A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Nagy-Britanniában
« vissza | 1 2 3 |
előre »
|
Egyéb intézmények pályakövetéses vizsgálatai
Higher Education Careers Service Unit (HECSU)
További fontos szervezet a Higher Education Careers Service Unit ( HECSU ), amely többek között a karrier- és pályatanácsadással kapcsolatos kutatásokról és fejlesztésekről, felsőfokú képzésekről, munkaerő-piaci fejleményekről, nemzetközi gyakorlatokról nyújt információkat az érdekelteknek. A HECSU nonprofit szervezetként működik, viszont van egy kereskedelmi egysége, a Graduate Prospects, amely karrier-tanácsadással kapcsolatos információkat és szolgáltatásokat nyújt egyetemek/főiskolák karrier irodáinak. A DLHE adataira támaszkodva többféle szempont alapján (nem, nemzetiség stb.) végez elemzéseket a felsőfokú képzésben, ideértve a posztgraduális képzést is, részt vevők munkaerő-piaci integrációjáról (1).
Ezentúl a HECSU számos önálló adatgyűjtést is finanszíroz. Így pl. a University of Leeds Lifelong Learning Institue a HECSU megbízásából készítette kvalitatív vizsgálatát két észak-angliai egyetem 6 mesterképzésében részt vevő diákjairól , pályájuk alakulásáról és "alkalmazhatóságukról" 2002 és 2005 során. A kutatás többek között abból a célból készült, hogy segítse a mesterképzésben részt vevő diákok motivációijának, attitűdjének, valamint a pályájukat befolyásoló tényezőknek a jobb megértését, és hogy ezáltal segítse a döntéshozók és a képzést működtetők karrier-tanácsadással kapcsolatos munkáját. A követéses vizsgálat során 24 diák került be a mintába, tehát minden képzési területről 4-4, akikkel 4 alkalommal készítettek interjút: a mesterképzés kezdetén és végén, valamint 6 és 18 hónappal az iskola befejezése után.
Az alábbi kérdések tisztázása volt a cél: a brit diákok miért kezdenek teljes idős mesterképzést; milyen tényezők befolyásolják a döntésüket; korábbi élettörténetük mennyiben befolyásolta a választásukat és hogyan befolyásolja későbbi tanulmányaikat és pályájukat; milyen karrierterveik voltak a diákoknak a képzés megkezdésekor, ezek a tervek módosultak-e és ha igen, miért; az iskolán kívüli tényezők mennyiben határozzák meg a képzéssel kapcsolatos tapasztalataikat; mennyire meghatározó a diákok identitásában, tanulmányi és szakmai pályafutásuk alakulásában a nem, etnikum, származás stb.; a képzés befejezését hogyan élik meg; hogyan alakul a pályájuk a képzés befejezése után, tanulmányaik mennyiben kapcsolódnak későbbi pályájukhoz; hogyan viszonyulnak a karrier-tanácsadáshoz, mennyire használják, mennyire hasznos számukra; a pályájuk szempontjából fontos személyek (pl. rokonok, karrier tanácsadók, munkáltatók) hogyan látják a mesterképzést befejezőket?
A HESCU által 2006-ban kezdeményezett nagyszabású panelvizsgálat a Futuretrack , amely 5 éven keresztül (2006-2011) követi nyomon a felsőoktatásban tanulókat. A mintegy 50 000 diák és 277 felsőoktatási intézmény részvételével zajló kutatás a felsőoktatás és a munka viszonyát állította középpontba annak vizsgálatán keresztül, hogy a diákok hogyan látják, alakítják karrierlehetőségeiket tanulmányaik során. A kutatás célja a döntéshozók és munkáltatók, továbbá az egyetemek és karrier-tanácsadók támogatása abban, hogy minél hasznosabb és pontosabb információkat nyújtsák a diákoknak.
