A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés az Egyesült Államokban
« vissza | 1 2 3 4 5 |
|
Michigan State University
Az MSU 46 ezer hallgatójával egyike az Egyesült Államok top állami kutatóegyetemének (Public Ivy). Az MSU-n végeztek hosszabb távú alumni felmérést: "1997-98 MSU Ph.D. Alumni Survey" néven. A felmérésnél felhasználták a University of California, Berkeley korábbi felmérésének módszereit kiindulási pontként, de sok szempontból változtattak rajta, kiegészítették azt.
Az MSU felmérése 11 évet ölel fel, az 1982 és 1993 közötti időszakban végzett saját hallgatóit kérdezi meg. A válaszadási arány magas, a megkeresett végzett hallgatók 67,5 százaléka válaszolt. A jó eredményt egyrészt az alumni egyetemhez való pozitív viszonyulásának, másrészt annak tulajdonítják, hogy elektronikusan is és papíron is volt lehetőség megválaszolni a kérdéseket. A felmérés a volt hallgatók aktuális munkájáról, illetve korábbi munkahelyeiről érdeklődött, továbbá arról, hogy hol élnek és dolgoznak. Kérte a válaszadókat, hogy értékeljék az egyetemi képzést a későbbi karriertapasztalatok függvényében. A cél az volt, hogy megtudják mennyire elégedettek az MSU-n Ph.D. fokozatot szerzett hallgatók az intézmény képzésével.
A Michigan State University rendelkezik egy kutatóintézettel (Collegiate Employment Research Institute, CERI), amely nemzeti szinten is elismert az egyetemi hallgatók végzés utáni munkavállalással kapcsolatos kutatásairól, arról, hogy mit jelent ez az átmenet, mennyire készek a hallgatók a munkavállalásra stb. Az intézet azáltal is támogatja az egyetemet, hogy kézben tartja a pályakövetéses felméréseket. Éves elemzést készítenek, a végzős hallgatókról és a pályakezdő alumni karrierekről.
Minnesota State University, Mankato
Az MNSU a Minnesota állami egyetemi rendszer része, 14 ezer hallgatója van. Ennek az intézménynek a kérdőívében is - mint néhány másikban - be kell jelölni, hogy ki válaszolja meg (a végzett hallgató, intézményi dolgozó, férj/feleség, egyéb családtag, szobatárs, munkáltató, szülő stb.)
Kiegészítésként vannak feltéve azok a kérdések, amelyek a képzési programról érdeklődnek: mennyire segít a diplomád a munkád elvégzésében?, mennyire szerezted meg azokat a kompetenciákat?, amelyek szükségesek a munkád elvégzéséhez?, mennyiben segített az egyetem a munkádhoz szükséges attitűdök kialakításában? A fizetésre is ebben a kiegészítő részben kérdeznek rá.
A kitöltők között egy 100 dolláros vásárlási utalványt sorsolnak ki, ösztönözve ezzel is a részvételt. A kérdőívet papíron és elektronikusan is ki lehet tölteni továbbá telefonon keresztül is.
A válaszadási arány 2000 és 2005 között: 43 százalék és 61 százalék között volt. A 2005-ös vizsgálat online lekérdezés. 6 hónapon keresztül lehetett választ adni, annak érdekében, hogy véglegesedjen minél több diplomásnak a helyzete és friss információ álljon rendelkezésre. Az e-maileket többször küldték ki ez idő alatt.
Az összegyűjtött információ egyrészt segíti a karrierközpont munkáját, ezen információk tudatában jobban tudnak segíteni a végzős hallgatóknak, továbbá visszajelzéseket kapnak szolgáltatásaik sikerességéről. Továbbá hasznos információk vannak benne az oktatóknak, hallgatóknak, szülőknek.
