Neveléstudományi Doktori Iskola
A doktori képzést szervező hivatalok, felelős személyek
A doktori iskola vezetője: Dr. Pukánszky Béla egyetemi tanár, Dr. Bárdos Jenő professor emeritus, programigazgató
Titkárság: Dienes Nikolett, a Neveléstudományi Doktori Iskola titkára, Dr. Gortva János, a Neveléstudományi Doktori Iskola ügyvivő szakértője
Cím: 3300 Eger, Klapka utca 12.
Telefon: +36 36 520 459
Fax: +36 36 523 482
E-mail: ntdi@uni-eszterhazy.hu
Honlap: https://ntdi.uni-eszterhazy.hu/
Doktori képzési programok, témák
A szakmai tudatosság növelését és a tudományos kutatói utánpótlás nevelését középpontba állító Neveléstudományi Doktori Iskolánk (a továbbiakban: NTDI) két jelentős tématerületet integrál.
I. Iskolapedagógia: az iskola környezetvilágában hangsúlyosan kutatja a humán tényezők egymásra hatásának szerepét, mind neveléstörténeti, mind filozófiai értelemben (vezetője: Dr. Pukánszky Béla). A didaktikai és kutatásmódszertani tematikákat Dr. Falus Iván, Lengyelné Dr. Molnár Tünde, Dr. Nahalka István és Dr. Sántha Kálmán koordinálják. Ugyanez a koordinációs feladat a nevelés- és művelődéstörténetben, valamint a neveléselméletben és nevelésfilozófiában Dr. Monok Istvánra, Dr. Pukánszky Bélára, Dr. Schwendtner Tiborra és Dr. Ugrai Jánosra hárul.
II. Műveltségterületek pedagógiája: főként a pedagógus hatékonyságának tantárgypedagógiai kérdéseit kutatja (vezetője: Dr. Bognár József). Az NTDI ezt a feladatát intézmény-specifikus műveltségterületi modulokban oldja meg, amelyeket a téma elismert professzorai koordinálnak (digitális pedagógia: Dr. Komenczi Bertalan; környezetpedagógia: Dr. Mika János; a matematika tantárgypedagógiája: Dr. Hoffmann Miklós; nyelvpedagógia: Dr. Bárdos Jenő; sportpedagógia: Dr. Bognár József). A didaktikai és kutatásmódszertani ív az Iskolapedagógia programmal azonos.
I. ISKOLAPEDAGÓGIA
Az Iskolapedagógia program egésze (Pukánszky Béla) azt a problémakört járja körül, hogy miképpen őrizhető meg az iskolák történelmileg kialakult nevelési és oktatási funkciója az olyan tanuló társadalmakban, amelyekben az iskolák intézményi legitimációját új tudás- és értékképek, gyorsan változó információs rendszerek alakítják. A cél az, hogy a doktori hallgatók képesek legyenek az iskolapedagógiai problematikák kritikai-tudományos reflexiójára, különösen az oktatáskutatás, a pedagógiai munka, valamint az oktatás minőségének speciális elméletei, gyakorlati megoldásai tekintetében. A jelöltek kutassák az oktatási folyamatok tervezését, támogatását, szervezését; legyenek képesek az iskolai tapasztalatok és innovációs folyamatok tudományos és gyakorlati elemzésére. Egészében véve: legyenek képesek tudományosan megalapozott iskolakutatások lefolytatására. A programban különösen hangsúlyos a pedagóguskutatás, a pedagógusképzés kutatása: neveléselméleti és nevelésfilozófiai kérdései, történeti és művelődéstörténeti aspektusai a diakrón és szinkron elemzési lehetőségek teljességében. A klasszikus és modern iskolapedagógia lehetőséget nyújt arra, hogy az intézmény történeti hagyományaihoz, a felsőoktatás missziójához csatlakozva, az alkotó értelmiségi és kutató szerepre alkalmas, a társadalom szellemi arculatának aktív formálására képes, a társadalmi-kulturális kérdésekre igényes válaszokat adó kutatókat képezzünk. A témák kibontását főként kutatói szemináriumokon és a programhoz csatlakozó kutatói műhelyekben tervezzük. Témavezetők: Falus Iván, Dávid Mária, Estefánné Varga Magdolna, Hanák Zsuzsanna, Kaposi József, K. Nagy Emese, Mező Ferenc, Monok István, Nahalka István, Pintér Márta, Pukánszky Béla, Sallai Éva, Sántha Kálmán, Simándi Szilvia, Schwendtner Tibor, Szőke-Milinte Enikő, Ugrai János, Verók Attila, Virág Irén és mások.
