A matematika iránt mindkét nem érdeklődik
2007.08.29A természettudományi képzés a hazai felsőoktatás tradicionális, magas szintű szaktudást nyújtó részét képezi. A nemzetközileg is elismert tudós gárda kinevelése mellett a természettudományos tanár képzés is meghatározó jelentőségű. Igaz, ezen a területen nem történtek olyan látványos változások, mint néhány, újabban kurrenssé váló képzés esetében. A komoly presztízsű szakok népszerűsége évek óta kiegyensúlyozottnak mondható, bár az általános jelentkezői létszám csökkenés itt is érezteti hatását.
Az első helyes jelentkezéseket figyelembe véve a matematika szakon a többi szakhoz hasonló mértékű csökkenés volt tapasztalható. Ezen belül a nappali alapképzésre beadott jelentkezéseknél kisebb (518 főről 484-re), az összes képzési formát és tagozatot figyelembe vett adatok alapján nagyobb (665 főről 543-ra) arányú volt a csökkenés.
A hagyományos egyetemi természettudományi karok a legnépszerűbbek
Nem meglepő módon a magyarországi természettudományi képzés régi, egyetemi központjai a legnépszerűbbek: tíz felvételizőből kilenc ide adta be a jelentkezési lapját. Külön is kiemelkedik az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kara, hiszen a fővárosi ttk matematika alapszakán közel kétszáz (197 fő) jelentkező volt 2007-ben. A második legtöbb jelentkezőt a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kara vonzotta, közel száz fővel (92), de a harmadik Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem természettudományi karát is sokan választották (82 fő). A debreceni és a pécsi természettudományi karok után következnek a sorban azok a vidéki főiskolai karok, amelyek hagyományosan az általános iskolai tanárképzés regionális központjainak számítanak.
MATEMATIKA ALAPSZAKRA JELENTKEZŐK SZÁMA A MEGJELÖLT INTÉZMÉNYEK SZERINT
A nappali tagozatos alapképzésre jelentkezőket figyelembe véve - az első helyre beadott jelentkezési lapok alapján
(Zárójelben az összes tagozat, képzési forma és finanszírozási forma szerint figyelembe vett összjelentkezői létszám)
Intézmény rövidítés | Intézmény neve | Jelentkezők száma (fő) | |
1.
|
ELTE-TTK
|
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
|
197
(197) |
2.
|
SZTE-TTK
|
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kar
|
92
(114) |
3.
|
BME-TTK
|
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar
|
85
(85) |
4.
|
DE-TTK
|
Debreceni Egyetem Természettudományi Kar
|
50
(50) |
5.
|
PTE-TTK
|
Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar
|
18
(19) |
6.
|
BDF-TTK
|
Berzsenyi Dániel Főiskola Természettudományi Főiskolai Kar
|
15
(22) |
7.
|
EKF-TTK
|
Eszterházy Károly Főiskola Természettudományi Főiskolai Kar
|
13
(30) |
8.
|
NYF-TTFK
|
Nyíregyházi Főiskolai Természettudományi Főiskolai Kar
|
12
(24) |
9.
|
PE-MIK
|
Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar
|
2
(2) |
A nappali alapképzés dominál
Ugyan sok szakon a képzési formák és tagozatok több különböző kombinációját választhatják a felvételizők, ám a matematika esetében jóval szerényebb a "választék". Nem csak a lehetőségek kisebbek, hanem az érdeklődés is egy irányba mutat: egyrészt szinte mindenki alapképzésre akart felvételizni (97,6 százalék), másrészt tíz jelentkezőből kilenc (89,1 százalék) a nappali tagozatot jelölte meg első helyen. Nem csoda, ha költségtérítéses helyet csak kevesen, a jelentkezők 9,8 százaléka (53 fő) vállalna fel .Meg kell említeni ugyanakkor, hogy a tanárképzésben mindig fontos helyet foglalt el a levelező képzés, ami a matematika szak esetében 10,9 százalékos jelentkezői arányt jelentett (59 fő).
