Egyetemek, főiskolák
Magyar Képzőművészeti Egyetem restaurátor-művész |
Képz. szint: Osztatlan képzés | |
Munkarend: Nappali | |
Fin. forma: Állami ösztöndíjas | |
Képzési idő (félév): 10 | |
Állami támogatás/önköltség féléves összege: támogatott | |
Minimumpont: - |
Általános szakleírás
Az intézmény képzési sajátosságairól a kartól kaphat tájékoztatást.
restaurátor-művész mesterképzési szak (egységes, osztatlan képzés) ››
(A linkre kattintva kilép a hivatalos Tájékoztatóból.)A jelentkezés és a felvétel sajátos feltételei
Az első (I.) szakaszban - az alkalmassági vizsga keretében - előírt portfólió elektronikus feltöltésével kapcsolatban tájékoztatást 2023 áprilisában, személyre szóló elektronikus levélben (e-mailben) kapnak a jelentkezők, illetve az egyetem honlapján teszik közzé.
Az alkalmassági vizsga díját (4 000 Ft) az egyetem számlaszámára kell átutalni, 2023. március 27. és 2023. április 12. között, a jelentkező nevének és lakcímének a közleményben történő megadásával.
Számlaszám és kedvezményezett:
10032000-01426751-00000000
Magyar Képzőművészeti Egyetem
Fontos, hogy kizárólag a fenti időintervallumban utalja át az alkalmassági vizsga díját! A megadott időszak előtt, illetve a megadott időszakban név és/vagy a lakcím megjelölése nélkül beérkező utalásokat visszautalják a küldő számlaszámára. Az alkalmassági vizsgadíj befizetésének elmulasztása, az utalás elmaradása a felvételi eljárásból történő kizárással járhat.
Készpénzzel, a vizsga helyszínén történő befizetésre, illetve csekkes fizetésre sincs mód.
A 2023. júniusi alkalmassági és gyakorlati vizsgákat személyes jelenléttel szervezi az Egyetem, melye(ke)n a részvétel kötelező.
A 2023. évben meghirdetett Országos Középiskolai Rajzversenyen 1-3. helyezést elért jelentkezők - a képzőművészet-elmélet alapképzési szakra jelentkezők kivételével - az első (I.) szakasz rostavizsgáján továbbjutnak. A versenyen elért eredmény igazolását legkésőbb az első (I.) szakasz rostavizsgájának napjáig kell benyújtani.
Restaurátorművész osztatlan képzés (festő specializáció)
Első szakasz: előrosta otthoni munkák alapján.
Készítsen 1 db portfóliót „összefűzött” pdf-fájl formátumban, maximum 30 MB méretben.
A fájl tartalma:
- 5 db tanulmányrajz (akt, fej, csendélet),
- a specializációnak megfelelően 15 db fénykép szakmai munkákról (festmény, színes tanulmányok, másolatok). A munkákhoz képaláírás formájában kérik megadni az alábbi adatokat: cím, évszám, technika, anyag, méret (magasság, szélesség);
- motivációs levél, maximum 3000 karakter terjedelemben (szóközökkel együtt).
Általános műveltséget, művészettörténeti ismereteket felmérő kérdőív kitöltése.
Önéletrajz és motivációs levél beadása.
Ajánlott irodalom:
- Beke László: Műalkotások elemzése a gimnázium I-III. osztálya számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.
- Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek. Enciklopédia kiadó, Budapest, 2002.
Harmadik szakasz: színes másolat készítése megadott képről léptékváltoztatással, akvarellel.
Otthoni munkák bemutatása, beszélgetés.
Elvárás a restaurálásra vonatkozó általános tájékozottság, kémia, fizika, biológia, művészettörténet és idegen nyelv középiskolai szintű ismerete.
A jelentkezőtől elvárt a logikus gondolkodási készség, és képes legyen önálló véleményalkotásra, valamint felmérjük a restauráláshoz használatos anyagok alapfokú ismeretét, a szakmai alkalmasságot.
Ajánlott irodalom:
Kurt Wehlte: A festészet nyersanyagai és technikái; Balassi Kiadó - MKE, Budapest, 1994.;
A képzőművészet iskolája I-II. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat, Budapest, 1976-77.
Első szakasz: előrosta otthoni munkák alapján.
Készítsen 1 db portfóliót „összefűzött” pdf fájl formátumban, maximum 30 MB méretben.
A fájl tartalma:
- 5 db tanulmányrajz (akt, fej, csendélet), a specializációnak megfelelően 15 db fénykép szakmai munkákról (szobor - legalább 2 nézetből készült fénykép, másolatok). A munkákhoz képaláírás formájában kérik megadni az alábbi adatokat: cím, évszám, technika, anyag, méret (magasság, szélesség, mélység);
- motivációs levél, maximum 3000 karakter terjedelemben (szóközökkel együtt).
Második szakasz: fej mintázása agyagból, élő modell után.
Akt rajzolása drapériával, élő modell után (félíves rajzlapon, szabadon választott technikával).
Általános műveltséget, művészettörténeti ismereteket felmérő teszt kitöltése.
