A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Romániában
« vissza | 1 2 3 4 |
előre »
|
Példák különböző intézményi pályakövetési gyakorlatokra
A kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem pályakövetési gyakorlata
Az országos szinten meghatározott szabványoknak megfelelően a Babeş-Bolyai Tudományegyetem minőségértékelési rendszerében is központi helyet foglal el a végzettek munkaerő-piaci beilleszkedésének szintje. Az elhelyezkedési képességet a következő kritériumok alapján mérik: az egyetem befejezését követően elhelyezkedettek aránya (elfogadott alsó határ: 70 százalék), az egyetem befejezése és az elhelyezkedés között eltelt idő (elfogadott alsó határ: maximum 18 hónap), a felsőfokú tanulmányaikat folytatók aránya (elfogadott alsó határ: 15 százalék ).
Az egyetem keretében 1998 novembere óta végeznek folyamatos pályakövetési felmérést (2). A Babeş-Bolyai Tudományegyetem egyetemi szinten történő diplomás pályakövetési tevékenységének irányítása az Egyetemi Fejlesztési Központ (Centrul de Dezvoltare Universitară) hatáskörébe tartozik. Az adatgyűjtéshez az általános gyakorlatként elfogadott kérdőívezést alkalmazzák. A végzetteket nem postai vagy elektronikus úton keresik meg, hanem az egyetem befejezését követő legkevesebb egy év után az egyetemi diplomájukat átvevőkkel egy kérdőívet töltetnek ki, ezáltal jelentősen növelve a visszajelzések arányát (1998 óta a végzettek 80 százaléka).
A végzettek pályakövetését célzó folyamatos kérdőívezés mellett a Babeş-Bolyai Tudományegyetem keretében több olyan különálló felmérést is végzetek, amelyek a diplomások munkaerő-piaci integrációjának nyomon követését célozták (3):
1999 - a BBTE végzetteinek munkaerő-piaci integrációja,
2002 - a munkáltatók véleménye a BBTE végzetteinek szakmai felkészültségéről,
2004 - munkaerő-piaci felmérés.
A BBTE-n a diplomások pályakövetése a felsőoktatásnak a munkaerő-piaci igényekhez való igazítására irányuló intézkedések részeként jelenik meg, és a munkaerő-piaci felmérésekkel, valamint az alkalmazói visszacsatolásokkal együtt az egyetemi oktatási kínálat javításához járul hozzá.
A Babeş-Bolyai Tudományegyetem végzetteinek munkaerő-piaci integrációja, 1999.
A felmérésben részt vevők: | az egyetemi oklevelet átvevő végzettek. |
Módszer: | kérdőíves felmérés. |
Elemzett változók: | - a végzett státusza az egyetemi oklevél átvétele pillanatában, - az egyetem befejezése és az elhelyezkedés között eltelt idő, - nem elegendő mértékben oktatott tárgyak, - nem oktatott, de szükséges tárgyak, - az alkalmazó intézmény típusa (állami/privát), - a képesítés és a munkakör közötti kapcsolódás, - az elhelyezkedés elmaradásának okai. |
Publikáció: | az egyetem egészére vonatkozó éves jelentés, igény szerint az egyes karokra vonatkozó éves jelentés (elméletileg elérhető az Egyetemi Fejlesztési Központ honlapján, nyomtatásban megjelenik az UBBInfo c. lapban). |
Felhasználás: | oktatási stratégia. |
A munkáltatók véleménye a BBTE végzetteinek szakmai felkészültségéről, 2002.
A felmérésben részt vevők: | minta - kolozsvári vállalkozások, civil szervezetek, közoktatási intézmények. |
Módszer: | - kérdőíves felmérés az intézményvezetők körében, terepmunka, - kérdőívezők: szociológia szakos hallgatók. |
Elemzett változók: | - a végzettek elméleti ismeretei, - a végzettek gyakorlati ismeretei, - a végzettek idegen nyelvi, számítástechnikai, szociális és humántudományi tárgyakkal kapcsolatos ismeretei, - hiányosságok a végzettek ismereteiben, - javaslatok az oktatási kínálat kiegészítésére. |
Publikáció: | az egyetem egészére vonatkozó éves jelentés (elméletileg elérhető az Egyetemi Fejlesztési Központ honlapján, nyomtatásban megjelenik az UBBInfo c. lapban). |
Felhasználás: | oktatási stratégia. |
Munkaerő-piaci felmérés, 2004.
Téma: | munkaerőpiac. |
Módszer: | dokumentumelemzés (forrás: Országos Statisztikai Intézet, EUROSTAT). |
Elemzett változók: | - aktív lakosság, - a lakosság megoszlása végzettség szerint, - munkanélküliségi ráta, foglalkoztatási ráta végzettségi szint szerint, - felsőoktatási intézmények végzettei korcsoportok szerint, - hallgatók száma, - a lakosság munkaerő-piaci részvétele, - a foglalkoztatott lakosság szerkezete, egyetemi végzettek, korcsoportok szerint, - a foglalkoztatási struktúrában bekövetkezett változások, gazdasági szektorokra lebontva, - a foglalkoztatott lakosság megoszlása gazdasági szektorok szerint. |
Publikáció: | A Journal of University Development and Academic Management 2004 c. folyóiratban megjelent cikk . |
Felhasználás: | a BBTE fejlesztési stratégiája. |
(2) Centrul de Managementul Calităţii, Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, Raport de evaluare internă a calităţii în Universitatea Babeş-Bolyai pe anul 2006 (Belső minőségértékelési jelentés a 2006-os évre)
(3) Pop Carmen Loredana, Acţiuni derulate în Universitatea Babeş-Bolyai cu prviire la inserţia pe piaţa muncii a absolvenţilor, 2007 .
- 1. Országos felmérés a HEFOP keretében
- 2. Intézmények felmérések (cél, jogszabályok, módszertan)
- 3. Intézményi példák: BBTE
- 4. Intézményi példák: Nagyszeben, Nagyvárad