2014/II. szám - A rendszerváltó magyar felsőoktatás
1 2 |
előre »
|
A lapszám fellapozható online is az issuu-n »
Emberöltőnyi idő telt el a rendszerváltás óta a magyar felsőoktatásban is. Egyetemvezetők, aktív egyetemi polgárok, felsőoktatás-politikusok teljes generációja indult akkor útnak az átalakítás terveivel. Az egymással vitatkozó felek közös nevezője ma látszik igazán, hangosabb akkor is a vita volt. Bár a prímet az intézmények által kezdeményezett átalakulások vitték, a szabályozási keretek is hamarosan döntően megváltoztak, többek között a felvettek radikálisan megnövő létszámával, az intézmények integrációjával, de a doktori képzés beindításával, a képzési programok akkreditációjával is. A társadalom alapvető igényeivel együtt mozdult a magyar felsőoktatás, amikor szélesre tárta a kapukat a jelentkezők előtt, a tanszabadság intézményesítésével nem csak a hallgatói szabadságot, a képzések rugalmasságát is növelte. Pokorni Zoltán az átalakulások tanújaként és cselekvő résztvevőjeként a rendszerváltó felsőoktatáspolitika stratégiai elemzésével segít a változtatásokat sorba rendezni, a régi és talán máig tartó vitákat felidézni a bevezető interjúban.
A jelen számunk személyes hangvételű, de elemző írásokkal rajzolja meg az eltelt évtizedek kontúrjait. A műfaj rendhagyó a FEMŰ lapjain, de ötvözi a kerekasztalbeszélgetéseink és az elemzéseink attitűdjét. A kezdeményezés szerkesztő bizottságunk jeles tagjától, Bazsa Györgytől származik, aki tanulmányában a felsőoktatási autonómia eszméjének megvalósulását vizsgálja, mérlegre teszi a felsőoktatás minőségét érintő alapvető hatásokat is, miközben leltárt készít a körülmények és a felsőoktatás változásaiból. Hunyady György a bölcsészreform néhány kulcsszereplőjének teljesítményét felidézve mutat példát a felsőoktatás mai szereplőinek a koncepciózus kezdeményezésre. Azután a tanárképzés reformjának későbbi példáján keresztül ezek korlátairól, a kezdeményezések talán szükségszerű ellenhatásairól ad látleletet. Barakonyi Károly a nemzetközi változásokhoz, a magyar felsőoktatás előtt álló kihívásokhoz méri az itthon megfogalmazott célokat és az elért eredményeket egyaránt. Nem elégedett a sokszor vargabetűket író átalakulással, elsősorban a stratégiai szemléletet kéri számon. Veres Pál a felsőoktatás irányítása felől vizsgálja az elmúlt negyedszázadot, hungarikumként mutatja be, hogy Magyarországon a nemzetközi változásokat megelőzve, azokkal párhuzamosan hogyan alakult át a képzési szerkezet, a finanszírozás, a gazdaság és a felsőoktatás kapcsolata. Fábri György a rendszerváltó hallgatói mozgalmak céljait, programját idézi fel, ami példát is jelent arra, hogyan kapcsolódhatnak be maguk a hallgatók a felsőoktatás alakításába.
Elemző tanulmánnyal is készültünk a visszaemlékezések mellett. Kiss László immár a számok nyelvén mutatja be a bolognai folyamat kulcspontjaként az alapképzésből a mesterképzésbe való átmenetet, és ehhez kapcsolva a főiskolák és egyetemek átalakuló viszonyát. Kováts Gergely pedig izgalmas perspektívából, a karok felől vizsgálja az intézményi átalakulást.
A tanulmányok az 2014-es évben készültek, amely választások éve volt, még a készülőben lévő felsőoktatási stratégia előtt, reményeink szerint fontos szempontokat fogalmaznak meg annak mérlegeléséhez, a tervek közös alakításához.
Kiss Paszkál
főszerkesztő
Tartalom
A lapszám fellapozható online is az issuu-n »
Az egyes tanulmányok a linkekre kattintva pdf formátumban letölthetők.
Interjú
Interjú Pokorni Zoltán oktatáspolitikussal, az első Orbán-kormány oktatási miniszterével
Készítette: Kiss Paszkál
Fókusz
Egy emberöltő sikerei és gondjai a magyar felsőoktatásban
Bazsa György
A magyar felsőoktatás 25 évéről – személyes történet, az egyéni szerepvállalás példáival átszőve
Hunyady György
Felsőoktatásunk 25 éve (eredmények – kudarcok)
Barakonyi Károly
Sikerek, félsikerek és kudarcok a magyar felsőoktatásban a rendszerváltás óta – ahogyan egy köztisztviselő megélte
Dr. Veres Pál
Semmit rólunk, semmit nélkülünk – A rendszerváltoztató hallgatói mozgalomtól a HÖKös fixációkig
Fábri György
A karok számának változása a magyar felsőoktatásban
Kováts Gergely
- 1. Előszó, tartalom
- 2. Foreword