Innováció és ökológiai fenntarthatóság: mit kínál a Z-szak?
2025.01.06Az immár harmadik éve induló Z-szak a magyar felsőoktatás egyik leginnovatívabb képzése. Az érettségire épülő osztatlan (ötéves) mesterszak és a korábbi diplomákra épülő rövid ciklusú (kétéves) mesterszak az ökológiai fenntarthatóságot, a természettudományokat, a vizualitást, a pedagógiát és a kommunikációt egyesíti a 21. század igényeihez igazodva.
Dr. Weiszburg Tamás, az ELTE TTK oktatója, a szak egyik alapítója és meghatározó alakja mesélt nekünk arról, miért érdemes a Z-szakot választani.
Miben tér el a Z-szak a hagyományos képzésektől?
Többéves előkészítés után, 2022-ben indítottuk el a képzést, kezdetben hat, mostanra már nyolc egyetem és kilenc képzési helyszín összefogásával. A Z-szak osztatlan formájában egy érettségire épülő, öt éves mesterszak, ami már önmagában is különlegesség, alig pár hasonló képzés található a magyar felsőoktatásban. Van ugyanakkor már bizonyos diplomákra épülő, két év alatt elvégezhető formája is.
Célunk az volt, hogy a 21. század igényei mentén újraértelmezzünk bizonyos fogalmakat. Az iskola legyen természetes része a mindennapi életnek. A mainál lényegesen jobban adjon a valóságban is alkalmazható tudást, segítse megérteni a világot. És ezzel újraértelmezzük a tanár szerepét is. Ő már nem a nehezen elérhető absztrakt „tudás” forrása, hanem egy gondolkodásra tanító mentor vagy kolléga, akár az iskolában, akár a munkaerőpiac más részein. Valaki, aki képes megismertetni és megszerettetni a természetet, elfogadtatni annak törvényeit, és képes döntésekre felkészíteni a közösségeket.
Az új célhoz új eszközök kellenek. Képzéseinkben a kommunikációs, vizuális, pszichológiai és pedagógiai felkészítés része a mostani tanulási folyamat segítésének és természetes módon lesz majd eszköze e diplomásoknál a sikeres és hatékony munkavégzésnek. E kompetenciák, a problémafelismerő és -megoldó gondolkodásmód a modern munkaerőpiacon kiemelkedően értékesek.
Milyen hallgatók jelentkezésére számítanak?
Két célcsoportunk van. Az egyik csoportot azok a középiskolások alkotják, akik a természet és az emberek iránt érdeklődnek. Bekerült diákjaink zöme csupán egy természettudományos tárgyat szeretett a középiskolában. Legtöbben a biológiát vagy a földrajzot, de persze van kémiás és fizikás hátterű hallgatónk is. Aki magyarból vagy matekból, esetleg nyelvekből jó, szintén jól megtalálja a helyét. A képzésünket úgy építettük fel, hogy ha valaki valamiben erős, ott is tud fejlődni, miközben a többi területen szervezetten felzárkóztatjuk. Emiatt a szak azok számára is ideális, akik még nem döntötték el, pontosan merre szeretnének továbbtanulni vagy dolgozni, mivel az itt megszerzett tudás rengeteg pályához biztosít kellő alapot.
A másik célcsoportunk azokból a szakemberekből áll, akik már rendelkeznek valamilyen természettudományos végzettséggel, vagy jelenleg is oktatnak, de szeretnének egy új típusú képesítést szerezni. Ők egy–két év alatt juthatnak el a diplomához, állami finanszírozással, a korábban már államilag finanszírozott féléveik számától függetlenül.
Miért érdemes jelentkezni erre a szakra?
A Z-szak biztos karrierlehetőséget nyújt. A legegyszerűbb azt mondani, hogy azok a szakmák, amelyek a 21. században új, innovatív és valóban jól kereső szakmák, azok mind igénylik a komplex gondolkodást, a hatékony kommunikációs és vizuális készségeket. Ezeken belül a tanári pálya különösen fontos terület, és bár ma sokan kételkednek benne, hogy megéri-e tanárnak lenni, ám hiszem, hogy 2030-ra, amikor a most felvételizők végeznek, ez az egyik legvonzóbb hivatás lesz, hiszen a bérek rendezése már megkezdődött, és egy biztos pálya hosszú távon is, ami a legtöbb szakmáról nehezen állítható. Ha pedig valaki mégsem akar majd a közoktatásban dolgozni, a lehetőségek széles palettája várja a szakon tanulókat a munkaerőpiacon, a természetvédelemtől kezdve, az ipari kutatáson át, egészen az innovációs területekig.
Mit tanítanak a Z-szakon?
A képzésben a természettudományok teljes spektrumát lefedjük: biológia, kémia, fizika, földtudományok. A matematika is fontos, de itt elsődleges célunk a matek szépségének és hasznosságának megmutatása, a tárgytól való idegenkedés legyőzése. Ez az alap, de nem pusztán az ismeretátadásra koncentrálunk. Egy nyitott látásmódot szeretnénk átadni, a hallgatók megtanulják, hogyan lehet az éles diszciplináris határok helyett egységes rendszerben gondolkodni. Nem lebutítva, hanem éppen ellenkezőleg: egyben látva, ami egybe tartozik. És ebbe a képbe azután már jól beilleszthetők és kiegészíthetők azok a tudásmozaikok, amiket minden bejövő diákunk hoz magával, csak éppen nem tudja, hogy a kék puzzle-darab az ég, a tenger vagy egy szép ruha része.
Emellett kiemelt figyelmet fordítunk a kommunikációra, a vizualitásra és a retorikára. A hallgatók kritikai gondolkodást sajátítanak el, idegen nyelven történő tájékozódást gyakorolnak a virtuális világban, beleértve a mesterséges intelligencia használatát is. Terepgyakorlatokon, ipari és mezőgazdasági létesítmények látogatásán, valamint laboratóriumi munkákon keresztül szereznek gyakorlati tapasztalatot, nem csak Magyarországon, hanem az egész Kárpát-medencében.
Mi lenne az üzenete azoknak, akik a jelentkezést fontolgatják?
Ha érdekel a természet, a tudomány és a fenntarthatóság, akkor az ELTE Természettudomány Karának Z-szakja egy olyan képzés, amely a jövő kihívásaira készít fel. Egy különleges lehetőség arra, hogy gyakorlati tudást szerezz, amiből jól meg fogsz élni, miközben részt veszel egy fenntarthatóbb világ megteremtésében. Ha nyitott vagy és szeretsz tanulni, itt a helyed!
(Fizetett tartalom)