Motivációk az érettségi után
Mi motiválja a középiskolásokat az érettségi után? A diploma vagy a szaktudás megszerzése? Továbbtanulás külföldön? Nyelvtanulás és egy későbbi felvételi ? Külföldi munkavállalás?
A lehetséges válaszokat kereste az Educatio Kht. Felsőoktatási Műhelye a most záruló, középiskolások továbbtanulási motivációit vizsgáló kutatása során. Az elmúlt évek szélsőségesen változó jelentkezési adatainak értelmezésében alapvető kérdésnek számít, hogy a jelentkezők legnagyobb hányadát képező középiskolások milyen arányban képviseltetik magukat a felsőoktatási felvételizők között. Döntéseik és választásaik egyre nagyobb figyelmet kapnak, hiszen komolyan befolyásolhatják a felvételizők létszámának alakulását. A Felsőoktatási Műhely egy évtizede folyamatosan és módszeresen készít elemzéseket a felsőoktatásba jelentkezőkről - így a "frissen" érettségizettekről is - a felsőoktatási jelentkezési adatbázis alapján, de a tanfolyami (nem akkreditált) képzéseket, középfokú szakképzéseket választó, vagy az iskolarendszerből teljesen kikerülő középiskolai végzettekről nem állnak rendelkezésre biztos adatok.
Felsőoktatási Műhelyünk a 2009. februári jelentkezési határidőt követően közel 2500 végzős középiskolai diák véleményét kérdezte meg. A középiskolák kiválasztásában fontos szempont volt, hogy minden régió, intézménytípus (szakközépiskola, gimnázium, vegyes középiskola) képviselve legyen a vizsgálati mintában, sőt, az eltérő felvételi sikerességű intézmények diákjait is megfelelő számban kérdezzük meg. Azoktól a diákoktól, akik nem nyújtottak be felsőoktatási felvételi jelentkezési lapot, információt kértünk arról, hogy
mik a terveik az érettségit követően (A középiskolai szaktudásukat hasznosítják? Ha ilyennel nem rendelkeznek, akkor szakmát tanulnának? Külföldön tanulnak tovább? Munkát vállalnak itthon vagy külföldön? Nyelvet tanulnának? Esetleg ezeket a lehetőségeket kombinálnák?),
mikor döntötték el, hogy nem fognak egyetemre, főiskolára jelentkezni,
mit gondolnak a diploma értékéről, az elhelyezkedést befolyásoló tényezőkről,
döntésükben mi vagy ki befolyásolta leginkább őket,
elképzelhető-e számukra, hogy a jövőben jelentkeznek majd felsőoktatási intézménybe.
Azokat a diákokat pedig, akik idén tavasszal jelentkeztek valamelyik egyetemre vagy főiskolára, arra kértük, hogy a felvételi sikerességétől vagy sikertelenségétől függő terveikről számoljanak be, beleértve a későbbiekben tervezett külföldi tanulmányokat és munkavállalást is.
A diákok mellett tanáraikat is megkérdeztük, az igazgatók és osztályfőnökök válaszadási hajlandósága, illetve a középiskolák készséges közreműködése is bizonyítja, hogy a kutatás eredménye az ő érdeklődésükre is számot tart majd.
A vizsgálat eredményeit 2009. április közepén publikáljuk honlapunkon és az azokból készülő részletes elemzés a Jelentkezési Tendenciák Kutatás eredményeit egészíti majd ki.