A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Nagy-Britanniában
1 2 3 |
előre »
|
A 15 éve létrehozott felsőoktatási statisztikai ügynökség egyik fő tevékenysége az állami finanszírozású felsőoktatási intézményekből kikerülő diplomások pályakövetése. Emellett egy nonprofit szervezet is nyújt információkat képzésekről, karrier- és pályatanácsadással kapcsolatos kutatásokról.
A központi pályakövetési gyakorlat
Higher Education Statistics Agency
Nagy-Britanniában 1993-ban hoztak létre a felsőoktatás mérésére egy felsőoktatási statisztikai ügynökséget ( Higher Education Statistics Agency , HESA) az érintett minisztériumok, felsőoktatási tanácsok, valamint a felsőoktatási intézmények kezdeményezésére, egyrészt a White Paper "Higher Education: a new framework" nyomán, mely a felsőoktatással kapcsolatos statisztikák rendszerezését szorgalmazta, valamint az 1992-es Higher and Further Education Acts alapján, amely egységes felsőoktatási rendszert hozott létre Nagy Britanniában. A HESA egyik fő tevékenysége az állami finanszírozású felsőoktatási intézményekből kikerülő diplomások pályakövetése.
A HESA két survey keretében szervezi a diplomások pályakövetését. A Destinations of Leavers from Higher Education ( DLHE ) vizsgálat, módosításokkal ugyan, de 1994 óta minden évben fél évvel a tanulmányok befejezése után tanulmányozza a végzettek elhelyezkedését. A kérdőívek tartalmát a HESA állítja össze, a célcsoportja pedig minden Nagy Britanniában, valamint az EU területén lakó végzett diák, azok is, akik teljes vagy részidős képzésben vettek részt, továbbá a szakdolgozatot írókat, valamint a sandwich studenteket. A 2006-os adatgyűjtés a posztgraduális képzésben résztvevőket is bevonta, de így is vannak, akik kimaradtak a lekérdezésből, így pl. bizonyos szakképesítést szerzők (pl. egyes szakmai intézmények - pl. Institut of Banker - által szervezett képzésekben résztvevők), továbbá egyes alapképzésben nyújtott diplomák és oklevelek megszerzői.
A kérdőívek a képzést befejezőket az alábbi szempontok alapján vizsgálják:
1. Tevékenység (teljes munkaidőben dolgozók, ideértve az önfoglalkoztatókat is; részmunkaidőben dolgozók; önkéntes munkát végzők; továbbtanulók, akik emellett dolgoznak is; továbbtanulók; munkanélküliek; egyéb).
2. Elhelyezkedéshez szükséges képzettség (a hallgató képzettsége mennyiben volt követelmény a választott munkánál).
3. A munkavégzés helye, postai irányítószám vagy országkód alapján.
4. Munkáltató cég mérete (1-49; 50-249; több mint 250 főt foglalkoztató cég).
5. Továbbtanulás intézménye.
6. A továbbtanulás révén megszerezni kívánt képzettség/fokozat (kutatás által, a látogatott kurzusok révén, posztgraduális diploma vagy oklevél, első diplomás képzés, szakképzés, egyéb képzés)
7. A továbbtanulás típusa (rész- vagy teljes idős).
8. Foglalkozás típusa.
9. Munkahely ágazata.
Az oktatásból kilépők adatainak nagy része összekapcsolható az oda belépők adatbázisával, mely az állami iskolákba beiratkozott hallgatókat rögzíti. Így lehetőség nyílik a végzettek munkaerő-piaci első állomásait a diákok neme, tanulmányok területe és a megszerzett képzettség alapján elemezni.
A HESA által szervezett másik pályakövető vizsgálat egy panelvizsgálat, mely első alkalommal a 2002/2003-ban végzetteket vizsgálta 3,5 évvel a tanulmányaik befejezése után. A 62 000-es mintából (tehát azok közül, akik a korábbi lekérdezésben is részt vettek) mintegy 24 825 kérdőív érkezett vissza, amely 20 százalékos válaszadást jelent. A kérdőív válaszainak feldolgozását a National Centre for Social Research végzi.
- 1. A központi gyakorlat: HESA
- 2. A HECSU vizsgálata
- 3. Minőségbiztosítási Ügynökség, intézményi gyakorlatok