A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Diplomás pályakövetés az Egyesült Államokban
1 2 3 4 5 |
előre »
|
Az Egyesült Államokban nagy hangsúlyt helyeznek az egyes szolgáltatások - köztük a felsőoktatás - sikerességének felmérésére. Elterjedtek és fontos szerepet játszanak az alumni intézmények is. A decentralizált felsőoktatási rendszer miatt kevés országos (szövetségi) szintű felmérés van. Az intézmények által készített felmérések megtalálhatók a honlapjaikon.
Bevezető
Jelen összeállítás számos amerikai website átnézésén alapul. Mivel az Egyesült Államokban általánosságban különös hangsúlyt helyeznek az egyes szolgáltatások (köztük a felsőoktatás) sikerességének felmérésére a felhasználók körében és az alumni rendszerek is rendkívül elterjedtek és fontos szerepet játszanak az ország felsőoktatási intézményeinek életében, a tájékozódást az a prekoncepció előzte meg, hogy rendkívül sok ilyen jellegű felmérés/kérdőív/elemzés jelenik meg az interneten, elsősorban az egyes egyetemek honlapjain. Nehezítette a keresést, hogy a magyar "életpálya-követés" kifejezés angol megfelelője (graduate follow-up study/survey) meglehetősen általános, így a keresőrendszerek nem feltétlenül a megfelelő találatokat dobják ki. Végül jobb eredményhez vezetett a "graduate survey" és az "alumni survey" kifejezések használata.
Meglepő módon, az intézményi honlapokon nem túl frekventált helyen jelennek meg az életpálya-követéses vizsgálatok leírásai, sok esetben csak a honlapok keresőjén keresztül lehet rábukkanni hasznos információkra. Többnyire sem az előzetesen feltételezett Alumni, Karrier-tanácsadó iroda, sem a Leendő hallgatók menüpontok alatt nem érhetők el közvetlenül ezek a felmérések. A leendő hallgatókat sokkal inkább a rangsorokban elért előkelő helyezésekkel próbálják megnyerni, mintsem a végzést követő elhelyezkedési esélyek/lehetőségek hangsúlyozásával. Nem jelenti ez persze azt, hogy a különböző tájékoztató kiadványokban, szórólapokon nem jelennek meg ezek az információk, jelen vizsgálat azonban nem tért ki ezek tanulmányozására. Az alumni aloldalakról pedig általában csak a kérdőív érhető el, azt sem mindig egyszerű azonban megtalálni. A másik meglepő tapasztalata a kutatómunkának, hogy nem jellemzőek a ténylegesen pályakövető vizsgálatok, hanem sokkal inkább egyszeri lekérdezésekről van szó, melyeket a diploma megszerzése utáni egy éven belül végeznek el a felsőoktatási intézmények.
Nem meglepő ugyanakkor az a tapasztalat, hogy országos (szövetségi) felmérésekre nincs nagy számú példa. A felsőoktatási rendszer nagyfokú decentralizációja, sokkal inkább tagállami szintű irányítása jól magyarázza ezt a tényt. A tagállami szinten közzétett adatokra is sokkal inkább az jellemző, hogy nem állami szinten végzett felmérések eredményeire épülnek, hanem az intézmények által leadott adatokból készült összesített mutatókról van szó.
Országos szintű vizsgálat
Ahogyan azt az Infinite Market Bt. összefoglalójában is olvashatjuk, az Egyesült Államok kormányzati keretei (Department of Education) között működő National Center for Education Statistics (NCES) az elsődleges központi szervezet, amely kongresszusi megbízásra oktatással kapcsolatos statisztikák összegyűjtésével és elemzésével foglalkozik. Az NCES középiskolai oktatás utáni időszakot követő adatgyűjtő programja az IPEDS (Integrated Postsecondary Education Data System), amely információkat gyűjt az intézményekbe történő jelentkezésekről, diplomaszerzési arányokról, oktatókról, adminisztratív munkatársakról, pénzügyekről stb. Magába foglalja a tudományos képzést, szakképzést, szakmai továbbképzést, de nem terjed ki pl. a felnőttoktatási programokra.
