Tizenhétezer jelentkező a mesterképzésben
« vissza | 1 2 3 4 5 6 |
előre »
|
Kapcsolódó tartalmak
A tanári mesterszak a hivatalos képzésterületi besorolás szerint a pedagógusképzés képzési területhez tartozik. Az utóbbi táblázatból is jól látható azonban, hogy nagyrészt a bölcsész-, és a természettudományi területekhez kötődő tanári képesítések megszerzéséről van szó. A tanári mesterszakra jelentkezők közel fele (48%) valamely bölcsészettudományi (angol-, német-, történelem-, magyartanár, stb.), 16 százalékuk természettudományi (matematika-, földrajz-, biológiatanár, stb.), 6-7 százalékuk pedig informatikai, sporttudományi, vagy művészetközvetítési területhez kapcsolódó, illetve általános pedagógiai szakismereteket nyújtó képzésben kíván részt venni.
A szakos népszerűségi listák elemzésének egyik alapvető, megszokott szempontját képezi a megelőző évi eredményekkel való összevetés. A mesterszakok köre, mint már a bevezetőben is jeleztük, komoly bővülésen ment át, a jelentkezői létszámok ugrásszerűen megemelkedtek, az idei és a tavalyi ranglista-helyezéseket, illetve abszolút jelentkezői létszámokat összehasonlítva tehát nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy egy még rendkívül képlékeny, lényegében az elmúlt egy évben mozgásba lendült, átalakulásban lévő területről van szó. Az intézmények egyelőre még nagyrészt keresik az ideális, a jelentkezésekben megragadható keresletnek megfelelő mesterszakos képzési kínálatot. Alapszakos elemzéseinkben általában a nappali tagozatra jelentkezők körében szoktuk vizsgálni a jelentkezési tendenciákat, mivel azonban a mesterszakokra jelentkezők több mint fele első helyen nem nappali, hanem levelező képzésre nyújtotta be felvételi kérelmét, a mesterképzés esetében indokoltnak tűnik az összes jelentkező körében megfigyelhető tendenciákat is bemutatni.
A mesterszakok jelentkezési toplistáját a tavalyi eredményekkel összevetve - a jelentkezői létszám- és a mesterszakos kínálatbővülés ellenére - érdekes módon viszonylag stabil élmezőnyt figyelhetünk meg. Az első 10 helyezettől lefelé azonban már komoly mozgások is előfordulnak. A listavezető tanári mesterszak mögé egy új top10-es szak, az emberi erőforrás tanácsadó zárkózott fel, a nemzetközi tanulmányok, a vezetés és szervezés és a vállalkozásfejlesztés képzések ugyanakkor a tavalyi évben is a legtöbb jelentkezőt vonzó mesterszakok közé tartoztak. A lista hatodik és hetedik helyén két teljesen új mesterszak, a pszichológia, valamint a kommunikáció és médiatudomány találhatók. A top10 utolsó három helyén a tavalyi nyolcadik helyét őrző pénzügy, a negyedik helyről a kilencedikre visszaesett marketing, valamint a tavalyi eredményén három helyet javító közigazgatási mesterszakok állnak.
A tavalyi top10-ből mind a helyezéseket, mind az abszolút jelentkezői számokat is tekintve sokat veszített az egészségügyi szociális munka mesterszak és az MBA (Master of Business Administration) képzés, míg a 2008-ban tizedik neveléstudományi szak nagyjából a tavalyinak megfelelő jelentkezői létszámmal az idei listán a 22. helyezést érte el.
5. táblázat:
A legtöbb jelentkezőt vonzó mesterszakok (összes jelentkező, első helyes jelentkezések)* (zárójelben a 2008-as ranglista-helyezések)
Sorrend 2009. (2008.) | Szak | Jelentkezők száma (fő) |
1.(1.)
|
tanári
|
4237 |
2. (14.)
|
emberi erőforrás tanácsadó
|
648 |
3. (9.)
|
nemzetközi tanulmányok
|
585 |
4. (2.)
|
vezetés és szervezés
|
528 |
5. (3.)
|
vállalkozásfejlesztés
|
508 |
6. (-)
|
kommunikáció és médiatudomány
|
475 |
7. (-)
|
pszichológia
|
443 |
8. (8.)
|
pénzügy
|
401 |
9. (4.)
|
marketing
|
346 |
10. (13.)
|
közigazgatási
|
331 |
11. (6.)
|
nemzetközi gazdaság és gazdálkodás
|
327 |
12. (67.)
|
geográfus
|
266 |
13. (26.)
|
andragógia
|
238 |
14. (-)
|
történelem
|
235 |
15. (-)
|
biológus
|
223 |
16. (-)
|
informatikus könyvtáros
|
212 |
17. (16.)
|
szociológia
|
207 |
18. (42.)
|
fordító és tolmács
|
186 |
18. (29.)
|
turizmus-menedzsment
|
186 |
20. (5.)
|
Master of Business Administration
|
182 |
* A 2009-es jelentkezési adatok 99%-os feldolgozottsága alapján.
- 1. Az ELTE vezet
- 2. A tanári mesterszak
- 3. 2008. vs 2009.
- 4. Rangsorolás nappali munkarend alapján
- 5. Képzésterületek szerinti megoszlás
- 6. Nappali, levelező és esti munkarend összevetése