A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Nagy-Britanniában
« vissza | 1 2 3 |
|
Minőségbiztosítási Ügynökség
Az 1997-ben alapított Minőségbiztosítási Ügynökség (Quality Assurance Agency, QAA) a felsőoktatási intézményekkel együttműködésben határozza meg a felsőoktatás minőségének indikátorait és ezek alapján értékeli az intézmények működését. Célja a felsőoktatás minőségének biztosítása és fejlesztése. Az Ügynökség a nagy-britanniai egyetemek és főiskolák tagdíjából és a főbb felsőoktatás-finanszírozó szervek megbízásaiból tartja fönn magát.
A QAA által 2001-ben elkészített és a 2004 óta frissített Gyakorlati útmutató a felsőoktatás minőségének és színvonalának biztosítására (The Code of practice for the assurance of academic quality and standards in higher education (the Code of practice) a QAA tagszervezetei számára nyújt minőségbiztosítási útmutatást. Az útmutató 8. fejezete, Career education, information and guidance (CEIG), a felsőoktatási intézményeket hivatott segíteni abban, hogy megfeleljenek a diákok elvárásainak felkészültségüket illetően, valamint abban, hogy olyan fiatalokat bocsássanak ki, akik megfelelnek a munkaerőpiac támasztotta jelenlegi és jövőbeni igényeknek. Ennek érdekében olyan CEIG stratégia kidolgozását szorgalmazza a felsőoktatási intézmények számára, amely a minőségbiztosítás szempontjainak megfelel. Javasolja továbbá az intézmények számára a pályakövetésből származó információk felhasználását a CEIG szolgáltatás megtervezéséhez.
Az intézményi pályakövetési gyakorlat
A felsőoktatási intézmények felhasználják a Destinations of Leavers of Higher Education survey adatait. Honlapjukon ez alapján is közölnek információt arról, hogy milyen területeken helyezkedtek el az egyes szakokon náluk végzett diákok. Kevés intézményi kezdeményezésű pályakövetéssel találkoztam. Ezek egyike a University of Leicester által 2005-ben postai kérdőíves módszerrel készített Graduates Survey az intézmény 1997 és 2003 között végzett hallgatói körében. A felmérés főbb kérdései: a végzettek tapasztalatai a munkaerőpiacon, milyen okok vannak a karrier- és továbbtanulás-választás mögött; miért maradtak Leicestershire-ben a végzettek vagy miért mentek más régióba; milyen tényezők akadályozzák karrierjüket. A survey-t az indokolja, hogy az évente lekérdezett DLHE survey használhatósága korlátozott, mert röviddel a diplomázás után kérdezi meg a végzetteket, ami korlátozott információ, hiszen sokan csak pár év múlva találják meg a kívánt foglalkozást, pozíciót. A Leicesteri Egyetem pályakövetése ezért 2-8 évvel a diplomázás után keresi meg az ott végzetteket, ami elhelyezkedési/munkavállalási trendek és minták felállítását is lehetővé teszi, és ily módon a regionális közpolitikák kialakítását is segítheti.
Polyacskó Orsolya
- 1. A központi gyakorlat: HESA
- 2. A HECSU vizsgálata
- 3. Minőségbiztosítási Ügynökség, intézményi gyakorlatok