MATEMATIKA ALAPSZAKRA JELENTKEZŐK SZÁMA KÉPZÉSI SZINT SZERINT
Az első helyre beadott jelentkezési lapok alapján (minden tagozatot figyelembe véve)
(Összesen: 543 fő)
MATEMATIKA ALAPSZAKRA JELENTKEZŐK SZÁMA TAGOZAT SZERINT
Az első helyre beadott jelentkezési lapok alapján (az alapképzés és a diplomás képzés együtt)
(Összesen: 543 fő)
MATEMATIKA ALAPSZAKRA JELENTKEZŐK SZÁMA FINANSZÍROZÁSI FORMA SZERINT
Az első helyre beadott jelentkezési lapok alapján (minden képzési forma és tagozat együtt)
(Összesen: 543 fő)
A jelentkezők között sok az idén érettségiző
A természettudományi szakok sajátossága, hogy az ide jelentkezők nagy többsége kifejezetten a fiatal korosztályból kerül ki. Így van ez a matematika szak esetében is: amíg a többi jelentkező között a felét sem teszi ki a frissen érettségizett, 18-19 éves korosztály (45,2 százalék), addig ugyanez az arány a matematika szakon már megközelíti a kétharmadot (61,4 százalék). Emellett még viszonylag sokan készülnek matematikusnak, matematikatanárnak a 20-27 éves korosztály közül is (30,8 százalék), ám az ennél idősebbek már igen kis részét teszik ki a felvételizőknek.
A jelentkezők megoszlása születési év szerint * | ||||
matematika szakra jelentkezők | többi szakra jelentkezők | |||
születési év | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) |
1988 és utána
|
333
|
61,4 %
|
48 762
|
45,2 %
|
1985-1987
|
113
|
20,8 %
|
29 871
|
27,7 %
|
1980-1984
|
54
|
10,0 %
|
13 598
|
12,6 %
|
1972-1979
|
32
|
5,9 %
|
10 561
|
9,8 %
|
1965-1971
|
7
|
1,3 %
|
3539
|
3,3 %
|
1964 és előtte
|
3
|
0,6 %
|
1639
|
1,5 %
|
összesen
|
542
|
100,0 %
|
107 970
|
100,0 %
|
* Néhány felvételiző nem tüntetett fel (egyértelműen) bizonyos adatokat, így az adott jellemző esetében az ilyen felvételi lapokat nem tudtuk figyelembe venni. Mivel itt csak néhány főről van szó, ezért az ő kiesésük érdemben nem befolyásolta az arányokat.
A műszaki szakokhoz hasonlóan talán a természettudományi képzéseknél is azt gondolnánk elsőre, hogy kifejezetten "férfi szakok", ám a jelentkezési statisztikák ezt már hosszú idő óta nem igazolják. Igaz, valamivel több férfi jelentkezett első helyen idén is a szakra (278 fő, 51,2 százalék), de majdnem ugyanennyi volt a női jelentkező is (265 fő, 48,8 százalék).
A jelentkezők megoszlása nemek szerint | ||||
matematika szakra jelentkezők | többi szakra jelentkezők | |||
nem | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) |
férfi
|
278
|
51,2 %
|
46 511
|
43,0 %
|
nő
|
265
|
48,8 %
|
61 536
|
57,0 %
|
összesen
|
543
|
100,0 %
|
108 047
|
100,0 %
|
Érdekesség továbbá, hogy ugyan a többi szakhoz hasonlóan a jelentkezők döntő többsége (95,3 százalék) itt is magyar állampolgár, ám érezhetően több a külföldi (4,7 százalék), mint máshol. Ennek okát nem tudhatjuk pontosan, de az feltűnő, hogy sok szerbiai állampolgár (13 fő), többségében a Vajdaságban lakó határon túli magyar fiatal jelentkezett magyarországi matematika képzésre.
