A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Új-Zéland és Óceánia diplomás pályakövetési tevékenysége
1 2 |
előre »
|
Új-Zéland és Óceánia nemcsak amiatt különleges, hogy tőlünk nagyon távol eső területekről van szó, hanem a két ország felsőoktatási rendszere is nagyban eltér a mienkétől. Új-Zélandon egy, a 19. században alapított egyetem szétválásával születtek meg a mai önálló intézmények. A University of the South Pacific pedig egyedülálló: 12 szigetország közös tulajdonában és irányítása alatt áll.
DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS ÚJ-ZÉLANDON
Az Új-Zélandi Alkancellári Bizottság felmérése
Az 1870-ben alapított University of New Zealand 1961-ben az Egyetemi Törvény értelmében hét független és autonóm egyetemre vált szét. Az új egyetemek közös érdekképviseleti, irányító testületeként pedig létrehozták az Új-Zélandi Alkancellári Bizottságot (New Zealand Vice-Chancellors' Committee - NZVCC), amelyben az egyetemek legfőbb vezetői, az alkancellárok (vice-chancellor) képviseltették magukat.
Tízévi működés után a szervezetet megbízták a végzett egyetemi hallgatók pályakezdési körülményeinek vizsgálatával. Az NZVCC-n belül létrehozott Standing Committee on Graduate Employment feladata lett a pályakövetés módszerének kidolgozása, és az évenkénti rendszerességgel ismétlődő pályakövetéses vizsgálatok lebonyolítása.
Az első jelentést 1976-ban adták ki az 1973 júliusa és 1974 júniusa között végzett hallgatók pályakezdésének körülményeiről (1). A jelentések 1996-ig a Graduate Employment in New Zealand címen kerültek kiadásra (2). 1997-től kisebb módszertani változtatások után új sorozat indult, amely már a University Graduate Destinations nevet viseli. A felmérésben valamennyi ma működő új-zélandi egyetem részt vesz.
Egyetemek Új-Zélandon University of Otago, University of Canterbury, University of Auckland, Victoria University of Wellington, Lincoln University, Massey University, University of Waikato, Auckland University of Technology. |
A végzetteket hat hónappal a diplomaszerzést követően postai úton elküldött kérdőívvel (NZVCC Graduate Employment Survey) keresik meg. A vizsgálat minden, az adott évben diplomát (fokozatot) szerző személyre kiterjed, a válaszadási arány évente 34-37 százalék körül mozog.
A kérdőív tematikáját tekintve az alábbi fő kérdésblokkokra tagolódik:
- demográfiai adatok,
- foglalkozási adatok (ágazat, foglalkoztatás jellege, munkakör),
- továbbtanulásra vonatkozó adatok,
- fizetésre vonatkozó adatok.
A jelentések egy általános elemzésből, valamint képzésterületenkénti elemzésekből állnak össze. A kapott adatok általános elemzése során a munkaerő-piaci jellegzetességeket (foglalkoztatás típusa, ágazat stb.), valamint a fizetéseket demográfiai (életkor szerinti, nemek szerinti) és etnikai (európai-pakeha, ázsiai, maori, óceániai) bontásban vizsgálják. Az egyetemek szerinti bontás csak a demográfiai adatokra tér ki, az egyes egyetemeken szerzett diploma és a munkaerő-piaci helyzet közötti összefüggésekkel nem foglalkoznak (3).
Fontos szempont a végzettség fokozata szerinti bontás (diploma, bachelor, master, doktori fokozat), és ezen belül a képzésterületenkénti elemzés. Külön fejezetben térnek ki az Új-Zélandon végzett külföldi állampolgárságú hallgatókra.
A foglalkozási adatokból a University Careers Advisers of New Zealand képzésterületenként ágazati és foglalkozási listákat állít össze, ezek az egyetemi hallgatók, illetve pályaválasztás előtt állók számára (is) mutatják az adott végzettséggel potenciálisan elérhető állások, nemzetgazdasági területek körét. Az Employment Destinations of University Graduates az egyes egyetemek honlapjairól, valamint az NZVCC weboldaláról is elérhető (4).
Egyetemi alumni-felmérések
A központi szervezésű pályakövetés mellett egyes egyetemek alumni szervezetei rendszertelen időközönként saját kérdőíves vizsgálatokat is szerveznek. Az alumni-survey-k ugyan általában nem kifejezetten pályakövetéses vizsgálatok, jellemzően az alumni értékelését, fejlesztési, bővítési lehetőségeit kérdezik a tagoktól, egy-két esetben azonban a volt hallgatók foglalkozási pályafutását is megpróbálják felmérni.
Erre példa a University of Auckland alumni szervezetének 2006-os online vizsgálata. A felmérés arra keresett választ, mennyire hasznosulnak az egyetemen tanultak a munka területén, mennyire segítették a tanulmányok az elhelyezkedést. Természetesen a volt hallgatók foglalkozását, munkavégzésének helyét, a foglalkozás nemzetgazdasági ágazat szerinti besorolását is megkérdezték. Az eredményeket az egyetemi alumni-kiadványban (Science alumni survey results. InSCight, Faculty of Science Alumni Magazine. August, 2007.) hozták nyilvánosságra.
Hasonló céllal kezdett vizsgálatot a University of Canterbury Alumni Szövetsége: a 2002. és 2006. között végzett bachelor fokozatot szerzett hallgatók pályafutásáról szeretne képet kapni.
A Massey University alumni-felméréséről fellelhető publikus anyag hiányában sajnos nem tudtunk bővebb képet kapni erről az egyetemhez köthető, viszont egy kissé más jellegű, de ugyancsak a volt hallgatók körében végzett kutatásról. Az egyetem adjunktusa, Kaye Thorn vezetésével online vizsgálatot végeznek a volt hallgatók nemzetközi munkavállalásának indikátorairól, a munkahely- és országváltás döntő faktorairól. A kutatás elsősorban a nemzetközi mobilitás mozgatórugóit keresi, azokat a tényezőket, amelyek komoly szerepet játszanak az egyének mobilitási döntéseiben (5).
- 1. Új-Zéland diplomás pályakövetése
- 2. Diplomás pályakövetés Óceániában