A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Romániában
1 2 3 4 |
előre »
|
Romániában a HEFOP-program keretében támogatandó tevékenységként jelenik meg a diplomások pályakövetése. Emellett elsősorban a felsőoktatási intézmények szintjén - egyetemek, karok, illetve kis mértékben az alumni szervezetek keretében - valósul meg.
A diplomások munkaerő-piaci beilleszkedésének nyomon követése támogatandó tevékenységként megjelenik Románia Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programjának 2.1 számú (Átmenet az iskolából az aktív életbe) intézkedése keretében. A kérdéskör korábban is megjelent az Oktatási és Kutatási Minisztérium, illetve az irányítása alatt álló szervek elemzési-tervezési tevékenységei között, bár nem kizárólag a felsőoktatásból kikerült diplomásokat célzó felmérések formájában, hanem a műszaki és szakmai oktatáshoz és képzéshez kapcsolódó intézményi fejlesztés keretében. Emellett az egyetemi végzettek pályakövetése elsősorban a felsőoktatási intézmények szintjén - egyetemek, karok, illetve kis mértékben az alumni szervezetek keretében - valósul meg.
Országos szintű felmérés a Phare TVET projekt keretében
A műszaki és szakmai oktatás és képzés korszerűsítésére irányuló Phare TVET RO 2004/016.772.04.01.02.04.01.03 projekt (1) egyik célja az volt, hogy a gazdasági és társadalmi kohézió biztosítása érdekében összekapcsolja az oktatási kínálatot az oktatásban részt vevők szükségleteivel, valamint a tudásalapú társadalom fejlesztési igényeivel is. Ennek érdekében a projekt keretében megvalósult egy nagyméretű munkaerő-piaci felmérés, amely három fő komponensből állt:
- országos szintű felmérés a vállalkozások körében,
- munkaerő-piaci felmérések a 8 fejlesztési régióban,
- a műszaki és szakmai oktatásból és képzésből, valamint a felsőoktatásból kikerült végzettek munkaerő-piaci beilleszkedésére irányuló elemzések.
A projekt végrehajtásáért az Oktatási és Kutatási Minisztérium irányítása alatt álló Országos Műszaki és Szakmai Oktatási és Képzési Fejlesztési Központ (Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic ) felelt, a felsőoktatásból kikerült diplomások munkaerő-piaci beilleszkedésére irányuló elemzések a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem, valamint a brassói Transilvania Egyetem szakértőinek irányításával valósultak meg.
A projekt záró konferenciája keretében mutatták be 2007 októberében annak a felmérésnek az eredményeit, amely a felsőfokú oktatásból kikerült diplomások munkaerő-piaci integrációjának elemzése során alkalmazott eszközök tesztelésére irányult. A 2007. augusztus és szeptember folyamán 22 egyetem részvételével megvalósult felmérés során négy különböző típusú pályakövetési eszköz (kérdőív) alkalmazásának hatékonyságát vizsgálták, az alábbiak szerint:
Eszköz | Jellemzők | Problémák, javaslatok |
"A" típusú kérdőív | - A 2006-ban végzett hallgatók körében, 1 év után. - 39 kérdés, 4 kérdéskör. - Kérdőívezés: okleveleket kibocsátó irodák. - Kitöltéshez szükséges idő: 10 perc. |
- A bevont egyetemek között akadtak olyanok is, amelyek az egyetemi oklevél kiadásakor nem töltették ki a végzettekkel a kérdőívet, így a 2006-os évet nem sikerült teljesen lefedni. - Javasolt a felmérés népszerűsítése az utolsó éves hallgatók körében, valamint az éves jelentések bemutatása a hallgatók és az egyetem alkalmazottai számára. |
"B" típusú kérdőív | - A 2004-ben végzett diplomások körében, 3 év után. - 29 kérdés, 4 kérdéskör. - Kérdőívezés: terepmunka. - Kitöltéshez szükséges idő: 10 perc. |
- Nehéz volt elérni a célcsoportot (végzettek elérhetőségeit tartalmazó adatbázis szükséges). - A kérdőívezők felkészültségéhez kötődő hiányosságok (képzés szükséges). - Nehézkes válaszadás a nyitott kérdésekre. - Javasolt a felmérés népszerűsítése az utolsó éves hallgatók körében, valamint az éves jelentések bemutatása a hallgatók és az egyetem alkalmazottai számára. |
"C1" típusú kérdőív | - Az alkalmazók (vezetők) körében a szervezetre vonatkozó kérdésekkel. - 17 kérdés. - Kérdőívezés: terepmunka. - Szükséges idő: a kérdőívező szempontjából a távolság és a látogatások számának függvényében változó, a megkérdezett vezetők szempontjából az alkalmazottak számának függvényében változó. |
- Nehézséget okozott a kérdések struktúrája, a kért információ jellege (bizalmas információk). - Időigényes, nehezen értelmezhető. - Teljes egészében újra kell tervezni. |
"C2" típusú kérdőív | - Az alkalmazók (vezetők, közvetlen felettesek) körében a végzettekre vonatkozó kérdésekkel. - 29 kérdés, 2 kérdéskör. - Kérdőívezés: terepmunka. - Szükséges idő: 10 perc. |
- Problémamentes alkalmazás. - Egyes kérdések esetében szükséges a válaszadás formájának módosítása. |
(1) Luca Marcela Rodica, Pop Carmen Loredana, Raport cu privire la testarea instrumentelor de investigare a inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor de învăţământ superior, 2007 octombrie (konferencia bemutató)
- 1. Országos felmérés a HEFOP keretében
- 2. Intézmények felmérések (cél, jogszabályok, módszertan)
- 3. Intézményi példák: BBTE
- 4. Intézményi példák: Nagyszeben, Nagyvárad