A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Svájcban
1 2 3 4 |
előre »
|
Az államilag elismert svájci egyetemek és főiskolák végzett hallgatóinak pályakövetéses vizsgálata nagy múltra tekinthet vissza. Immár több mint 30 éve, 1977-ben kezdték meg a központilag szervezett diplomás pályakövetéses felméréseket.
A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Bundesamt für Statistik) felmérései
A Szövetségi Szakképzési és Technológiai Hivatal (Bundesamt für Berufsbildung und Technologie - BBT) és a Képzési és Kutatási Államtitkárság (Staatssekretariat für Bildung und Forschung - SBF) által támogatott kutatást minden második évben ismétlik, teljes körű, az adott évben végzett valamennyi diplomást megkeresik.
1998-tól a diplomás pályakövetéses vizsgálatokért a Szövetségi Statisztikai Hivatal (Bundesamt für Statistik) felelős. A felmérés többoldalú együttműködést igényel, a BBT és az SBF mellett az egyes intézményekkel is szoros a munkakapcsolat, a technikai lebonyolításba piac- és társadalomkutató intézeteket is bevonnak. A kérdőívek kérdésblokkjai az egyes végzettségtípusok (diploma, bachelor, master, licenciátus, doktori fokozat) szerint különböznek egymástól (1) . A felmérésben való részvétel önkéntes. 1993-ig csak az egyetemet végzettek körében kérdeztek, ezt követően a felsőfokú szakiskolák (Höhere Fachschule), majd 2001-től a szakfőiskolák (Fachhochschule) végzett hallgatóit is bevonták a felmérésbe. A felmérésekkel kapcsolatos érvényben lévő előírásokat az 1993. június 30-án kiadott Rendelet szövetségi statisztikai vizsgálatok végzéséről (Verordnung über die Durchführung von statistischen Erhebungen des Bundes) tartalmazza.
A vizsgálatokat minden második évben végzett diplomások körében szervezik, az első megkeresésre egy évvel a diplomaszerzést követően kerül sor. A hosszabb távú pályakövetés érdekében 2002 óta második megkérdezésre is sor kerül - az 1999-ben végzett évfolyam az első, amelyet a panelvizsgálatba bevontak. A diplomaszerzés után 4 évvel lefolytatott vizsgálatba már csak azokat a diplomásokat vonják be, akiktől az első megkeresést követően értékelhető válaszokat kaptak. Az első megkérdezést az adott év márciusa és októbere, a második megkérdezést az év márciusa és májusa között hajtják végre, az átlagos visszaküldési arány a BFS közleménye szerint 60 százalék körül mozog. Az adatokat az 1999-es felméréstől kezdve a Svájci Főiskolai Információs Rendszer (Schweitzer Hochschulinformationssystem - SHIS) információira támaszkodva súlyozzák , hogy az eltérő részcsoportok különböző visszaküldési arányaiból származó szisztematikus hibát csökkentsék.
A kérdőív tematikája
A felmérés elsődleges célja az egyetemi és főiskolai diplomások munkaerőpiacra történő belépésének vizsgálata. Ennek érdekében a kérdések két fő blokkba szerveződnek: milyen a megkérdezett aktuális munkaerő-piaci helyzete, és mik a munkaerőpiacra való sikeres belépés döntő tényezői, faktorai:
- a tanulmányokra és a végzettségre vonatkozó kérdések,
- az iskolából a munka világába történő átmenet részletei,
- az aktuális munkaerő-piaci pozíció,
- szakmai pályafutás a diplomaszerzés óta,
- a szakmai pályafutás szubjektív értékelése,
- személyes - szociális és demográfiai kérdések.
Minden felmérésben szerepel ezeken túl egy változó modul, amely aktuális oktatási, oktatáspolitikai, speciális, egyedi témákkal, speciális képzésformákkal kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Az eredmények elsősorban a képző intézmények és a hallgatók tájékoztatását szolgálják, de az oktatáspolitikai és foglalkoztatáspolitikai szervek számára is hasznos információkat nyújtanak.
A kutatási eredményeket a feldolgozást és elemzést követően összefoglaló jelentések formájában hozzák nyilvánosságra. A jelentések a módszertani kérdések - többek között visszaküldési arány, feldolgozás szempontjai - tisztázása után általános ismertetést adnak a végzettek munkaerő-piaci helyzetéről. A munkaerőpiacra lépés, a munkahelykeresés aspektusait, a sikeres módszereket, a siker feltételeit elemzik, szakterületi és regionális vonatkozásokat közölnek; külön részt képez a fizetések szakterületenkénti, nemek szerinti, valamint regionális különbségeinek elemzése (2) . Az összefoglaló jelentések mellett számos sajtóközlemény , kisebb adatközlés is készül.
- 1. A statisztikai hivatal felmérései
- 2. A foglalkozási és tanulmányi munkaközösség elemzései
- 3. Intézményi vizsgálatok, főiskolai fizetésvizsgálat
- 4. Megjegyzések