2011/IV. szám - Mérhető eredmény
1 2 |
előre »
|
Minden mérés szükségszerű szabványosítás, mely elvonatkoztat a megmérendő tárgyak egyedi vonásaitól és sajátos kontextusától. Definíció szerint szürkíti a vizsgált jelenség megtapasztalható sokszínűségét. Hasznos viszont, ha olyan alapvető dimenziót tár fel, melyben a vizsgált jelenségekről többet tudunk meg. A felsőoktatás egészének és a benne működő intézmények legtöbbjének számos aspektusát viszonylag könnyű számokban kifejezni. A források és kiadások volumene, a hallgatói és oktatói létszám, a hasznosított infrastruktúra mind jól mérhetőnek, ha nem is ilyen könnyen értelmezhetőnek tűnik. Számszerűsíthetők az újítások is, akár szabadalmak száma vagy megtermelt profit formájában, a tudományos eredmények különféle tudománymetriai mutatók alakjában. De hogyan mérhetjük a tanulás-tanítás eredményeit? Az egyetemek és főiskolák alapvető tevékenysége ez, s nélküle a többi mutató kevés az egyes intézmények stratégiai feladatairól, a szféra egészének alakításáról hozott megalapozott döntéshez.
Jelen számunk fókuszában tehát a tanulás-tanítás eredményeinek mérése áll. Azt mutatjuk be, hogy ezek segítségével hogyan alakíthatók ki a sokszínű, az egyéni választásnak teret adó, számos ponton alternatívát kínáló tanítási-tanulási folyamat mérésének hasznos dimenziói. Első kézből igyekszünk példát hozni a területet meghatározó észak-amerikai módszerekre. Itthoni jó gyakorlatként adunk hírt a kompetencia nyelvén szervezett párbeszéd lehetőségéről a munkaadók és a felsőoktatási intézmény között. Sőt a kimeneti szabályozás hazai fogadtatását magát is alapos elemzésen keresztül mutatjuk be a szakgazdák és oktatók körében felvett adatok alapján. Fókusz rovatunkhoz is kapcsolódva vizsgáljuk műhelytanulmányunkban annak lehetőségét, hogy a politikai-közéleti jártasságot - az értelmiségi lét fontos jellemzőjeként - hogyan lehet megfogalmazni civil kompetenciák segítségével. A Vendégoldalon ugyanakkor az előző számban megkezdett regionális elemzések témáját visszük tovább.
Az európai felsőoktatás-kutatás kiváló képviselője, Ulrich Teichler professzor a következő oldalakon olvasható bevezető interjúban veti fel, hogy a teljesítménymérés fontos szálakon a felsőoktatásban mostanában teret hódító menedzseri szemlélethez kapcsolódik, annak előnyeit és hátrányait maga is hordozza. Ezt érdemes továbbgondolnunk, az egyes tanulmányok olvasása közben is felidéznünk. A felsőoktatás nem autógyártás, a célok kialakításában, a folyamatok szervezésében meg kell őriznünk a kreativitást, a nyitottságot és az önreflexiót. Fontos lehet ugyanakkor az elért eredmények tisztázása is. A kompetenciaméréseket ennek során nem szabad a felsőoktatási teljesítmény egyetlen igaz mutatójaként kezelnünk, de nem is szabad kihagynunk az összkép kialakításában.
Kiss Paszkál, főszerkesztő
Tartalom
Az egyes tanulmányok a linkekre kattintva pdf formátumban letölthetők.
Interjú
"A célokhoz illesszük az értékelést, elfogadva azok különbözőségét..." - Beszélgetés Ulrich Teichlerrel
Fókusz
Kompetenciák - a felsőoktatás hírvivői - Kiss Paszkál
Felsőoktatási Tanulmányi Értékelés (CLA): Tények és hiedelmek - Stephen Klein - Roger Benjamin -Richard Shavelson - Roger Bolus
Tanulási eredmények személet- és gyakorlat-összefüggése - Vámos Ágnes
Foglalkoztathatóság: Felsőoktatás és munkáltatók - kinek fontosabb? - Katona Nóra
Párbeszéd a kompetenciák nyelvén - Kabai Imre - Kabainé Tóth Klára - Krisztián Viktor - Kenéz Anikó
Műhely
Értelmiségi-utánpótlás - Kiss Paszkál - Koltói Lilla
Vendégoldal
"A jók mennek el?" - Ceglédi Tímea - Nyüsti Szilvia
- 1. Előszó, tartalom
- 2. Foreword