2010/I. szám – Bologna – az első évtized
1 2 |
előre »
|
A magyar közgondolkodás főárama mindig is a Nyugathoz történő közeledés, csatlakozás, a Nyugat világában való otthonosságot és odailleszkedést tartotta természetesenek, divatosnak. Még a nyolcvanas évek végefelé is, amikor a rendszerváltozás hajnalán a felsőoktatás útkeresése zajlott, az ERASMUS program, az Európai Egyetemek Magna Chartája és a "Vissza Európába!" jelszó lelkesítette az egyetemi mozgalmakat.
A kétezres években a Bologna-kritika, de inkább -ellenszenv legyen a meghatározó tónusa a felsőoktatásról való beszédnek? Kormányzati oldalról bizonyosan jónéhány szakmai hiba gyengítette a többszintű képzési rendszer tekintélyét, mint ahogyan az aufklerista erőszakosság sem használt az elfogadtatásnak. Az azonban meglepő, hogy a felsőoktatási közösség hagyta adminisztrációs nemszeretem kötelezettséggé silányulni a Bologna-vízióban meglévő, a legmélyebben hagyomány-kötődésű kulcsgondolatot!
Bologna egy olyan képzési rend gyakorlati metaforája, amely a történeti esetlegességeket meghaladva még szélesebbre nyitja a kapukat a hallgatók számára és amely egy szűkített képzési szinten költésgvetésileg értelmezhető módon teszi lehetővé a legkiválóbbak tanulását, tanítását.
Az érdemi viták bemutatása segít abban, hogy a minőségelvű, hagyományőrző és előrevivő Bologna-gondolat híveinek tábora mégis erősödjön.
Tartalom
Az egyes tanulmányok a linkekre kattintva pdf formátumban letölthetők.
Interjú
„Szembenéztek a realitásokkal, és komolyan vették a kritikákat"
Beszélgetés Gottfried Bacherrel, az osztrák Bologna Bizottság elnökével
Fókuszban
Közös európai válasz a közös európai problémákra: a bolognai folyamat és az Európai Felsőoktatási Térség - Csekei László
Eredmények, kihívások és perspektívák - Budapesten és Bécsben találkoztak a „bolognai" miniszterek - Csekei László
Az Európai Felsőoktatási Térség kialakításának első tíz éve - részletek a Jubileumi Miniszteri Konferenciára készült független szakértői értékelésből
Bologna a célvonalnál - részletek az európai felsőoktatási reform tíz évének hallgatói értékeléséből
Műhely
Az Európai Felsőoktatási Térség képesítési keretrendszerének kialakulása és kapcsolata az Európai Képesítési Keretrendszerrel - Derényi András
Az országos Képesítési Keretrendszer kialakítása Magyarországon
Nemzeti képesítési keretrendszerek kialakítása: elvek és az európai megvalósítás egyes tapasztalatai az OKKR tervezésének szemszögéből - Temesi József
Rangsorok
Reputációindikátorok a felsőfokú intézmények rangsoraiban - Gero Federkeil
Vendégoldal
Bemutatkozik a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központja - Bordás Andrea – Ceglédi Tímea
Felsőfokú oktatás és regionális átalakulás - A „Partium" esete - Kozma Tamás
Szemle
Buktatók és kiutak a magyar oktatásban - Csete Örs - Papp Z. Attila - Setényi János: Kárpát-medencei magyar oktatás az ezredfordulón című tanulmányának bemutatása - Lampl Zsuzsanna
- 1. Előszó, tartalom
- 2. Abstract