2009/IV. szám - Egyetemi, főiskolai rangsorok
2010.03.29Folyóiratunk jelen számának üzenete: Ideje újragondolni a felsőoktatási rangsorokat, elsősorban a minőségelkötelezett, a klasszikus egyetemi habitust és színvonalat képviselő egyetemi személyiségek közreműködésével!
Tíz évvel ezelőtt indította el az Universitas Press független felsőoktatás-kutató műhely az egyetemi-főiskolai rangsorok magyarországi megvalósításának elméleti-módszertani munkáját. Kétéves előkészítés eredményeképpen, 2001-től jelentek meg a lényegében azonos módszertan alapján (tehát összehasonlíthatóan!) készített rangsorok: előbb országos napilapokban (Világgazdaság, Magyar Hírlap), internetes portálon (unipresszo.hu, felvi.hu), majd 2003-tól önálló kiadványokban (Mit kínál a magyar felsőoktatás 2001-2005, Egyetemek mérlegen 2004, Felvi rangsor 2006).
Az azóta Felvi-rangsorok néven ismert rangsor program mögött öt országos reprezentatív szociológiai - hallgatói és négy oktatói-munkaadói - rangsor-véleményfelmérés, hat szakmai konferencia, Magyarországon egyedülálló idősoros adatbázis és mintegy tizenöt évnyi szakmai tanulmány áll. Mindezek nyomán mostanára a felsőoktatási rangsorok véglegesen polgárjogot nyertek itthon is, mi több, szakmai viták is zajlottak módszertanról, használhatóságról, nemzetközi összevetésekről. Egy évtized múltán azonban eljött az ideje, hogy a módszertani fejlesztések után rákérdezzünk arra, miképpen és miért érdemes egyáltalában rangsorokat készíteni Magyarországon?
Attól ugyanis, hogy rangsorok léteznek, még nem magától értetődő, hogy ezeket komolyan kellene venni! A társadalomtudományokat rabul ejtő kvantifikáció látszata mögött ugyanis a készítők értékválasztása húzódik. A rangsorok értelmének, jogosultságának elengedhetetlen feltétele, hogy ezek az értékválasztások meggyőzőek legyenek a felsőoktatási közösség és a felhasználók (továbbtanulók, finanszírozók, döntéshozók) számára, valamint szolgálják a minőség javítását. Fontosabb és hasznosabb ezért, hogy a rangsorokról való vita ne fedje el a felsőoktatás értékei és valóságos kérdései közös átgondolásának szükségességét!
Nem is az az igazi felelősség, amit az első rangsorok publikálásakor emlegettek: hogy itt sokmilliárdos intézmények, magasan kvalifikált szakmai közösségek komoly hagyományokat őrző munkája kerül minősítésre esetleges és durva mérésekkel. Nagyobb veszély, hogy a média felületessége és a döntéshozók információs igényszínvonala nap mint nap kikényszeríti az egyetemi-főiskolai világ félrevezetően leegyszerűsítő bemutatását. Megúszni a rangsorokat nem lehet: - legyen hát legalább egy olyan köztük, amely a "rangsorjáték" szabályai szerint, de mégis a szakmai megalapozottság és tisztesség ellensúlyával tudja a felsőoktatás hagyományos értékeit érvényesíteni, átmenteni.
Folyóiratunk jelen számának igazi üzenete: Ideje újragondolni a felsőoktatási rangsorokat! Most már görcsösség nélkül, elsősorban a minőségelkötelezett, a klasszikus egyetemi habitust és színvonalat a felsőoktatás történelmében többször is érvényesült adaptivitással képviselő egyetemi személyiségek közreműködésével!
Tartalom
Az egyes tanulmányok a linkekre kattintva pdf formátumban letölthetők.
Interjú
- A nemzetközi egyetemi rangsoroktól az „osztályozásig" - Beszélgetés Hrubos Ildikóval, a Budapesti Corvinus Egyetem Szociológiai és Társadalompolitikai Intézetének tanárával (professor emerita), a Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának társigazgatójával
Fókuszban a Rangsorok
- Ideje újragondolni a felsőoktatási rangsorokat! (Fábri György)
- Nemzetközi rangsorok: viták, szempontok, példák (Kasza Georgina)
- Adatok és vélemények egy mérlegen? - A hazai rangsorkészítés döntései és dilemmái tíz év távlatában (Fábri István - Veroszta Zsuzsanna)
- A rangsorok a közbeszédben - A felsőoktatási rangsorok megjelenése a hazai médiában és a felsőoktatási intézmények kommunikációjában (Horváth Dániel - Kiss László)
Műhely
- A hazai felnőttképzés dilemmái - egy empirikus kutatás tanulságai (Borsi Árpád - Füleki Katalin - Kiss Paszkál)
- TudásPresszó/UniPresszó, ahol a tudás a központban van - kerekasztal-beszélgetések a felsőoktatás és a társadalom viszonyáról
- Egy elfelejtett történet: a hallgatói mozgalom a rendszerváltásban
- Budapest - egyetemváros?
Vendégoldal
- Úton a harmadik generációs egyetem felé - J.G. Wissema: Towards the Third Generation University c. könyvének bemutatása (Kasza Georgina)
- Bologna, és ami mögötte van - Barakonyi Károly Bologna "Hungaricum": Diagnózis és terápia c. könyvének bemutatása (Csekei László)
- Felsőoktatás és tankönyvpolitika: változó kapcsolat - Dr. Veres Pál: A felsőoktatás tankönyvellátási rendszerének összehasonlító intézményi elemzése c könyvének bemutatása (Kasza Georgina)