A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Svédországban
« vissza | 1 2 3 4 5 |
előre »
|
3) Intézményi pályakövetés
'Graduate follow-up - what higher education institutions do' címmel egy 2004-es kutatás eredményeit ismerteti a NAHE honlapján. Ez a kutatás azt vizsgálja, hogy az egyes intézmények hogyan adaptálják a munkaerőpiac elvárásait, szükségleteit a képzési programjaikba. 2002-ben egy egységes, a NAHE-által kidolgozott kérdőívet állítottak össze valamennyi intézményben. A felmérés eredménye szerint számos intézmény foglalkozik diplomásaik pályakövetésével, ugyanakkor kevesen gondolkodnak szisztematikusan. Az intézmények három évvel a végzettség megszerzése után kérdezték meg diplomásaikat. Elsősorban a mérnököket, ápolókat, valamint a gazdasági területen végzetteket.
Az elemzés szerint az intézmények adminisztrációs szempontból felkészültek a pályakövetés lebonyolítására. Többségük elkötelezett a felmérés iránt, hiszen a pályakövetést a megfelelő minőség biztosításának egyik eszközének tekintik.
Az intézményi pályakövetéses felmérések azt is vizsgálják, hogy mennyire megfelelő a felsőfokú képzés a diplomások számára a munkaerőpiacon való sikeres elhelyezkedéshez, vagy például a lemorzsolódásnak milyen okai lehetnek. A legtöbb követéses vizsgálat során több, elsősorban zárt kérdéseket tartalmazó kérdőívet küldenek ki postai úton. Néhány intézmény kvalitatív módszertani eszközöket (mint például interjúk készítése) is használt. Több intézmény alkalmazza az eredményeket marketing eszközként is.
Központi értékelési egység működik az Uppsalai Egyetemen és Lundi Egyetemen, melynek során a felsőoktatási intézmények összehasonlítását végzik. Ez egy független egység, nem tartozik tanszékekhez vagy különféle testületekhez.
4) Ad hoc felmérések
Céljai változóak, igazodnak a munkaerőpiac helyzetéhez. Elsősorban annak leírására fókuszálnak, hogy hogyan működik a munkaerőpiac, valamint aktuális problémákra próbálnak választ adni ezek a felmérések.
5) Panelvizsgálatok
A longitudinális vizsgálatokat egy elemzés említette a pályakövetéssel kapcsolatban, ugyanakkor csak a tanulókra vonatkozóan találhatóak források.
- 1. A svéd felsőoktatási rendszer
- 2. Pályakövetés: statisztikai adatgyűjtés és központi vizsgálatok
- 3. Intézményi, ad hoc és panelvizsgálatok
- 4. Nemzetközi felmérések
- 5. Megjegyzések, felhasznált források