A kutatás fázisai:
1. jelentkezés főiskolára/egyetemre;
2. a tanulmányok 1. éve után;
3. a tanulmányok 3. éve után;
4. 2010-ben és 2011-ben, amikor a kutatásban részt vevő fiatalok többsége feltehetően már dolgozik. Ebben a fázisban azt vizsgálják, hogy a felsőoktatásból kilépő fiatalok pályája hogyan alakult és ebben mekkora szerepe volt a karrier tanácsadásnak; mennyiben hasznosult a felsőoktatásban szerzett tapasztalat; hosszabb távú karriertervek; szükségesnek érzik-e a további oktatásban, képzésben való részvételt, valamint karrierépítéssel kapcsolatos tanácsadást; integráció a diplomás munkaerőpiacra; a "győztesek" és "vesztesek" tapasztalatai.
A Seven years on - Careers int he Changing Labour Market című kutatást 2002- ben ugyancsak a HECSU támogatta, együttműködve az Economic and Social Research Council-lal (2). Ez értelemszerűen 7 évvel a felsőfokú tanulmányok befejezése után vizsgálta a diplomások karrierjét a változó munkaerőpiacon. A minta mintegy 4500 fiatal pályáját vizsgálta, akik 2005-ben végeztek alapképzésen a 38 brit felsőoktatási intézményben. A minta az alapfokú képzést nyújtó brit intézmények széles körét felölelte, ideértve az elit egyetemeket és olyan intézményeket is, amelyek más alapképzést nyújtó intézménnyel együttműködve bocsátanak ki oklevelet. A survey lebonyolításán kívül mintegy 200 interjú készült egy minta alapján, valamint széles körű statisztikai elemzést is végeztek munkaerő-piaci statisztikák és a HESA statisztikái alapján. A survey 1995-től, a diplomázás évétől kezdve, 2002/2003 teléig részletesen rögzíti a mintában szereplők munkaerő-piaci állomásait.
Egyes tudományterületekre koncentráló pályakövetés is található. Így például az Arts and Humanities Research Council (AHRC) - amely a bölcsészettudományokhoz kapcsolódó kutatásokat és tevékenységeket támogat - 2005-ben egy kutatócéget bízott meg azzal, hogy az általuk finanszírozott posztgraduális bölcsészképzést elvégzőket kb. 7 évvel a fokozat megszerzése után megvizsgálják. A mintába 28 egyetem posztgraduális bölcsészképzésén 1998 és 2001 között végzettek kerültek. Mivel az AHRC-nek nincs adatbázisa a mesterképzésben korábban végzettekről, így velük nehéz volt a kapcsolatfelvétel. Ezért egyetemi dolgozókon keresztül, az egyetemek alumni irodáin, korábbi diákadatbázisok tanulmányozásával próbálták elérni a végzetteket, s ezáltal biztosítani a reprezentativitást. Postai kérdőíves módszerrel és/vagy online kérdőívekkel folyt az adatgyűjtés. Utóbbi volt hivatott biztosítani, hogy a külföldön tartózkodók is válaszolhassanak. Az adatgyűjtés a 2006-os év folyamán 7 héten keresztül folyt. Az mesterképzésben részt vevők 32 százaléka (268 fő) küldte vissza/töltötte ki a kérdőívet, ami kevesebb, mint a PhD képzést elvégzők által visszaküldött kérdőívek száma (413 db). Ez annak a következménye, hogy az AHRC utóbbiból többet támogat, ezért többük elérhetőségével rendelkezik.
(1) Ilyenek pl. a What do Graduates Do? 2004 óta megjelenő kiadványai.
(2) A kutatáson alapuló tanulmányok megtalálhatóak a részt vevő intézmények, az Institute for Employment Research at the University of Warwick és a Employment Studies Research Unit, University of the West of England, honlapjain: www.warwick.ac.uk/go/glmf or www.uwe.ac.uk/bbs/research/esru/7-up.shtml
- 1. A központi gyakorlat: HESA
- 2. A HECSU vizsgálata
- 3. Minőségbiztosítási Ügynökség, intézményi gyakorlatok