Önéletrajz és motivációs levél beadása.
Ajánlott irodalom:
- Beke László: Műalkotások elemzése a gimnázium I-III. osztálya számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.
- Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek. Enciklopédia kiadó, Budapest, 2002.
Harmadik szakasz: figurális dombormű másolása agyagból, léptékváltoztatással.
A bemutatott otthoni munkák közt legyen a tervezett specializációnak (kőszobrász vagy faszobrász restaurátor) megfelelő anyagú tárgy: agyag, kő- vagy fa portré, plasztika stb. Csupán fotódokumentáció nem fogadható el!
A beszélgetés a restaurálásra vonatkozó általános tájékozottság, kémia, fizika, biológia, művészettörténet és idegen nyelv középiskolai szintű ismeretének felmérésére irányul.
A jelentkezőtől elvárt a logikus gondolkodási készség, a restauráláshoz használatos anyagok alapfokú ismerete, és felmérjük a szakmai alkalmasságot.
Ajánlott irodalom:
A képzőművészet iskolája I-II. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat, Budapest, 1976-77;
A művészet története Magyarországon, Aradi-Feuerné-Galavics-Marosi, Gondolat Kiadó 1983.
Restaurátorművész osztatlan képzés (textil-bőr, fa-bútor, szilikát specializáció specializáció)
Első szakasz: előrosta otthoni munkák alapján.
Készítsen 1 db portfóliót „összefűzött” pdf-fájl
formátumban, maximum 30 MB méretben.
A fájl tartalma:
- 5 db tanulmányrajz (tájkép, csendélet, drapéria, forgástestek) változatos technikával
- a specializációnak megfelelően 15 db fénykép szakmai munkákról (például: díszítmény-másolat festéssel, fatárgyak, intarzia, bőr munkák, textilből készült tárgyak, kerámia- vagy üvegmunkák). munkákhoz képaláírás formájában kérjük megadni az alábbi adatokat: cím, évszám, technika, anyag, méret (magasság, szélesség, mélység);
· motivációs levél, maximum 3000 karakter terjedelemben (szóközökkel együtt).
Második szakasz: 1. nap
Kémia teszt: szervetlen és szerves kémiából, valamint általános műveltséget, kultúrtörténeti ismereteket felmérő kérdőív kitöltése.
Ajánlott irodalom:
- Beke László: Műalkotások elemzése a gimnázium I-III. osztálya számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.
- Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek. Enciklopédia kiadó, Budapest, 2002.
- Kémia Tankönyv 9–10 (I. és II. kötet) alábbi fejezetei:
- (Tananyagfejlesztők: Bárány Zsolt, Hotziné Pócsi Anikó, Marchis Valér, Várallyainé Balázs Judit)
- I. kötet (https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/OH-KEM910TB_I__teljes.pdf): 1., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 11., 12., 15., 20., 21., 23., 26., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 35-36., 37. fejezetek
- II. kötet (https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/OH-KEM910TB_II__teljes.pdf): 39., 41., 42., 46., 48., 65., 66., 70., 73., 77., 79., 80., 81., 83., 84., 89. fejezetek
2. nap
Csendélet rajzolása (forgástest, szabadforma, drapéria, perspektíva) modell után, félíves rajzlapon (szénnel vagy ceruzával)
3-4. nap
Mintázás: növényi motívum másolása agyagból.
Harmadik szakasz: (1087 Budapest, Könyves K. krt. 40.)
A specializációnak megfelelő szakmai gyakorlati feladatok:
Textil-bőr specializáció: Textilmotívum másolása és festése papírra akvarellel. Szövés szalagszövő eszközön. Zsinóros széleldolgozás és gomblyuk készítése különböző öltéstípusokkal. A három alapkötés típusának (vászon, sávoly, atlasz) felismerése. Bőranyagok összeépítése két-tűs varrással, rátétek kiszabása és felvarrása szűcstűvel. Gömbölyű fonás 4 szíjból. Bőrvékonyítás megadott vastagságra, az elvékonyított bőrszélek összeragasztása. Egy textil- vagy egy bőrtárgy készítéstechnikai leírása és állapotjellemzése (anyaga, készítéstechnikája, szemmel becsült állapota).
Szükséges eszközök: munkaköpeny, kisolló, gyűszű, akvarellfesték, ecset. A műhelyben rendelkezésre áll serfelőkés, snitzer, vonalzók, varrótű, varróár, simító csont, szike, de saját szerszám használata megengedett.
Fa-bútor specializáció: Díszítő motívumok másolása és festése papírra akvarellel. Asztalos fakötések készítése kéziszerszámokkal. Intarzia összevágása és összeállítása megadott rajz alapján. Egy adott bútor műszaki rajzának elkészítése. Különféle furnérok faanyagának azonosítása, valamint hagyományos asztalos kéziszerszámok felismerése. Egy faműtárgy készítéstechnikai- és állapotleírása.
Szükséges eszközök: munkaköpeny, félíves papír, rajzeszköz, akvarellfesték, a műhelyben rendelkezésre áll: vonalzó, intarziavágó kés, fűrész, véső, de saját szerszám használata ajánlott.
