Néhány szó az Ügyfélkapuról
2021.02.17Közeleg az idei felvételi jelentkezések hitelesítésének határideje. Ennek a legegyszerűbb módja, ha Ügyfélkapuval tesszük meg. De (még) miért jó, ha van Ügyfélkapunk?
Az Ügyfélkapu olyan elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszer, amelynek segítségével – a személyazonosság igazolása mellett – biztonságosan kapcsolatba lehet lépni elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel.
Miért jó?
Nemcsak a felvételi jelentkezést hitelesíthetjük, hanem később más ügyeket is könnyen és gyorsan intézhetünk vele: például megnézhetjük és jóváhagyhatjuk az elkészült adóbevallási tervezetünket, időpontot foglalhatunk okmányirodába, értesítést kapunk, ha közeleg valamely okmányunk lejárati határideje, vagy kezdeményezhetjük egyéni vállalkozást indítását. Egyre több eljárásban küldik elektronikusan a hivatalos iratokat az ügyfeleknek, akik így hamarabb megkapják a kért igazolásokat, kérelem-elbírálásokat, sorban állás nélkül.
Ami pedig majdani hallgatóként fontos lehet: nyomon követhetjük vele a felsőoktatás információs rendszerében rögzített adatainkat, többek között azt, hogy hány támogatott félévet használtunk már el tanulmányaink során.
Az Ügyfélkapuval intézhető szolgáltatások listája itt tekinthető meg »
Hogyan lehet Ügyfélkapum?
Ügyfélkaput bárki nyithat, állampolgárságtól függetlenül. Ehhez egyszeri regisztrációra van szükség, amelyet személyesen bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán, külképviseleten el lehet indítani. Még egyszerűbb a dolguk azoknak, akiknek 2016. január 1-jét követően kiállított személyazonosító igazolványunk van: ők ugyanis elektronikusan is tudnak regisztrálni az itt található űrlap kitöltésével.
A regisztrációkor meg kell adni egy felhasználónevet, illetve az e-mail címünket. Utóbbira érkezik majd az egyszer használatos kód, amellyel aktiválhatjuk az Ügyfélkapunkat és akkor tudjuk megadni a biztonsági szabályoknak megfelelő új jelszavunkat is (legalább 8 karakter, tartalmazzon kis- és nagybetűt, illetve számot is, és nem lehet azonos a felhasználónévvel).
Az E-felvételi hitelesítése
Ügyfélkapu regisztrációval történő hitelesítés során az E-felvételi felületén található hitelesítés funkció használatával a két rendszerbe történő párhuzamos bejelentkezés után a háttérben megtörténik az ún. természetes személyazonosító adatok egyeztetése. Ennek eredményéről a jelentkező az E-felvételi felületén és e-mailben is értesítést kap. A természetes személyazonosító adatok egyezése esetén a hitelesítés automatikusan megtörténik. A hitelesítési folyamat végrehajtására vonatkozó pontos útmutatást az E-felvételi felülete tartalmazza.
Fontos megjegyezni, hogy az E-felvételi jelentkezést ideiglenes Ügyfélkapu regisztrációval nem lehet hitelesíteni.