II. MŰVELTSÉGTERÜLETEK PEDAGÓGIÁJA
A Digitális Pedagógia modul (Szűts Zoltán) célja annak a lehetőségrendszernek – és kihívásnak – a tanulmányozása, amelyet az elektronikus információ- és kommunikációtechnikai eszközök a tanítás és tanulás elmélete és gyakorlata számára jelentenek. A kutatások fókusza az elektronikus információs és kommunikációs technológiák szerepére és hatásrendszerére irányul, az oktatás, a tanulás, általában a humánerőforrás-fejlesztés területén, interdiszciplináris megközelítésben. Néhány átfogóbb kutatási témakör: Az elektronikus tanulási környezetek jellemzői, IKT-eszközök tanulási alkalmazásának több módszerű elemzése. Az elektronikus tananyagfejlesztés módszertani kérdései. Pedagógiai mérés és értékelés digitális környezetekben. Kognitív habitus - az interfész probléma. Az internet segítségével történő tanulás pszichológiája és pedagógiája. Hálózati tanítás és tanulás, mobil-tanulás. A globális média hatása a nevelési folyamatokra. Újmédia és web 2.0 eszközök használatának oktatás/tanulásmódszertani kérdései. Közösségi média - pedagógiai praxis – neveléstudomány. Társas kapcsolatok elemzése a mai információtechnológia eszközeivel. Tanári kompetenciák elektronikus tanulási környezetekben, technofil és technofób attitűdök. Humán teljesítménytechnológia (HPT) a képzésfejlesztés szolgálatában. Digitális állampolgárság. Témavezetők: Hoffmann Miklós, Kis-Tóth Lajos, Komenczi Bertalan, Lengyelné Molnár Tünde, Molnár György, Racskó Réka és mások.
A Nyelvpedagógia modul (Bárdos Jenő) részletesen elemzi és kutatja az anyanyelv és az idegen nyelvek tanításának és tanulásának kortárs elméleteit és gyakorlatát, bár foglalkozik mindezek történeti (diakrón) vetületeivel is. Kiemelt kutatási terület a nyelvi mérés és értékelés, valamint a nyelvvizsgáztatás témaköre; továbbá a magyar mint idegen nyelv nyelvpedagógiája. Ízelítő a nagyobb kutatási témakörökből: az idegen nyelvek oktatásának anyanyelvi megalapozottsága; az anyanyelv és az idegen nyelvek tanításának és tanulásának művelődéstörténete; nyelvi mérés, tesztelés, nyelvvizsgáztatás; a fordítás és a tolmácsolás nyelvpedagógiája; a nyelvi készségek fejlesztésének és a nyelvi tartalom közvetítésének elmélete és gyakorlata. Témavezetők: Bárdos Jenő, Domonkosi Ágnes, Einhorn Ágnes, Eőry Vilma, Heltai Pál, Kusper Judit, Medgyes Péter, Nádor Orsolya, Poór Zoltán, Zimányi Árpád és mások.
A Környezetpedagógia modul (Mika János) részletesen elemzi és kutatja a környezeti kockázatok kezelésének, a modern ökológiai szemlélet kialakításának pedagógiáját; a fenntartható fejlődés és tájhasználat nevelési vonatkozásait; a környezetvédelem és a természettudományi képzés oktatási és nevelés aspektusait. Ízelítő a nagyobb kutatási témakörökből: kompetenciafejlesztés és környezeti nevelés; a klímaváltozás környezetvédelmi és oktatási aspektusai; korszerű módszerek és elektronikus környezetek a természettudományos oktatásban; a megújuló energiaforrások ismerete és az energiahatékonyságra nevelés; a természettudományok oktatásának művelődéstörténete; környezeti nevelési projektek és oktatócsomagok stb. Témavezetők: Mika János, Kárász Imre, Kertész Ádám, Murányi Zoltán, Orbán Sándor, Pajtókné Tari Ilona, Patkós Csaba, Pénzesné Kónya Erika, Szlávik János, Ütőné Visi Judit és mások.
