A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Lengyelországban
« vissza | 1 2 3 4 5 6 |
előre »
|
A felsőoktatási intézmények által végzett vizsgálatok
A diplomások pályakövetési vizsgálatai egyetemek kezdeményezésére jönnek létre. Ezek úttörő gyakorlatok, sajnos nem elég nagy volumenűek. Ezt a kérdést - hogy milyen mértékben foglalkoznak a lengyel felsőoktatási intézmények a diplomások pályakövetésének vizsgálatával - a Krakkói Műszaki Egyetem vizsgálta meg 2006-ban. A vizsgálat folyamán - melyben 46 felsőoktatási intézmény vett részt - kiderült, hogy a vizsgált lengyel felsőoktatási intézmények nagy része (a 46-ból 31 intézmény) nem végez pályakövetési vizsgálatokat, bár szükségesnek tartja azokat. 6 intézmény szisztematikusan végez pályakövetési vizsgálatokat, 3 pedig időnként vizsgálja az intézményben végzett diákok pályafutását. Ha egy intézményben sor kerül a diplomások pályakövetési vizsgálatára, a leggyakrabban használt vizsgálati módszerek az e-mailen vagy postán keresztül kiküldött kérdőív, internetes és telefonos kérdőív, interjú.
Vélemények a vizsgálat nehézségének okairól:
- a diplomások nem motiváltak a projektben való részvételben;
- anyagi források hiánya ilyen típusú kezdeményezésekre;
- a jogi szakvélemény hiánya a pályakövetési vizsgálatokhoz szükséges adatbázis létrehozásával kapcsolatban.
A felsőoktatási intézmények vezetői szükségesnek, és a gyűjtött információk volta miatt hasznosnak tartják a diplomások pályakövetési vizsgálatát. A felsőoktatási intézmények esélyt látnak arra, hogy a vizsgálatok eredményeit saját minőségbiztosítási rendszerükbe integráltan használják fel, mivel a pályakövetési vizsgálatok segítik az alkalmazkodást, az oktatási kínálat és a munkaerőpiac által támasztott igények között.
Krakkói Műszaki Egyetem (Politechnika Krakowska, PK)
A Krakkói Műszaki Egyetem a 2006-ban végzett diákjai körében folytatott pályakövetéses vizsgálatot. A vizsgálat címe: Első lépések a munkaerőpiacon. A projektet az Európai Unió (Európai Szociális Alap) és a lengyel állam támogatásával valósították meg 2006-ban és 2007-ben. A felmérés a Közgazdasági, Szociológiai és Filozófiai Intézet és az egyetem mellett működő Karrier Iroda közreműködésével készült.
A vizsgálat fő kérdése az volt, hogy a diákok 6 hónappal az egyetem befejezése után milyen munkaerő-piaci státusszal rendelkeznek (alkalmazásban álló, munkanélküli, passzív) és mi a véleményük az elvégzett felsőoktatási intézménnyel kapcsolatban. A projekt célja egyrészt a diplomások pályakövetéséről készített korábbi vizsgálatok módszertanának áttekintése volt, másrészt egy interaktív információs rendszer létrehozása, amely folyamatos frissülésével mindig aktuális képet ad a felsőoktatási intézmények oktatási szolgáltatásainak a munkaerőpiac elvárásaihoz történő alkalmazkodásáról. A kérdőíves vizsgálat telefonon és e-mail-en zajlott.
A kérdőív négy részre bontható:
1) Az első rész általános információkra vonatkozik (tanulás, a tanulás alatti tevékenység). Ez a rész minden megkérdezettre vonatkozik. 12 kérdésből áll.
Kérdések: Dolgozott-e a tanulmányai alatt? Tanult-e külföldön? Az egyetemen kívüli kurzusokban, képzésekben rész vett-e? Az egyetemi képzés mennyire felel meg az elvárásának? Számol-e a külföldön történő munkavállalás lehetőségével? Az utolsó kérdés ebben a részben: Dolgozik-e?
2) A második rész arra a kérdésre keres választ, hogy a megkérdezettnek miért nincs munkája, és milyen kezdeményezéseket tesz ahhoz, hogy alkalmazkodjon a munkaerőpiac elvárásaihoz. Ez a rész azoknak a megkérdezetteknek szólt, akik az előző kérdésblokkban azt válaszolták, hogy nem dolgoznak. 8 kérdésből áll.
Kérdések: Dolgozott-e az egyetem befejezése után? Mi annak az oka, hogy jelenleg nem dolgozik? Milyen típusú munkát keres? Mióta keres munkát? Hogyan? Melyek azok a képességek, amelyek leginkább hasznosak munkakeresésnél? Képes lenne lakóhely-változtatásra, ha ezt kívánná meg a munkáltató? Szeretne saját céget alapítani?
3) A harmadik rész önalkalmazásra fókuszál - azokra a megkérdezettekre vonatkozik, akik saját vállalkozással rendelkeznek. 8 kérdésből áll.
Kérdések: Melyek a legfontosabb motivációk, amelyek egy saját cég megalapításához vezettek? Cége profilja megegyezik-e a képzettségével? Részesült-e bármilyen támogatásában a cég alapításakor? Hol működik a cége? Mi a profilja? Vannak-e alkalmazottjai?
4) A negyedik rész a munkahelyre és a munkáltatók által preferált képességekre vonatkozik. Azokhoz a megkérdezettekhez szól, akik dolgoznak. 16 kérdésből áll.
Kérdések: Az állás, amiben dolgozik megegyezik-e a képzettségével? Megkapta volna az állását, ha nem végezte volna el az adott szakot? Hány embert alkalmaz a cég, ahol dolgozik? Az alkalmazás módja (megbízási szerződés, munkaszerződés)? Meddig maradna a cégnél, ahol dolgozik? Mennyi a bruttó havi jövedelme? Hogyan találta meg a jelenlegi munkáját? Mennyi időt töltött kereséssel? Gondolkozik-e azon, hogy saját céget alapítson?
- 1. Központi vizsgálatok
- 2. Intézményi kutatások: Krakkói Műszaki Egyetem
- 3. Egyéb intézményi vizsgálatok
- 4. A legfrissebb: a szociális minisztérium felvétele
- 5. A minisztériumi vizsgálat tartalma
- 6. Karrier irodák, végzett diákok egyesületeinek felmérései