2011/II. szám - Felsőoktatási marketing
1 2 |
előre »
|
Egymásnak feszülő feladatokat, célokat jelentenek ezek gyakran a szféra szereplői számára. Jelen számunkban mindezt abból a szempontból vizsgáljuk, hogy fel vannak-e készülve a magyar felsőoktatási intézmények a piaci igények megértésére és az erre adott választ magas szinten integrálják-e saját működésükbe.
A jelentkezői számát folyamatosan nyomon követi, a saját képzéseiről egyre inkább a közönségére szabott tájékoztatást ad szinte minden hazai intézmény. A felsőoktatási marketing azonban ennél többet jelent, speciális eszköz a célok kijelöléséhez és a szervezeti folyamatok értékeléséhez a felsőoktatás piaci dimenziójában. A Fókusz rovatban azt látjuk, hogy a belső folyamatokat (stratégiai tervezést, minőségirányítást) meghatározó mértékben alakító marketingszemlélet csak kevés hazai intézményben van jelen. Mindeközben a funkcióváltozásukat követve kirajzolódik, hogy a globális térben alakuló új tudáshálózatok központi elemeivé válhatnak a felsőoktatási intézmények, stratégiai együttműködésben a vállalatokkal, kormányzati és más intézményekkel. Nem az öncélú „piacosodást" jelenti ez, hanem az együttműködésen és versenyen alapuló - nem hierarchikus - viszonylatok felértékelődését.
Műhelytanulmányaink szerencsésen egészítik ki a fókuszba emelt témát. A hallgatói elit új eszközökkel való megragadására teszünk kísérletet a tömeges képzés megváltozott feltételei között. S ennek nyomán azt találjuk, hogy az „elit" képzést végzők sem a világtól elzárt elefántcsonttoronyként tekintenek a felsőoktatásra. Hasonlóképpen, az elérhető adatok széles körét vizsgálva látjuk a felsőoktatási intézmények kapcsolatát a végzett hallgatóikhoz, illetve azt is, hogy a bolognai rendszer bevezetésével miként alakult a nemzetközi hallgatói mobilitás. Vendégoldalunkon pedig a regionális hatást és meghatározottságot elemző esettanulmányt közlünk jó példaként a felsőoktatási intézmény és környezetének szoros kapcsolatára.
Jelen számunk a piaci terminusokban vizsgálható intézményi alkalmazkodási folyamatok elemzésére hívja az Olvasót, a hosszabb távon is átalakuló egyetemi funkciók alapvető trendjeinek hátterén.
Kiss Paszkál, főszerkesztő
Tartalom
Az egyes tanulmányok a linkekre kattintva pdf formátumban letölthetők.
Interjú
Marketing és felsőoktatás - Beszélgetés dr. Tamás Istvánnal, az International Business School rektorával
Fókusz
Felsőoktatási marketingkihívások - Kuráth Gabriella-Törőcsik Mária
A stratégia szerepe a felsőoktatási intézmények versenyében - Szakértôi kerekasztal-beszélgetés, szerkesztette: Garai Orsolya-Kiss László
Módszertani és szervezeti megoldások az egyetemi marketingben - Piskóti István
A harmadik generációs egyetem - Deés Szilvia
Műhely
A tömegoktatás elitképzésének értékei - Veroszta Zsuzsanna
Nemzetközi hallgatói mobilitás a magyar felsőoktatásban - Őrsi Gábor
Az intézményi karrierirodák és az alumniszervezetek ismertsége a diplomások körében - Kiss László
Vendégoldal
Az intézményi marketing és a DPR kapcsolata a Széchenyi István Egyetemen - Filep Bálint-Tamándl László
Szemle
Egyetemi marketing. Marketing a felsőoktatásban - Horváth Dániel
- 1. Előszó, tartalom
- 2. Foreword