A Sportpedagógia modul (Bognár József) részletesen elemzi és kutatja a széles körben értelmezett sporttevékenység tanításának és tanulásának elméleteit és gyakorlatát. Fő cél azoknak a sportban és testnevelésben megmutatkozó oktatási és nevelési kihívásoknak a problémacentrikus tanulmányozása, amelyet az iskola és a sport intézményei jelentenek. Kiemelt kutatási terület a testnevelés tervezési és értékelési rendszere; a sport értékei, szerepei és nevelőhatásai; a sport személyi és környezeti tényezői; a sport és egészségmagatartás kapcsolatrendszere; valamint a sportszakember életpályája. Ízelítő a nagyobb kutatási témakörökből: a testnevelés és sport oktatásmódszertana, a szabadidősport nevelő hatásrendszerei, a versenysport neveléstudományi megközelítése, a sport inkluzív cél- és tevékenységrendszere és a sporttehetség gondozás. Témavezetők: Bognár József, Csányi Tamás, Fritz Péter, Fügedi Balázs, Révész László, Szakály Zsolt, Tóth László és mások.
Jelentkezési lap igénylése és benyújtása
A jelentkezési lap igénylése: A jelentkezési lap a https://uni-eszterhazy.hu/ntdi/ oldalról tölthető le.
A felvételi eljárás díja: 7500 forint. A felvételi eljárás díját átutalással szükséges befizetni.
Jelentkezési időszak: A jelentkezési lapokat 2023. május 30-ig kérjük postára adni.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok:
- kitöltött jelentkezési lap (1. melléklet szerint);
- a felvételi eljárási díj befizetését igazoló irat;
- a diploma másolata (utólagos bemutatás mellett);
- a nyelvtudást igazoló okmányok másolatai (utólagos bemutatás mellett);
- szakmai önéletrajz, kiegészítve a publikációk és egyéb alkotások jegyzékével;
- a választott intézet, illetve kutatóhely és a témavezető fogadó nyilatkozata;
- kutatási terv;
- egyéni képzésre való jelentkezés esetén a munkahely támogató nyilatkozata;
- 90 napnál nem régebbi, büntetlen előéletet igazoló erkölcsi bizonyítvány;
- a honlapon meghatározott nyilatkozat.
Az államilag támogatott, nappali tagozatos képzésben részt vevő hallgató a képzés ideje alatt más teljes idejű munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet. Az államilag támogatott képzésre való jelentkezéskor az erre vonatkozó nyilatkozatot a jelentkezéshez csatolni kell.
A felvétel követelményei és feltételei
A felvétel követelményei és feltételei: A jelentkezés alapfeltétele MA/egyetemi szintű diploma és egy "C" típusú középfokú nyelvvizsga.
Az értékelés szempontjai: A felvételi rangsorolás 4 szempont alapján történik, melyekre összesen 100 pont adható (MSZ 4. melléklete szerint): az oklevél minősítése; nyelvismeret; korábbi tudományos tevékenység; kutatási terv. A legalább jó minősítésű mester, illetve a korábbi képzési rendszerben azzal egyenértékű egyetemi diploma a megszerzéstől számított két évig számít a jelentkezés feltételének, a rangsorolásban azonban ezt követően is szerepet játszik. Minimum pont: 60, maximum pont: 100A felvételi vizsga időpontja: 2023 június közepe.
A felvételi döntés időpontja: 2023. július 15. után.
Várható keretszám
20 fő
Az állami ösztöndíjas és az önköltséges képzés
Juttatások, költségtérítéssel kapcsolatos információk: További információkért látogasson el honlapunkra a https://ntdi.uni-eszterhazy.hu/-ra, illetve forduljon a Doktori Iskola titkárságához: ntdi@uni-eszterhazy.hu
Történelemtudományi Doktori Iskola
A doktori képzést szervező hivatalok, felelős személyek
A doktori iskola vezetője: Dr. Rainer M. János, az MTA lev. tagja, egyetemi tanár
Titkár: Dr. Berecz Anita tudományos munkatárs
Cím: 3300 Eger, Eszterházy tér 1.
Telefon: +36 36 520 400/2059
E-mail: berecz.anita@uni-eszterhazy.hu
Honlap: https://uni-eszterhazy.hu/tortenelem/m/phd/felveteli-informaciok
Doktori képzési programok, témák
Célunk, hogy az újkori és a jelenkori magyar történelem témakörén belül olyan kutatókat képezzünk, akik a történetírás elvi alapjaival és metodológiai eljárásaival egyaránt tisztában vannak és képesek saját kutatásaikkal a választott tématerületükre vonatkozó ismereteinket gyarapítani. Doktori Iskolánk a kutatott korszakok (Magyarország, illetve a Kárpát-medence története 1526–1790 között, illetve Magyarország története reformkor végétől napjainkig) mindenfajta ábrázolása iránt nyitott. Témavezetőink, belső és meghívott oktatóink között politikatörténészek, gazdaság- és társadalomtörténészek egyaránt vannak. Képzésünk lehetőséget ad valamennyi fontos megközelítés párhuzamos tanulmányozására, annak érdekében, hogy a választott téma minden tematikai, műfaji és módszertani vonatkozását elsajátíthassák jelöltjeink.
