A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés Írországban
1 2 |
előre »
|
A pályakövetés igen komoly hagyományokkal rendelkezik Írországban, amellett, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a felsőoktatás minőségi és szerkezeti mutatói iránt is, amelyet az oktatáspolitika, a munkaerőpiac és a felsőoktatásban résztvevők egyaránt figyelemmel kísérnek. A diplomás pályakövetés egyik fontos célja, hogy a belőle nyert információkat a hallgatók, végzősök felhasználhassák életpályájuk, karrierútjuk tervezése során.
Az ír felsőoktatás minden potenciális hallgató számára elérhető, és nemzetközileg elismert magas minőséget képvisel az oktatás, a tanulás és a kutatás területein, erőforrásai pedig lehetővé teszik, hogy alkalmazkodni tudjon a változó szükségletekhez és kihívásokhoz.
Egyre nagyobb az információéhség Írországban nemcsak a felvételizők, hallgatók irányából a felsőoktatás szerkezeti és minőségi mutatói, tendenciái iránt, hanem a többi felsőoktatásban érintett részéről is, amit különböző kutatásokkal, felmérésekkel igyekeznek kielégíteni. Ezeket az eredményeket az oktatáspolitika alakítása során is figyelembe veszik.
Felsőoktatási Hatóság - Higher Education Authority (HEA)
A pályakövetés Írországban komoly hagyományokra tekint vissza. Az 1971-ben alapított központi hivatal, a Felsőoktatási Hatóság koordinálja a felméréseket, szorosan együttműködve a felsőoktatási intézmények Karrier Irodáival. A kutatás eredményeit évente publikálják a What do graduates do? című kiadványban, amely mindig a két évvel korábbi kutatás eredményeit tartalmazza.
A Felsőoktatási Hatóság (Higher Education Authority, HEA ) Írország felsőoktatással és kutatással foglalkozó szerve, amelyet az oktatáspolitika tervezéséért és fejlesztéséért hoztak létre. A hatóság széleskörű tanácsadási jogkörrel rendelkezik a felsőoktatás minden területén, mindemellett a felsőoktatási intézmények költségvetési szerveként is funkcionál.
Elsődleges célja mellett, hogy elősegítse a felsőoktatási szektor fejlesztését, legfőbb feladatai:
o A felsőoktatás szükségességének és keresletének folyamatos vizsgálata
o Az állami beruházások koordinációjának segítése, és ilyen beruházásokra való javaslatok készítése
o Elosztani a felsőoktatási intézmények között az Oireachtas (ír országgyűlés) által megszavazott forrásokat
o Elősegíteni az esélyegyenlőséget, valamint demokratizálni a felsőoktatást
A példaértékűen magas állami támogatásnak köszönhetően a HEA fontos feladatokat lát el a kutatások során megszerzett új tudás bővítésében és hasznosításában. Így a felsőoktatási szektor kulcsszerepet játszik az ír nemzeti fejlesztési rendszer megerősítésében. A hatóság elkötelezett aziránt, hogy ez a szerep a jövőben csak erősödjön, továbbá felügyeli az egyetemek költségvetését, könyvelését, pénzügyi jelentéseit.
Felsőoktatási minőségért - Higher Education Training Awards Council (HETAC)
A HETAC a felsőoktatás minőségét felügyelő szervezet, amelynek kiemelkedően fontos feladata biztosítani, hogy a felsőoktatás minősége kiemelkedő legyen és megfeleljen az ír társadalom és a nemzetközi közösségek elvárásainak. Minőségbiztosítási és akkreditációs feladatokat lát el.
Főbb feladatai:
o Standardok felállítása a felsőoktatás számára
o Képzési programok jóváhagyása
o Intézeti minőségbiztosítás felügyelete
o Biztosítani, hogy a hallgatók értékelése korrekt és konzisztens legyen
o Magánintézményekkel való megállapodások, hogy biztosítsák a magán egyetemeken HETAC által elismert képzési programban résztvevő hallatók védelmét
- 1. Felsőoktatási hatóságok
- 2. What do graduates do?