Az IPEDS programot a 2000/2001-es tanévben újratervezték, ekkor a papíralapú adatgyűjtésről web alapú adatszolgáltatásra tértek át. Kétfajta intézményt különböztetnek meg adatgyűjtési szempontból, amelyeknek van együttműködési megállapodása és amelyeknek nincs. Az előbbieknek kötelező az adatokat szolgáltatni, míg a többiek önkéntes alapon megtehetik.
Az IPEDS keretében összegyűjtött adatok között szerepel a diplomázási arány (Graduation Rates, GRS). Az egy évnél rövidebb képzésektől a doktori címig bezárólag történik adatgyűjtés a különböző végzettségekről, 9800 állami és magán intézmény részvételével.
Az NCES három jelentősebb publikációt jelentet meg az általános érdeklődők számára: The Condition of Education (Az oktatás helyzete), Digest of Education Statistics (Oktatási statisztikák gyűjteménye), Projections of Education Statistics (Előrejelzések oktatási statisztikák alapján), ezen kívül számos más elemzést tesz közzé különböző oktatási témákban.
A pályakövetéses vizsgálatok tekintetében a Baccalaureate and Beyond (B&B) című felmérést érdemes megemlíteni. Ennek keretében utolsó éves hallgatókat kérdeznek meg, hogy milyen jövőbeli terveik és elvárásaik vannak a munkavállalást és esetleges további tanulást illetően. Majd a későbbi pályakövető vizsgálat során kérdéseket tesznek fel nekik az álláskeresési időszakról, a baccalaureate fokozat megszerzése utáni tanulmányi és munkavállalási tapasztalataikról. Először a végzés után egy évvel kérdezik meg a hallgatókat, majd azt követően longitudinális kutatás keretében vizsgálják a posztgraduális tanulmányokba való belépést, az ottani fejlődést, majd a munkaerőpiacra való kilépést. A felmérés különös hangsúlyt fektet a tanári képzésben résztvevőkre.
Az egyes felmérések leírása elérhető az NCES honlapján részletes módszertani leírással . Példaként néhány információ a 2000/2001-es tanév B&B felméréséről. A felmérés azon hallgatókra terjedt ki, akik 1999 és 2000 között szereztek Bachelor végzettséget. Először 2000-ben kérdezték meg őket, majd ezt még egy lekérdezés követte 2001-ben. A kérdések a fokozat megszerzésének időszakát, majd a végzés utáni tanulási és munkatapasztalatokat érintették, továbbá a frissen végzett tanárok tevékenységeit. 11 700 végzett hallgatót választottak ki a felméréshez, ebből 70-et kizártak, majd a fennmaradó 11 630-as mintából 10 030 fő vett részt az interjúzásban, amelyet számítógéppel támogatott telefoninterjúk formájában végeztek el. Az interjú átlagosan kb. 19 percet vett igénybe. A kérdések itt érhetők el.
A B&B felmérés hasznos információkkal szolgál döntéshozóknak, oktatóknak, kutatóknak. Lehetőséget ad például arra, hogy betekintést nyerjünk a frissen diplomázott bachelor végzettséget szerzők munkaerőpiacon elért eredményeibe, feltárja a diploma és a munkaerő-piaci lehetőségek közötti kapcsolatot, a fizetéseket, hitelképességet, továbbá a közszférában való elhelyezkedési hajlandóságot. Szintén betekintést ad a magasabb szinten való továbbtanulásba is.
Az NCES honlapján megjelenő statisztikai adatok felhasználását segíti a Data Analysis System (DAS) software, amely segítségével egyszerűen lehet táblázatokat, kovariancia elemzéseket készíteni. Továbbá számos elemzés, adat és kutatói összefoglaló anyag olvasható a honlapon.
- 1. Bevezető, országos vizsgálatok
- 2. Pályakövetés az egyetemeken
- 3. A kérdőívekről
- 4. Intézményi példák: Pennsylvania, Texas, Boston, Wisconsin
- 5. Intézményi példák 2. - Michigan, Minnesota, Illinois