2007/I. szám - A "magyar" Bologna
2007.10.09A bolognai reform az évszázad esélye lehet a magyar felsőoktatásban, de tekinthető egy újabb értelmetlen külső kényszernek is. Markáns és megalapozott vélemények közvetítésével és számos adattal szeretnénk a változásokkal kapcsolatos vitát szélesebbre nyitni és tárgyszerű szempontokkal alátámasztani.
Negyedévente megjelenő folyóiratunk első számában a "magyar" Bolognával foglalkozunk.
Tartalomjegyzék
Felsőoktatási Műhely / 2007 ősz - „A magyar Bologna"
Interjú
- Mérhető minőség a felsőoktatásban - beszélgetés Pléh Csabával, az MTA főtitkárhelyettesével
Fókuszban
- Bologna után szabadon - Új pályán az európai felsőoktatás (szerkesztette Kiss Paszkál)
- Pillanatfelvételek a nemzetközi mobilitásról (Kiss Paszkál)
- Az átalakuló hazai felsőoktatás munkaerő-piaci szemmel (Horváth Tamás)
- Merre tart az alap- és mesterképzés? (Barbara M. Kehm - Ulrich Teichler)
Műhely
- A felsőoktatás menedzsment tanulása és fejlesztése (Halász Gábor)
Rangsorok, elemzések
- Szakok rangsora - a hazai felsőoktatás legnépszerűbb képzései (Fábri István)
- Honnan hová? (Kasza Georgina, Kovács Benedek)
- Tükör által - homályosan? (Török Ádám)
Vendégoldal
- Külföldi munkavállalás - Hogyan látják az elsőéves orvostanhallgatók? (Girasek Edmond - Eke Edit - Szócska Miklós)
A Felsőoktatási Műhely 2007-es első számához kapcsolódó további anyagaink: a szerkesztés során készített - és a kiadványban felhasznált - interjúk teljes szövege.
Bologna után szabadon...
A bolognai reform az évszázad esélye lehet a magyar felsőoktatásban, de tekinthető egy újabb értelmetlen külső kényszernek is. Markáns és megalapozott vélemények közvetítésével és számos adattal szeretnénk a változásokkal kapcsolatos vitát szélesebbre nyitni és tárgyszerű szempontokkal alátámasztani.
A bolognai reformok hatásairól Magyarországon és Európában
Beszélgetés dr. Hrubos Ildikó felsőoktatás kutatóval, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatási rektorhelyettesével.
A bolognai folyamat Magyarországon
Interjú Derényi Andrással, az Országos Kredittanács Irodája igazgatójával; felsőoktatási szakértőve.
A tanárképzés bolognai átalakításának problematikájáról
Interjú dr. Galambos Gáborral, a szegedi Juhász Gyula Pedagógusképző Kar vezetőjével, a Nemzeti Bologna Bizottság Pedagógusképzési Albizottságának tagjával.
Közgazdászképzés és Bologna
Interjú Mészáros Tamással, a Budapesti Corvinus Egyetem rektorával.
Oktatáspolitika vagy esélyteremtő tudás?
Dr. Láczay Magdolna, a Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Karának főigazgatója aktív részese volt a felsőoktatásban lezajlott integrációnak, illetve az ezzel párhuzamosan történő reformok bevezetésének.
A pedagógusképzés átalakításáról
Interjú Dr. Hunyady Györggyel, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar dékánjával, a Nemzeti Bologna Bizottság Pedagógusképzési Albizottságának elnökével.
Európai Felsőoktatási Térség vs. amerikai felsőoktatás
Interjú Barakonyi Károllyal, a Pécsi Tudományegyetem tanszékvezetőjével.
Az Európai Felsőoktatási Térségről
Interjú Csirik Jánossal, az egységes európai felsőoktatásról, mobilitásról, versenyképességről.