Szilikát specializáció: Edény szabadkézi felrakása hurkatechnikával megadott formai minta alapján. Csempe és orientális festett motívumok másolása és festése papírra akvarellel. Geometrikus mintaelemek kiegészítése szabadkézi rajzzal (palmetta, meanderminta stb.). Kerámia és üveg tárgyismereti felmérő teszt (régészeti, néprajzi, iparművészeti). Egy régészeti kerámiatárgy készítéstechnikai leírása és állapotjellemzése.
Szükséges eszközök: munkaköpeny, a festéshez szükséges saját eszközök: papír színpróbákhoz, tempera vagy akvarellfesték, illetve ecsetek. A kerámia készítéstechnikai eszközök a műhelyben rendelkezésre állnak, de saját szerszámok használata is megengedett. Az edény felrakásához megfelelő agyag biztosított, hozott agyag használata nem engedélyezett.
Mindhárom specializáción: otthoni munkák újbóli bemutatása, beszélgetés (a restaurálásra vonatkozó általános tájékozottság, művészettörténeti és művelődéstörténeti ismeretek). A jelentkezőtől elvárják a logikus gondolkodási készséget.
Online elérhető, ajánlott szakirodalom:
Kissné Bendefy Márta – Orosz Katalin: A modellkísérletek szerepe a restaurátorképzésben. In: ISIS - Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek 12. (2012) pp. 43–51.
http://epa.oszk.hu/00400/00402/00011/pdf/EPA00402_ISIS_2012_043-051.pdf
Zsámbéki Anna: Restaurátor rémtettek. In: Magyar Múzeumok, a Pulszky társaság – Magyar Múzeumi Egyesület Online Magazinja (2020.07.16.)
https://magyarmuzeumok.hu/cikk/restaurator-remtettek
Nagy Rebeka: Qádzsár kori perzsa kézvédő vizsgálata és restaurálása. In: Műtárgyvédelem 39., Magyar Nemzeti Múzeum 2022.
https://mnm.hu/sites/default/files/5_nagy_rebeka_mutargyvedelem_39_.pdf
Jakab Dániel: Homoródalmási két részes festett állótálas restaurálása. In: ISIS - Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek 12. (2012) pp. 52–63. https://epa.oszk.hu/00400/00402/00011/pdf/EPA00402_ISIS_2012_052-063.pdf
Focht Anna: Gorka Géza padlóváza restaurálása. In: ISIS - Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek 20. (2020) pp. 127–138.
https://library.hungaricana.hu/hu/view/Szekelyudvarhely_HaazRezsoMuz_EMRestFuz_20/?pg=128&layout=s
A Műtárgyvédelem folyóirat 39. száma elérhető: https://mnm.hu/hu/periodika/mutargyvedelem
Felvételi pontok számítása
Az egyes szakokhoz tartozó vizsgakötelezettséget és a képzési területenként eltérő többletpontok rendszerét az 1. sz. táblázatban tekintheti át.
A külföldi vagy külföldi rendszerű középiskolában szerzett eredmények megfeleltetése, illetve ezek tanulmányi és érettségi pontokká való átszámítása központilag történik, erről A külföldi vagy Magyarországon működő külföldi rendszerű intézményben szerzett végzettségekről c. részben, illetve a honlapon találhat bővebb információt.
A gyakorlati vizsgán összesen 200 pont érhető el. A gyakorlati vizsga pontszámát a vizsgán teljesített feladatok, a felvételi beszélgetés és a bemutatott, otthon készített munkák (portfolió) együttes értékelése adja.
Tanulmányi és érettségi pont számítására nem kerül sor, a gyakorlati vizsgán szerzett pontok duplázásával, többletpontok nélkül történik a felvételi összpontszám meghatározása.
Az elérhető összpontszám: max. 400 pont.
A gyakorlati vizsga szakaszai:
- Az első (I.) szakaszban a felvételi bizottság(ok) a bemutatott anyagok (portfolió) alapján dönt(enek) az alkalmasságról.
- A második (II.) szakasz végén a felvételi bizottság(ok) - pontozás és írásos vélemény nélkül - értékeli(k) a felvételizők munkáit, és dönt(enek) arról, hogy a harmadik (III.) szakaszban kik vehetnek részt a gyakorlati vizsgán.
- A harmadik (III.) szakasz gyakorlati vizsgája során a felvételi bizottság(ok) pontozással értékeli(k) a jelentkezőket.
Intézményi vizsgák sajátos követelményei
Az alkalmassági és gyakorlati vizsgák követelményeire vonatkozóan információ közvetlenül az Intézménytől kérhető.
Csatolandó dokumentumok
A jelentkezéshez szükséges benyújtandó dokumentumokkal kapcsolatos általános információk megtalálhatók a Tájékoztató 3. fejezetében.
Felvétel feltétele: érettségi bizonyítvány
Többletpontokat igazoló és egyéb, jelentkezéshez kapcsolódó dokumentumok: -
Felvételi vizsgatárgyak
|
és
|
A szak más intézményben
intézmény | Település |
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar (PTE-MK) | Pécs |