A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Németországban
« vissza | 1 2 3 4 5 6 |
előre »
|
A Bajor Diplomás Panel (Bayerische Absolventenpanel - BAP)
A német szövetségi tartományok közül elsőként Bajorország kormányzata döntött úgy, hogy szükség van egy tartományi szintű diplomás pályakövetéses vizsgálat elvégzésére (22). A kutatással a Münchenben működő Bajor Állami Felsőoktatás-kutató és Felsőoktatás-tervező Intézetet (Bayerische Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung - IHF) bízták meg. A kutatás során valamennyi bajorországi felsőoktatási intézmény végzett hallgatóját megkérdezik, a hosszú távú cél egy Bajor Diplomás Panelvizsgálat lefolytatása. A tervek szerint a diplomaszerzés után másfél, majd 5 év után keresik meg kérdéseikkel a végzetteket, a kérdőívek elkészítésében arra törekednek, hogy megfeleljenek más központilag szervezett németországi kutatásoknak (pl. HIS). A kérdőíveket postai úton küldik ki, és online válaszadást is lehetővé tesznek.
A kutatás fő témakörei:
Első megkeresés:
- munkába állás kérdései; mennyi ideig tart az álláskeresés, milyen nehézségek lépnek fel, mik a sikeres stratégiák;
- kezdeti foglalkoztatási körülmények (szakmán belüli elhelyezkedés, fizetés, elégedettség);
- a tanulmányok megítélése, az iskolák szerepe a kompetenciák fejlesztésében.
Második megkeresés:
- szakmai pályafutás és demográfiai változások;
- továbbképzések.
Kiegészítő kérdésblokkok:
- gyakorlati tapasztalat-szerzés a tanulmányok során;
- a Bachelor végzettségűek elhelyezkedésének kérdései;
- területi mobilitás.
A programban részt vevő felsőoktatási intézmények:
Universität Augsburg, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Universität Bayreuth, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Technische Universität München, Ludwig-Maximilians-Universität München, Universität Passau, Universität Regensburg, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Fachhochschule Amberg-Weiden, Fachhochschule Ansbach, Fachhochschule Aschaffenburg, Fachhochschule Augsburg, Fachhochschule Coburg, Fachhochschule Deggendorf, Fachhochschule Hof, Fachhochschule Ingolstad, Hochschule Kempten, Fachhochschule Lanshut, Hochschule München, Fachhochschule Neu-Ulm, Georg-Simon-Ohm-Hochschule Nürnberg, Fachhochschule Regensburg, Fachhochschule Rosenheim, Fachhochschule Würzburg-Schweinfurt.
A Hochschul-Informations-System GmbH, Hannover panelvizsgálata
A hannoveri Hochschul-Informations-System GmbH hosszú évtizedek óta foglalkozik a felsőoktatás-fejlesztés támogatását is segítő diplomásvizsgálatokkal, pályakövetéses felmérésekkel. Az első, felsőoktatásból kikerültek körében végzett oktatásstatisztikai felmérést 1974-ben készítették, ebben még nemcsak diplomásokat, hanem a tanulmányaikat megszakítókat, illetve az iskolaváltás révén a vizsgált intézményekből kikerülőket is vizsgálták. 1989 óta az ezen irányú felméréseket a végzett hallgatókra szűkítették le, hogy pontos, szakspecifikus adatsorokat nyerjenek a tanulmányok menetéről, minőségéről, valamint a végzettek munkaerőpiacra lépéséről, és munkakörülményeiről.
A felmérések négy fő célja:
- elemezni az oktatás és a munkaerőpiac kapcsolatait,
- szakok szerinti adatokat közölni,
- támogatni az egyetemek értékelésének rendszerét,
- tartományspecifikus, regionális vizsgálatokat végezni.
Az adott évben végzett összes hallgató köréből vesznek mintát, adatvédelmi okokból a kérdőívek kiküldését a diplomát kibocsátó intézményre bízzák. A nagyobb arányú visszaküldés érdekében az első postázás után 4, majd 8 héttel újabb értesítőket küldenek ki (23). A felmérések során standard kérdőívet használnak, amit általában kiegészítenek aktuális felsőoktatási-felsőoktatáspolitikai eseményekre vonatkozó kérdésekkel .
A vizsgálat főbb témakörei:
- az oktatási intézmény értékelése,
- a tanulmányok értékelése,
- a szakmai követelmények,
- a munkaerőpiacra történő átmenet,
- a szakmai pályafutás.
Az 1997-es és a 2001-es felmérés során ezen kívül demográfiai változásokra, valamint a felsőoktatási network-ök (pl. alumni) szerepére is rákérdeztek, a 2005-ös vizsgálatban a szakmai gyakorlat és a munkaerő-piaci belépés összefüggéseivel kapcsolatos kérdéseket tettek fel. A panelvizsgálatok révén hosszú távú elemzésekre nyílik lehetőség, mind a felsőoktatás-fejlesztés, mind a munkaerőpiac vonatkozásában.
Az adatsorok a felsőoktatási intézményeken kívül munkaerő-piaci, szakmai szervezetek, felsőoktatás-politikai intézmények és végső soron maguk a hallgatók és végzettek számára is tanulságokkal szolgálhatnak. A felméréseket négyévenként végzik el, az egyes vizsgált kohorszok esetében jól elemezhetők a hosszú távú munkaerő-piaci és társadalmi-demográfiai folyamatok. Új lehetőség a bachelor-master képzés munkaerő-piaci vonatkozásainak vizsgálata.
- 1. Az intézményi gyakorlat
- 2. Szakterületek szerinti kutatások, módszertan, kérdőívek
- 3. A Kasseli Egyetem kutatásai
- 4. Diplomás panel Bajorországban és a hannoveri HIS
- 5. A CHE és a Humboldt Egyetem vizsgálatai
- 6. Megjegyzések