felvi.hu


Intézményi elemzés: Károly Róbert Főiskola

2011.10.11

A 2011-es év általános jelentkezési eljárása során több mint ezer első helyes jelentkezés érkezett a Károly Róbert Főiskolára.

Osztatlan képzést nem indít a KRF, valamint az alapképzésre jelentkezők is tíz százalékponttal kevesebben, a mesterképzésre felvételizők pedig harmad annyian vannak itt, mint átlagosan az országban. Ezzel szemben a felvételizők több mint harmadát a felsőfokú szakképzésre pályázók teszik ki, ami csaknem hatszorosa az országos aránynak.

Az első helyen a KRF-re jelentkezők képzési szintek szerint (2011. általános eljárás, minden munkarend és finanszírozási forma)

Forrás: Jelentkezési statisztika, 2011. Educatio Nonprofit Kft.

Az országos átlaghoz képest a KRF-en kevesebben jelölték meg a nappali tagozatot (53%) és többen a levelezőt (45%). A távoktatásra jelentkezők is nagyobb arányban képviseltetik magukat a felvételizők között, mint az országos átlag. A túlnyomó többség (86%) a KRF-en is államilag támogatott képzésben kívánja megkezdeni tanulmányait.

A Károly Róbert Főiskola első helyes jelentkezőinek területi megoszlását vizsgálva látható, hogy a jelentkezők fele az Észak-magyarországi, további negyede pedig a határos Közép-Magyarországi régióból érkezik. A szintén határos Észak-Alföld részesedése is nagyobb egytizednél, a többi régió jelentősen alulreprezetált.

A jelentkezők megoszlása régiók szerint (2011. általános eljárás, minden képzési szint, munkarend és finanszírozási forma)

első helyen KRF (%) összes jelentkező (%)
Észak-Magyarország 50,1 11,0
Közép-Magyarország 27,0 31,4
Észak-Alföld 12,2 14,6
Dél-Alföld 4,3 12,8
Közép-Dunántúl 3,3 10,5
Külföld 1,6 2,0
Dél-Dunántúl 0,9 8,5
Nyugat-Magyarország 0,7 9,2
Összesen 100 100

Forrás: Jelentkezési statisztika, 2011. Educatio Nonprofit Kft.

Megyei szinten vizsgálva a jelentkezők arányát kiderül, hogy Heves megyén kívül - ahonnan körülbelül a felvételizők harmada származik - a szomszédos négy megye felülreprezentált a KRF jelentkezők között. Tehát Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok, Pest és Nógrád megyékből érkeznek nagyobb arányban, mint átlagosan az országban. Mindez erős területi közelség alapján definiált kötődést tükröz bár három régióra is kiterjed.

A jelentkezők megoszlása megyék szerint (2011. általános eljárás, minden képzési szint, munkarend és finanszírozási forma)

első helyen KRF (%) összes jelentkező (%)
Budapest 13,4 19,1
Bács-Kiskun 2,0 5,0
Baranya 0,5 3,7
Békés 1,1 3,5
Borsod-Abaúj-Zemplén 11,9 6,3
Csongrád 1,1 4,3
Fejér 1,5 4,2
Győr-Moson-Sopron 0,3 4,1
Hajdú-Bihar 2,1 5,4
Heves 31,9 3,0
Jász-Nagykun-Szolnok 7,2 3,6
Komárom-Esztergom 1,1 2,9
Nógrád 6,3 1,7
Pest 13,6 12,3
Somogy 0,1 2,7
Szabolcs-Szatmár-Bereg 2,9 5,6
Tolna 0,3 2,2
Vas 0,1 2,4
Veszprém 0,8 3,4
Zala 0,3 2,8
Külföld 1,6 2,0
Összesen 100 100

Forrás: Jelentkezési statisztika, 2011. Educatio Nonprofit Kft.

A Károly Róbert Főiskola egyes karait külön-külön elemezve kiderül, hogy a KRF-GTK némileg jobban kötődik a kistérséghez és a megyéhez, de mindkét kar esetében a jelentkezők körülbelül fele érkezik Észak-Magyarországon kívülről. E magas arány ellenére az előzőek ismeretében mégsem országos hatósugarú intézményről, hanem sokkal inkább csak öt közeli megyére kiterjedő vonzerőről beszélhetünk.

Az KRF-karok első helyes jelentkezőinek regionális megoszlása (2011. általános eljárás, minden képzési szint, munkarend és finanszírozási forma)

saját kistérség (%) Egyéb Heves megye
(%)
Egyéb Észak-Magyarország (%) Egyéb (%) Összesen (%)
KRF-GTK 18,0 15,6 17,5 48,9 100
KRF-TVK 11,6 15,7 20,0 52,7 100

Forrás: Jelentkezési statisztika, 2011. Educatio Nonprofit Kft.

A két kar a nemek tekintetében jelentősen különbözik egymástól: miközben a KRF-GTK-ra érkezők kétharmada nő, addig ugyanez az arány a KRF-TVK-n mindössze 39 százalék. Abban is eltérnek, hogy míg a TVK-n a felvételizők közel fele-fele jelentkezik nappali illetve levelező tagozatra, addig a GTK-n némileg többen választják a nappali tagozatot (55%) és az intézmény távoktatásra jelentkező fiataljai is mind erre a karra jelentkeztek.

További intézményi elemzéseket ide kattintva olvashat.