Frissdiplomások 2011 - Kutatási zárótanulmány
1 2 3 |
előre »
|
Kapcsolódó tartalmak
A kutatás alapsokaságát a 2008-ban illetve 2010-ben a felsőoktatás alapképzésein abszolutóriumot szerzett végzettek alkotják. Ezt a kört kereste meg online kérdőívvel a DPR programban résztvevő 31 felsőoktatási intézmény. A több, mint 20 ezer fős adatbázis eredményeinek, adatsorainak részletes közlése előtt a frissdiplomások körében zajlott 2011-es pályakövetési kutatás eredményeiből három fontos megállapítást emelnénk ki.
Folytonos az átmenet a munka világába
Az egyik ilyen lényeges értelmezési keret a frissdiplomás munkaerő-piaci kilépés folytonosságának hangsúlyozása. Egyfelől jól látható, hogy a felsőoktatásból kikerülő végzettek nagy része a szó klasszikus értelmében nem feltétlenül tekinthető frissdiplomásnak, hiszen már a felsőoktatási évek alatt erős összefonódásban él a munkaerőpiac világával. Ezt a folytonosságot jól mutatja, hogy a végzettek egyharmada már felsőoktatási tanulmányai alatt is alapvetően dolgozónak tekintette magát, s csak kétharmaduk gondolt úgy magára az egyetemi/főiskolai évek alatt, mint "főfoglalkozású" diákra.
A diploma megszerzése előtt (akár tanulmányai során, akár azt is megelőzően) a válaszadók több mint ötven százaléka kipróbálta már magát a munka világában, ha nem is a saját tanult szakterületén. Kimondottan a tanulmányokhoz kapcsolódó munkatapasztalatról a felsőoktatás éveiben ennél is többen, 60 százaléknyian számoltak be.
A képzés és munka világának összecsúszását, a határok elmosódását jól mutatja, hogy az abszolutórium megszerzésekor a végzettek 41 százaléka már rendelkezett főállású munkaviszonnyal. Ez a magas átlag nyilvánvalóan a nem nappali munkarendben tanulók válaszaiból adódik, akik körében (esti, levelező és távoktatásos munkarendben) 85 százalék feletti az abszolutórium-szerzéskor főállásban dolgozók aránya. Ugyanakkor a nappali tagozatosok között mért 16,2%-os foglalkoztatott-arány sem tekinthető elhanyagolhatónak.
Ahogy az átmenet, felsőoktatási kilépés nem egyértelmű választóvonal, a felsőfokú tanulmányok sem egy egyszeri pontként értelmezhetőek a tanulmányi életútban. A kutatás két meghatározott végzett-évfolyamot érintett, ám e diploma szerzését gyakran előzték meg, vagy követték további felsőfokú tanulmányok. A végzettek majd 20 százaléka már diplomásként kezdte el a vizsgált szakon tanulmányait, s kb. 10 százalékuk a vizsgált tanulmányok alatt, vagy azt követő időszakban szerzett másik diplomát is. További 18 százalék - a 2010-es évfolyamban 22,7% - a felsőoktatásban maradtak aránya. Ezekben az esetekben döntően a mesterképzésekbe történt átlépés, s főleg a BSc képzések egykori hallgatói érintettek.
- 1. Folytonos az átmenet a munka világába
- 2. Éles jövedelmi különbségek
- 3. Diplomát szerezni érdemes