Mit ér a diploma a hallgatók szerint
1 2 3 4 |
előre »
|
Kapcsolódó tartalmak
A Diplomás pályakövetés 2009. kutatási program első lépéseként országos vizsgálatra került sor közel nyolcezer hallgató személyes megkérdezésével. A nappali alapképzésben tanuló hallgatók többek között részletesen értékelték egyetemüket, főiskolájukat, az ott szerezhető diploma munkaerő-piaci értékét, továbbá beszámoltak elhelyezkedési terveikről és várakozásaikról.
Kutatásunk során arra kértük a hallgatókat, hogy a szakmai szempontokon túl, az általunk felsorolt tényezők közül válasszák ki azokat, amelyek szerintük a diploma megszerzéséből származó legfontosabb előnyöket jelentik majd számukra. A legtöbb említést az egzisztenciális helyzettel kapcsolatos két szempont - a munkanélküliség elkerülése és a magas jövedelem - kapta. A hallgatók számára tehát az anyagi biztonság, gyarapodás a felsőfokú diplomához kötődő legerősebb várakozás. A harmadik legfontosabb szempont, hogy szerintük a diplomával szabadabb, kötetlenebb életmódra lesz lehetőségük. A megkérdezett hallgatók ennél valamivel kevésbé találták fontosnak az olyan, presztízs szempontokat képviselő értékeket, mint a felsőfokú végzettséghez kötődő megbecsülést és a vezetői pozíció elérésének lehetőségét. A várakozások között a legkisebb súllyal az szerepel, hogy a diploma megszerzésével könnyebb lesz a külföldi tanulmányút vagy más országban történő munkavállalás.
Milyen előnyöket vársz attól, hogy diplomás leszel?*
*Egy válaszadó két szempontot választhatott ki.
N=7 837
Diploma = magas jövedelem, főleg az informatikusoknál
A műszakisok és az informatikusok számára a diploma elsősorban magas jövedelmet jelent. A diplomaszerzéshez kötődő egzisztenciális motivációkat koncentráltan vizsgálhatjuk azoknak a hallgatóknak az elemzésével, akik mind a két választásukban e tényező mellett döntöttek. Ők azok, akik a diploma értékére vonatkozó hat tényező közül a két anyagi, egzisztenciális szempontot emelték ki: a munkanélküliség elkerülése mellett magas jövedelmet várnak a diplomától. Ez az erős egzisztenciális motivációval jellemezhető csoport nagyobb arányban van jelen a vidéki felsőoktatási intézményekben, képzési terület tekintetében pedig jellemzően az informatikai és műszaki szakokon hallgatók soraiból kerül ki. Az egzisztenciális motiváció kizárólagossága inkább a férfiakra jellemző, társadalmi háttér-tényezők tekintetében pedig nagyobb arányban találhatunk ilyen értékeket képviselő hallgatókat azok körében, akiknek szülei a gimnáziumi érettséginél alacsonyabb végzettséggel rendelkeznek.
- 1. Mit ér a diploma a hallgatók szerint
- 2. Egzisztenciális motivációk
- 3. A diploma persztízse
- 4. Mobilitási motivációk
Kutatások
- Eredmények a Rendszerszintű fejlesztések és hozzáférés bővítését szolgáló ágazati programok a felsőoktatásban projektben
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - korábbi számok
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 4. évfolyam 1. szám, 2020. június
- EUROSTUDENT nemzetközi kutatás: interaktívan elemezhetők a hazai adatok
- A 2020-as tavaszi felmérés kérdésblokkjai