A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Olaszország diplomás pályakövetése
1 2 3 4 |
előre »
|
Olaszországban a diplomások pályakövetésének rendszeres vizsgálatát a Központi Statisztikai Intézet kezdte el 1989-ben. Addig ez néhány karra vagy diszciplínára korlátozott, időben is elszórtan megjelenő vizsgálat jellemezte e szakterületet.
1997-ben a bolognai egyetem, az ország legrégebbi és máig is egyik legjelentősebb egyeteme kezdett adatgyűjtéseket végezni volt diákjainak körében. A kutatás célját az elhelyezkedés körüli problémák felderítése, illetve az intézmények hatásfokának objektív felmérésében jelölte meg. E kezdeményezéshez minden évben újabb egyetemek csatlakoztak, ma 45 egyetemből álló konzorcium végzi az ez irányú kutatásokat (AlmaLaurea). Évente végeznek pályakövetési felméréseket az összes (nyáron) végzett diplomásaik körében 1, 3, és 5 évvel a diploma megszerzését követően. A feldolgozott eredményeket egyre vaskosabb dokumentumokban publikálják.
2004-től egy főleg lombardiai egyetemeket tömörítő egyesülés (Progetto STELLA) is kutatja diplomásainak sorsát. A két program azonos céllal működik, alanyait tekintve csak részben fedi egymást (eddig), azonkívül az adatgyűjtés különböző módszerekkel folyik és a feldolgozás is eltérő módon történik.
Az egyetemi programok hátterében a marketing is jelentős szerepet játszik. Az oktatási intézmények beiratkozott hallgatóik után kapják az állami finanszírozást, minimális létszám alatt nem indulhatnak kurzusok, ezenkívül nagymértékben megnövekedett az egyetemek "gyakorlati hatékonyságának" társadalmi elvárása. 2003-ban törvény is született diplomás pályakövetés témában, a terv gyakorlati kivitelezése folyamatban van. Megkezdésének időpontjáról egyelőre nem állnak rendelkezésre információk.
A Központi Statisztikai Intézet által végzett felmérés
A Központi Statisztikai Intézet (Istituto Nazionale di Statistica - ISTAT) első felméréseiről az Intézet honlapján nem található információ, de más forrásból ("Indagine longitudinale sugli sbocchi professionali dei laureati del 1986" - Universita di Lecce) megtudható, hogy 1989-ben az 1986-ban végzett diplomások (9700 diák) körében végeztek pályakövetéses kutatást. A felmérés megismétlődött 1991-ben, 1995-ben, 1998-ban és 2001-ben, szintén a diplomát követő 3. évre vonatkozóan. A 2004-ben lefolytatott kutatás eredményéről és az adatgyűjtés módjáról információ található az Intézet honlapján. Érdekessége a vizsgálatnak, hogy először ebben a tárgyban, a középiskolásokra is kiterjesztette az adatgyűjtést. Az "oktatás és elhelyezkedés" vizsgálata egyetemi és a középiskolai felmérés mind eljárásában, mind tartalmi viszonyában hasonló volt.
A 2004-es vizsgálatról megtudható, hogy az előzőkhöz képest jelentős újításokat hozott az adatgyűjtés terén: elsősorban nagymértékben növelték az adatfelvételi mintát, annak érdekében hogy megbízhatóbb eredmények szülessenek az egyetemeken belüli diszciplináris kategóriák és kurzusokra vonatkozóan; másodsorban módosították a kérdőíveket, hogy azok pontosabban tükrözzék a munka világának megváltozott helyzetét; valamint egy új software segítségével a telefonos kérdező az adatfelvétel időpontjában az adatokat az ISTAT általános kódjai szerint tudta rögzíteni (pl. foglalkozás, gazdasági ág, iskolai végzettség stb.).
Az adatgyűjtés két lépésben történt: első lépésben összeállították az összes 2001-ben diplomázott névsorát, ehhez az adatokat az egyetemek szolgáltatták (személyes adatok, kar, tanulmányi idő, eredmény); második lépésben telefonon (C.A.T.I. - Computer Assisted Telephone Interview - módszer) kérdezték meg a névsorban szereplőket. A telefonos megkérdezés 2004 decemberében fejeződött be, kb. 120 munkanapot vett igénybe (5,8 megkérdezés volt a napi átlag).
2001-ben összesen 155 664 diák szerzett diplomát, ebből kb. 26 000 volt hallgatót kérdeztek meg. A megkérdezettek névsorát úgy válogatták össze, hogy mind a földrajzi hovatartozás, mind az egyetemek, a karok és kurzusok megfelelően képviselve legyenek. A kérdéscsoportok a következők voltak (úgy állították össze, hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek a középiskolás felméréssel):
1. egyetemi karrierre vonatkozó adatok:
- egyetem, kar, kurzus, érdemjegyek, esetleges egyéb diploma, frekventáció mértéke, elégedettség,
- képzéssel kapcsolatos egyéb aktivitás, vélemények a reform egyes aspektusairól;
2. foglalkoztatás:
- foglalkozás, karrier, munka jellege, munkaszerződés jellege, munkaidő, gazdasági szektor, fizetés,
- milyen módon találta, mennyiben koherens a végzettséggel, megelégedettség foka;
3. munkakeresés:
- milyen módon, illetve a kívánt munkára vonatkozó adatok;
4. kérdések a családra vonatkozóan, társadalmi- kulturális háttér felderítése:
- iskolai végzettség, foglalkozás, a háttér hatása a tanulmányok sikerében, a fiatal diplomás társadalmi pozíciójának a szülőkével való összehasonlítása;
5. anyakönyvi és egyéb személyes adatok:
- születési év, családi állapot, nem, állampolgárság, lakóhely, munkahely.
- 1. A statisztikai intézet felmérései
- 2. ALMA LAUREA program Bolognában
- 3. A lombardiai STELLA program
- 4. Egyéb pályakövetési gyakorlatok, programok