A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés az Egyesült Államokban
« vissza | 1 2 3 4 5 |
előre »
|
Diplomások pályakövetése az Egyesült Államok egyetemein
Az amerikai felsőoktatási rendszer nagymértékben decentralizált, a szövetségi kormány - néhány kivétellel (katonai képzések) - nem szabályozza és működteti az egyetemeket, főiskolákat, pusztán támogatást adhat nekik. Az állami egyetemeket az egyes tagállamok vagy bizonyos körzetek működtetik. Az ún. állami egyetemi rendszerek olyan jogi személyek, amelyek számos egyetemi campust foglalnak magukba. Minden állam támogat legalább egy állami egyetemet, de rendszerint többet. Ezek mellett számos világi és egyházi magánegyetem található az Egyesült Államokban.
A felsőoktatási intézmények rendkívül nagy száma miatt jelen elemzés nem tér ki minden intézmény részletes vizsgálatára, így nem alkalmas általános érvényű következtetések levonására. Célja, hogy bemutassa egyes egyetemek diplomás pályakövető tevékenységét. Az összeállítás kb. 20 egyetem felmérésének áttekintése alapján készült.
A vizsgált egyetemek és főiskolák honlapjainak tanulmányozása azt a meglepőnek tűnő eredményt mutatja, hogy az intézmények rendszerint nem végeznek vagy nem teszik közzé az Interneten a hosszú éveken át tartó követéses vizsgálatokat a végzett hallgatókról, hanem a többségük a diploma megszerzését követően egyszeri lekérdezés során szerez információkat a végzett hallgatók tevékenységeiről. Ez a vizsgálat általában a diploma megszerzése utáni egy éven belül történik. Számos olyan intézmény is van, amelynek honlapján nem található semmilyen pályakövetéses vizsgálatra utaló kérdőív vagy adatokat összegző elemzés, statisztikai adathalmaz. Néhány kivételtől eltekintve nincs utalás hosszabb távú pályakövetéses vizsgálatokra sem.
Azok a honlapok is nagy eltérést mutatnak, ahol rendelkezésre áll ilyen információ. Van, ahol csak a kérdőív érhető el, máshol csak az eredmények, néhol mindkettő. A kérdőíveket általában bárki megtekintheti, néhány intézmény azonban csak jelszóval védve teszi közzé a célszemélyek számára. A legtöbb esetben a felmérések célja, hogy az intézmény a minőségfejlesztés és a diplomázók karrierjének magasabb szintű támogatása érdekében információt szerezzen arról, hogy az ott végzettek mit csinálnak a diploma megszerzését követően, mennyire segítette őket az egyetem céljuk elérésében, és milyen felkészülést kaptak a munkaerőpiacon való megfeleléshez.
A kérdőívek általában az intézmények karrier-tanácsadással foglalkozó irodáinak menüpontja alatt találhatók, de postán is kiküldik a célszemélyeknek. Visszaküldésre általában postai úton, mellékelt díjmentes borítékban vagy elektronikusan is lehetőség van. A kérdőívek egy részében kizárólag arról érdeklődnek, hogy a végzett hallgató dolgozik, további tanulmányokat folytat vagy nincs munkája. Amennyiben dolgozik, részletesen kérik az adott cég adatait, a betöltött munkakör jellemzőit és legtöbb esetben rákérdeznek arra, hogy a munkakör mennyiben kapcsolódik a megszerzett végzettséghez. Továbbtanulás esetén a felsőoktatási intézményről tesznek fel kérdéseket, munkanélküliség fennállásakor pedig rákérdeznek, hogy a volt hallgató keres-e egyáltalán munkát. A kérdőívek másik típusában további kérdések szerepelnek, melyek az egyetem szolgáltatásairól (pl. karrier iroda), a képzés színvonaláról kérik ki a végzettek véleményét. Az alábbiakban a vizsgált intézmények kérdőíveiben szereplő kérdések összesített változatát olvashatjuk, majd néhány intézmény felmérésének eredményeiről olvashatunk egyedi információkat.
- 1. Bevezető, országos vizsgálatok
- 2. Pályakövetés az egyetemeken
- 3. A kérdőívekről
- 4. Intézményi példák: Pennsylvania, Texas, Boston, Wisconsin
- 5. Intézményi példák 2. - Michigan, Minnesota, Illinois