Minnesota State Colleges and Universities Board of Trustees
A Minnesota State Colleges and Universities élén egy 15 fős kuratórium áll, amelyet a kormányzó jelöl ki. A kuratórium fontos szerepet játszik a rendszer tervezése, tudományos programok, pénzügyi menedzsment, személyzeti politika, felvételi követelmények, tandíjak és egyéb díjak, szabályok és szabályzatok meghatározásában.
A kuratórium az oktatással kapcsolatos teendők között hangsúlyt fektet a diplomás életpálya-követési rendszerre is. Célja, hogy tájékoztatást nyújtson a hallgatóknak, leendő hallgatóknak, döntéshozóknak, és minden érdeklődőnek a minnesotai egyetemek és főiskolák diplomásainak tanulmányi és munkaerő-piaci területen elért eredményeiről. A kancellár feladata az adatgyűjtési rendszer létrehozása, az adatok összegyűjtése és publikálása.
Minden intézmény évente lekérdezi a végzett hallgatókat az előírt szabályok alapján, majd az adatokat rögzíti az Integrated Statewide Record System (ISRS)-ben (Integrált Állami Adatbázisrendszerben).
University of Illinois at Urbana-Champaign
Az UIUC az illinoisi egyetemi rendszer legrégibb és legnagyobb presztízsű egyeteme. A kutatóegyetemek között benne van a top 25-ben, továbbá világhírű természettudományi és mérnöki képzéssel rendelkezik. Közel 43 ezer hallgatója van. 1973 óta készítenek felméréseket a végzettek körében. Ennek célja, hogy olyan információkhoz jussanak a végzett hallgatóktól, ami egyrészt segíti a képzési programok folyamatos értékelését, tökéletesítését, másrészt felhasználhatóak a jövőbeli végzős hallgatók karriertervezésénél. Az összesített eredményeket - a többi állami egyetemmel együtt - továbbítják az Illinois Felsőoktatási Irányító Tanácshoz, így állami szintű tervezéshez és értékeléshez is felhasználják.
Az Illinois Felsőoktatási Irányító Tanács útmutatásának megfelelően az egyetem Stratégiai és költségvetési irodája megtervezi a kérdőívet, majd kiküldik a végzett hallgatóknak. A kérdőíveket levélben vagy elektronikusan is vissza lehet küldeni. A nem válaszolók ismételten is megkapják. 1991 óta az Irányító Tanács meghatározza a felmérések időpontját. Először háromévente készítették el az egy-öt és tíz éve végzettek követő vizsgálatát, majd megváltoztatták és jelenleg háromévente kérdezik meg az egy, öt és kilenc éve végzetteket.
A kérdőívek több évre visszamenőleg megtalálhatóak a honlapon (a legfrissebb elérhető itt). Elektronikus feldolgozásra alkalmas kérdőívről van szó, mely sokkal részletesebb értékelést vár a hallgatóktól, mint az eddig vizsgált intézmények kérdőívei. További kérdések is szerepelnek benne, például fogyatékossággal és fogyatékosokat érintő szolgáltatásokról, megkérdezik azt is, hogy szeretne-e a végzett hallgató további kurzusokat hallgatni az egyetemen interneten keresztül stb.
A kérdőívek feldolgozása is ezen a honlapon jelenik meg az eddig vizsgált intézmények közül a legsokrétűbben. Az elemzéseket rendszerezték annak megfelelően, hogy ki tanulmányozza őket. Például a végzős hallgatók a karrierre vonatkozó részek összefoglalóját tudják leginkább hasznosítani. Az egyetemen dolgozók kiválaszthatják, hogy pontosan mi érdekli őket és rendszerezve nézhetik át az adatokat.
Roberts Éva
- 1. Bevezető, országos vizsgálatok
- 2. Pályakövetés az egyetemeken
- 3. A kérdőívekről
- 4. Intézményi példák: Pennsylvania, Texas, Boston, Wisconsin
- 5. Intézményi példák 2. - Michigan, Minnesota, Illinois