A jelentkezők megoszlása állampolgárság szerint | ||||
matematika szakra jelentkezők | többi szakra jelentkezők | |||
állampolgárság | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) |
magyar
|
503
|
95,3 %
|
102 280
|
97,7 %
|
szlovák
|
3
|
0,6 %
|
842
|
0,8 %
|
ukrán
|
2
|
0,42 %
|
238
|
0,2 %
|
román
|
4
|
0,8 %
|
668
|
0,6 %
|
szerb
|
13
|
2,5 %
|
360
|
0,3 %
|
horvát
|
0
|
0 %
|
19
|
0,02 %
|
szlovén
|
0
|
0 %
|
9
|
0,01 %
|
osztrák
|
0
|
0 %
|
15
|
0,01 %
|
egyéb külföldi
|
3
|
0,6 %
|
207
|
0,2 %
|
összesen
|
528
|
100,0 %
|
106 638
|
100,0%
|
A többség gimnáziumból jelentkezik
Amíg a "reál" területek közül a műszaki képzés jelentős részben támaszkodik a szakközépiskolai bázisra, addig a természettudományi képzés nagyrészt a gimnáziumokból "merít". A matematika szak esetében például ez azt jelenti, hogy a jelentkezők több mint kétharmada érettségizett gimnáziumban (370 fő, 68,6 százalék) további 3,3 százalék (18 fő) pedig kéttannyelvű gimnáziumban. A felvételizők kevesebb, mint negyede (130 fő, 24,1 százalék) érkezett csak szakközépiskolából - összehasonlításképpen ez az arány máshol átlagosan 36,0 százalék.
A jelentkezők megoszlása középiskola típusa szerint | ||||
matematika szakra jelentkezők | többi szakra jelentkezők | |||
középiskola típusa | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) |
gimnázium
|
370
|
68,6 %
|
59 699
|
56,4 %
|
kéttannyelvű gimnázium
|
18
|
3,3 %
|
3645
|
3,4 %
|
szakközépiskola
|
130
|
24,1 %
|
38 067
|
36,0 %
|
technikum
|
4
|
0,7 %
|
1013
|
1,0 %
|
dolgozók középiskolája
|
1
|
0,2 %
|
1212
|
1,1 %
|
külföldi középiskola
|
16
|
3,0 %
|
1648
|
1,6 %
|
más középiskola
|
0
|
0 %
|
540
|
0,5 %
|
összesen
|
539
|
100,0 %
|
105 824
|
100,0 %
|
Sok vizsgálat kimutatta korábban, hogy a matematika területén tehetséges fiatalok általában kifejezetten jó nyelvérzékkel rendelkeznek. Ennek fényében nem meglepő, hogy az átlagoshoz képest itt magasabb a nyelvvizsgával rendelkezők aránya (43,5 százalék). A legtöbb jelentkező plusz felvételi pontokat is érő, C típusú középfokú nyelvvizsgával rendelkezik (34,6 százalék), ami jóval magasabb az átlagos jelentkezői mutatónál (27,9 százalék).
A jelentkezők megoszlása a nyelvvizsga típusa szerint * | ||||
matematika szakra jelentkezők | többi szakra jelentkezők | |||
nyelvvizsga típusa | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) | jelentkezők száma (fő) | jelentkezőkön belüli arány (%) |
alapfok A
|
1
|
0,2 %
|
206
|
0,2 %
|
alapfok B
|
0
|
0 %
|
79
|
0,1 %
|
alapfok C
|
3
|
0,6 %
|
1005
|
0,9 %
|
középfok A
|
5
|
0,9 %
|
2260
|
2,1 %
|
középfok B
|
2
|
0,4 %
|
481
|
0,4 %
|
középfok C
|
188
|
34,6 %
|
30 107
|
27,9 %
|
felsőfok A
|
0
|
0 %
|
274
|
0,3 %
|
felsőfok B
|
1
|
0,2 %
|
94
|
0,1 %
|
felsőfok C
|
36
|
6,6 %
|
5209
|
4,8 %
|
nincs nyelvvizsgája
|
307
|
56,5 %
|
68 332
|
63,2 %
|
összesen
|
1791
|
100,0 %
|
106 799
|
100,0 %
|
*Ha valaki több nyelvvizsgával rendelkezik, akkor a magasabb szintű nyelvvizsgát vettük figyelembe.