A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Romániában
« vissza | 1 2 3 4 |
|
Nagyszebeni "Lucian Blaga" Egyetem (Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu) - "Hermann Oberth" Mérnöki Kar
A kari szinten megvalósult kutatás célja az egyetemi oktatás, illetve a tantervek hatékonyságának felmérése a munkapiaci hasznosíthatóság szempontjából. A kutatás során megkérdezett végzett diplomások egy kérdőívet töltöttek ki, amely az egyetemi oktatás keretében megszerzett tudással szembeni elégedettségüket és szakmai várakozásaik teljesülését vizsgálta. Az adatgyűjtés e-mailben kiküldött kérdőív segítségével történt. A kutatás célcsoportját a mérnöki kar két szakán 2003 és 2005 között végzett diplomások képezték, összesen 311 fő. A kérdőívet 168 - e-mail címmel rendelkező - végzett számára küldték el, ebből mindössze 56 személy töltötte ki és küldte vissza. A több válaszlehetőségű, valamint nyitott kérdéseket is tartalmazó kérdőív a következő főbb témaköröket járta körül:
- a végzett diplomások munkakeresési tapasztalatai,
- a jelenlegi munkahellyel szembeni elégedettség, az esetleges elégedetlenség okai,
- az egyetemen szerzett tudás alkalmazhatósága,
- álláskeresési módszerek.
A felmérés eredményeire alapozva az értékelők javaslatokat fogalmaztak meg a tanterv módosítására és az egyetem által nyújtott pályaorientációs szolgáltatások fontosságára vonatkozóan. A felmérést és az eredményeit bemutató tanulmány része az egyetem 2005/2006-os minőségértékelési jelentésének és elérhető az egyetem honlapjáról. A kar végzetteinek pályakövetésére vonatkozó felmérés eredményeinek bemutatása mellett a tanulmány kiért az alumni szervezetek szerepének elemzésre, valamint javaslatot tett a "Lucian Blaga" Egyetem - ma már működő - alumni szervezetének felépítésére és céljaira.
A Nagyváradi Egyetem (Universitatea din Oradea) pályakövetési gyakorlata
A Nagyváradi Egyetem pályakövetési eljárásrendje értelmében egyetemi szinten az oktatási feladatokkal megbízott rektorhelyettes, valamint a minőségbiztosítási bizottság elnöke, míg kari szinten a dékánok és a tanszékvezetők felelősek a pályakövetési tevékenységek szabályszerű lebonyolításáért. Az adatgyűjtés több szakaszban valósul meg. Az első adatfelvétel az államvizsgára való jelentkezés során történik, amikor a kari/tanszéki titkár köteles kitöltetni egy adatlapot, amelyben a jelentkezőknek az elérhetőségeikre vonatkozó adatokat (cím, telefonszám, e-mail) kell megadniuk. A sikeresen vizsgázott végzősök adatlapjait ezt követően a minőségbiztosítási bizottsághoz és a Karrierközponthoz továbbítják, ahol az adatokat egy elektronikus adatbázisba rögzítik.
Az egyetemi oklevél átvételekor a végzettek egy másik formanyomtatványt kapnak, amelyben az elérhetőségeikkel és munkaerő-piaci helyzetükkel kapcsolatos adataikat adhatják meg. Ezzel párhuzamosan a végzettek megkapják az alumni levelezőlista címét, amely lehetőséget nyújt a folyamatos kapcsolattartásra és az adatok aktualizálására. Ugyanakkor a második formanyomtatvány kitöltése érdekében az első adatfelvétel során kapott elérhetőségek alapján a Karrierközpont megkeresi azokat a végzetteket is, akik az egyetem befejezését követő másfél éven belül nem vették át az egyetemi oklevelüket. A folyamatos adatfrissítés, az adatfeldolgozás, valamint a végzettek munkaerő-piaci helyzetével kapcsolatos jelentéstétel a Karrierközpont feladatkörébe tartozik.
A végzettek munkaerő-piaci helyzetére vonatkozó adatlap felépítése:
- személyi adatok, elérhetőségek,
- oktatással és képzéssel kapcsolatos adatok,
- munkatapasztalat (cég, terület, beosztás, időtartam),
- jelenlegi alkalmazóval kapcsolatos adatok (intézmény neve és elérhetősége, beosztás, alkalmazás időpontja),
- munkaszerződés típusa (teljes munkaidő, részmunkaidő),
- a képesítés és a munkakör szakterületének viszonya (megfelelő, kapcsolódó, teljesen eltérő).
Peti András
- 1. Országos felmérés a HEFOP keretében
- 2. Intézmények felmérések (cél, jogszabályok, módszertan)
- 3. Intézményi példák: BBTE
- 4. Intézményi példák: Nagyszeben, Nagyvárad