrehajtására vonatkozó pontos útmutatást az E-felvételi felülete tartalmazza.
Amennyiben az Ügyfélkapuval történő hitelesítés többszöri kísérlet után sem sikeres, annak egyik oka az lehet, hogy a természetes személyazonosítók karakterszinten eltérnek. Ilyenkor ellenőrizze, hogy az E-felvételi jelentkezés során megadott adatai teljes mértékben megegyeznek-e az Ügyfélkapun szereplő adataival (pl. a születési helyét jól adta-e meg, a nevében vagy édesanyja születési nevében szereplő két utónév esetén mindkettőt rögzítette-e).
Ha még nem rendelkezik Ügyfélkapu belépési adatokkal, a regisztrációt elektronikusan vagy személyesen kezdeményezheti. Az elektronikus regisztráció kétféleképpen végezhető el:
- E-személyi igazolvánnyal, melynek feltétele, hogy rendelkezzen új típusú, 2016-ban vagy ezt követően kiállított személyazonosító igazolvánnyal és az igényléskor, egy külön borítékban kapott kódkártyával.
- Arcképes Azonosítás igénybevételével: ilyenkor az ügyintézésre videóhívásban kerül sor, a bemutatott okmányon szereplő adatok és az arckép megfelelő mértékű egyezése esetén. Az Arcképes Azonosítás szolgáltatás első használatakor kerül sor a regisztrációra, ügyintézői közreműködéssel. A sikeres regisztrációt követően az Arcképes Azonosítás már ügyintéző közreműködése és személyes megjelenés nélkül használható.
Ügyfélkapu regisztrációt létrehozni személyesen bármelyik okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain vagy külföldi tartózkodás esetén az adott országban található magyar nagykövetségen vagy konzulátuson lehet.
(Az E-felvételin kívül folyamatosan bővülő körben számos egyéb ügyet lehet elektronikus úton intézni Ügyfélkapuval. Bővebb információ: a www.magyarorszag.hu oldalon található – a linkre kattintva kilép a hivatalos Tájékoztatóból.)
Ha a hitelesítési határidőig nem rendelkezik Ügyfélkapu regisztrációval, vagy a hitelesítési folyamat többszöri kísérlet után is sikertelen (pl. olyan adateltérés miatt, amely a jelentkezési határidő lejárta miatt már nem javítható időben), akkor lehetősége van az E-felvételi felületről kinyomtatható ún. hitelesítő adatlap segítségével hitelesíteni jelentkezését. A kinyomtatott hitelesítő adatlapot alá kell írnia, és ajánlott küldeményként legkésőbb november 20-ig postáznia kell az Oktatási Hivatal, 1443 Budapest, Pf. 220. címre.
Csak az olyan, kizárólag a 2023. évi keresztféléves eljáráshoz tartozó hitelesítő adatlap fogadható el, amely
- a rendszerben utoljára mentett adatokat tartalmazza (utolsó verzió),
- a jelentkező az erre szolgáló helyen aláírta,
- olvasható a szöveg és a vonalkód, valamint a vonalkód alatt található számsor,
- és minden oldalát beküldte.
Kérjük, ügyeljen a megfelelő minőségű nyomtatásra, valamint arra, hogy ha a nyomtatást vagy benyújtást követően adatot módosított, akkor új adatlapot kell az E-felvételiből nyomtatnia, majd benyújtania!
A beérkezett hitelesítő adatlap feldolgozásának eredményéről e-mailben értesítést kap, illetve sikeres hitelesítés esetén az E-felvételi felületén is látható lesz a státusz változása (hitelesített).
Az Ügyfélkapu segítségével történő hitelesítés, illetve a hitelesítő adatlap postára adásának határideje 2022. november 20. A hitelesítés akkor tekinthető sikeresnek, ha arról visszajelzést kapott e-mailben, illetve az E-felvételi felületén is megjelenik a hitelesített státusz! Amennyiben egy korábbi sikeres hitelesítést a jelentkezési határidő előtt, valamilyen okból (pl. adatmódosítás miatt, akár megtörtént az végül, akár nem) visszavont, akkor a hitelesítést újra el kell végeznie, hogy a jelentkezése érvényes legyen! |