A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Németországban
« vissza | 1 2 3 4 5 6 |
előre »
|
A Centrum für Hochschulentwicklung (CHE) diplomás-vizsgálatai
A Gütersloh-ban működő Centrum für Hochschulentwicklung elsődleges tevékenységi köre ugyan nem a diplomás pályakövetés, hanem a különböző szempontok szerinti felsőoktatási rangsorok készítése, fellelhető kutatásaik között néhány diplomások körében végzett, a felsőoktatás és a munkaerőpiac összefüggéseit elemző vizsgálat.
2002-ben az éves ranking-projekttel összekapcsolva egy próbavizsgálatot tartottak az előző évben üzemgazdász szakon végzett diplomások körében. A vizsgálat több problémát is a felszínre hozott: a címlistát a kibocsátó egyetemektől kérték, azonban a címek nagy része már egy év távlatából is elvesztette aktualitását (24). A következő évben más módszerrel próbálkoztak: végzett orvosok körében kezdtek vizsgálatot, a címlistákat az orvosi kamaráktól szerezték be. A vizsgálat ennek értelmében minden 1998 és 2003 között orvosként elhelyezkedett személyre (kb. 5000 fő) kiterjedt. A kérdőív főbb témaköreit a tanulmányok visszatekintő értékelése, a szakmai kompetenciák kérdése, valamint a foglalkozás-foglalkoztatás, munkába állás, a munkahelyi előmenetel körülményei tették ki (25).
Az elemzés során a fő hangsúly a felsőoktatási intézmények közötti különbségre helyeződött - a CHE pályakövetéses vizsgálatainak ez jelenti a sajátos elemét. A kutatók arra törekednek, hogy a pályakövetéses vizsgálatok eredményeit minél jobban beillesszék a felsőoktatási rangsor készítés rendszerébe. Hasonló szempontok szerint hajtották végre 2005-ben ismét az üzemgazdászok körében végzett felmérésüket. A vizsgálatba 45 felsőoktatási intézményt vontak be, a címlistát az intézmények állították össze, a kérdőívek kiküldését is ők végezték; adatvédelmi okokból a CHE nem férhetett hozzá a megkérdezettek személyi adataihoz. Összesen 14 ezer kérdőívet küldtek ki, a válaszadási arány relatíve alacsony, 18 százalékos volt, két intézményt a túl kicsi válaszadói elemszám miatt ki is kellett hagyniuk az értékelésből.
A kérdőív kérdései a tanulmányok, a munkába állás és a munkaerő-piaci siker és pályafutás témaköreit járták körül:
1. A képzés folyamata.
2. A képzés időtartama (félévek száma):
- iskolaváltás(ok),
- külföldi tanulmányok,
- más képzésekben való részvétel,
- érdemjegy.
3. Az oktatás általános értékelése:
- tanulmányi anyagok, kurzuskínálat,
- felszereltség,
- gyakorlati oktatás, oktatók tapasztaltsága,
- az iskola piaci közvetítő szerepe, segítségnyújtás az álláskeresésben.
4. Kompetencia-fejlesztés.
5. Munkába állás és pályafutás:
- álláskeresés folyamata (időtartam, problémák),
- első állás,
- a munkahely(ek) ágazati besorolása,
- kezdő fizetés,
- további pályafutás (fizetés alakulása, munkahelyek, munkanélküliség).
A vizsgálat végeredményeként ún. alumni-rangsorokat készítettek, az intézményeket a végzett hallgatók értékelése alapján három csoportba (csúcs, közép, alsó csoport) sorolták (26). A kutatást vezető Gero Federkeil egy, a kutatással kapcsolatos interjúban elmondta: az alumni-rangsorok előnyét a hallgatói rangsorokhoz képest a végzett hallgatók objektívebb ítéleteiben, ítélőképességében látja, ugyanakkor a diplomások utólagos megkérdezése a hallgatók, a tanulmányaikat megkezdők számára is fontos információkkal szolgál az oktatási intézmények teljesítményéről .
A berlini Humboldt Egyetem országos diplomásvizsgálata
A berlini Humboldt Egyetem végzett diplomások és röviddel a diplomaszerzés előtt álló hallgatók körében kezdett nagyszabású online felmérésbe . A kutatás központi elemét a munkaerő-piaci átmenet jelenti; milyen stratégiákat alkalmaznak az elhelyezkedni szándékozók, milyen erőfeszítéseket tesznek a munkahely megtalálása érdekében, milyen eredményeket érnek el mindezek végén.
A Társadalomtudományi Intézet által végzett, Bernd Wegener által vezetett felmérésbe minden egyetemet be szándékoznak vonni, ennek érdekében felkérő levelekkel keresték meg az egyes intézmények vezetőit, amelyben együttműködésüket kérték. Az esetleges konkurenciaviták elkerülése érdekében a Humboldt Egyetem felmérése főleg a szakmai mobilitást kutatja; hangsúlyozottan távol tartja magát az egyes egyetemek értékelésének kérdéseitől, az egyetemek közti különbségek vizsgálatától . A kutatást a munkaerő-piaci és felsőoktatási kutatásokat és fejlesztéseket finanszírozó Hans Böckler Alapítvány támogatja.
Kiss László
- 1. Az intézményi gyakorlat
- 2. Szakterületek szerinti kutatások, módszertan, kérdőívek
- 3. A Kasseli Egyetem kutatásai
- 4. Diplomás panel Bajorországban és a hannoveri HIS
- 5. A CHE és a Humboldt Egyetem vizsgálatai
- 6. Megjegyzések