Doktori programjaink:
- A Magyar Királyság, illetve a Kárpát-medence története 1526-1790 között (vezetője: Dr. Kalmár János)
- Magyarország története a reformkor végétől napjainkig (vezetője: Dr. Rainer M. János)
A doktori programokról és a választható témavezetőinkről részletes tájékoztatást adunk a https://uni-eszterhazy.hu/tortenelem/m/phd/doktori-programok oldalon.
Jelentkezési lap igénylése és benyújtása
A jelentkezési lap igénylése: A jelentkezési lap a https://uni-eszterhazy.hu/tortenelem/m/phd/felveteli-informaciok tölthető le.
A felvételi eljárás díja: A felvételi eljárás díja 7.500 forint. Az összeget a 11739009-23916456 számlaszámra kérjük utalni. A közlemény mezőben a "név tört. PhD felv." szöveg szerepeljen.
Jelentkezési időszak: A jelentkezési lapokat 2023. május 30-ig kérjük postára adni.
A pályázathoz csatolandó dokumentumok:
(Figyelem! A publikációk és az OTDK-részvétel/helyezés NEM feltétele a jelentkezésnek, de a pontszámításnál természetesen előnyt jelentenek! Az ezekhez kapcsolódó dokumentumok beküldése tehát opcionális.)
a) elektronikusan és nyomtatottan is beküldendő
- kitöltött jelentkezési lap (a letölthető DOCX formátumban, valamint nyomtatottan és aláírva)
- megjelent vagy igazoltan megjelenésre elfogadott, a felvételi pontszámításnál az MSZ 2. melléklete alapján releváns publikációk (PDF formátumban és nyomtatottan)
- kutatási terv az MSZ 3. melléklete szerint elkészítve (PDF formátumban és nyomtatottan)
- szakmai önéletrajz (PDF formátumban és nyomtatottan)
- publikációs jegyzék (teljes bibliográfiai leírást kérünk, az oldalszám vagy „n" feltüntetésével, PDF formátumban és nyomtatottan)
b) az alábbiakat nem kérjük elektronikusan, csak postai úton küldendők be
- a felvételi eljárás díjának befizetését igazoló irat
- MA/egyetemi oklevél másolata (az eredeti utólagos bemutatása mellett)
- nyelvtudást igazoló okmányok másolatai (az eredeti utólagos bemutatása mellett)
- OTDK-n való részvétel/helyezés igazolása (oklevél másolata)
- témavezető fogadónyilatkozata
- 90 napnál nem régebbi, büntetlen előéletet igazoló erkölcsi bizonyítvány
Kérjük, hogy a jelentkezés postára adása előtt mindenképpen keressék fel a https://uni-eszterhazy.hu/tortenelem/m/phd/felveteli-informaciok honlapot.
A felvétel követelményei és feltételei
A felvétel követelményei és feltételei: A jelentkezés alapfeltétele MA szintű történelem (egyéni elbírálás alapján esetleg más) szakos diploma és egy "C" típusú középfokú nyelvvizsga valamely élő idegen nyelvből (a kora újkori program esetén a latin is elfogadható).
Az értékelés szempontjai: A jelentkezők értékelése részben a benyújtott pályázat, részben a felvételi beszélgetés alapján történik. A beszélgetés során a bizottság meggyőződik a jelentkező szakmai felkészültségéről és kutatási elképzeléseiről. A felvételi rangsorolás 4 szempont alapján történik, melyekre egyenként 25 pont adható:
1. az oklevél minősítése
2. nyelvvizsgák
3. korábbi tudományos teljesítmény (a benyújtott szakmai anyagok alapján, azok minőségére való tekintettel, a Felvételi Bizottság mérlegelése szerint)
4. szakmai beszélgetés
A felvételi bizottság a jelentkezőket 100 pontig értékeli, a legalább 60 pontot elért jelöltek kerülnek rangsorolásra.A felvételi vizsga időpontja: 2023. június közepe
A felvételi döntés időpontja: 2023. július vége
Várható keretszám
15 fő
Az állami ösztöndíjas és az önköltséges képzés
Juttatások, költségtérítéssel kapcsolatos információk: A költségtérítés aktuális összegéről a https://uni-eszterhazy.hu/tortenelem/m/phd/felveteli-informaciok honlapon tájékoztatjuk az érdeklődőket.