A TÁMOP 4.1.3 "Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése" című kiemelt pályázat során az Educatio Nkft. által megvalósított és megvalósítandó szakmai tevékenységek oldala.
Górcső alatt a diplomások pályaútja
2021.05.03Mennyit keres, milyen gyorsan jut munkához, a verseny- vagy a közszférában helyezkedik el, illetve továbbtanul-e egy frissdiplomás – a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) célkeresztjében az abszolvált hallgatók állnak. Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén* (AAE) alapuló kutatás gyorsjelentése új szemszögekből is elemezte a karrierutakat: vizsgálta az egyéni vállalkozóvá válás arányát és a munkaerőpiaci státuszok időbeliségét.
A DPR AAE 2020 gyorsjelentés a 2011/2012-es és a 2017/2018-as tanévek között nappali munkarenden abszolutóriumot szerzett hallgatók pályáját figyelte egészen 2019 végéig. A legutóbbi DPR kutatás friss kivonata azoknak szól, akik a téma kapcsán lényegre törő válaszokat keresnek, de nem kívánnak elveszni az adatrengetegben.
Szemléltet, kiemel, rávilágít
A gyorsjelentés részletes képet nyújt a gazdasági szereplők, felsőoktatási intézmények, leendő és volt hallgatók számára a végzettek felsőoktatási és korai munkaerőpiaci életútjáról.
Az elemzés beszédes grafikonjai segítik a szervezeteket például a humánerőforrás-kérdések megválaszolásában, de mellettük a felsőoktatásba jelentkezőket, jelenlegi és már végzett hallgatókat is a pályaorientációs vagy általános tájékozódáskor, valamint támogatják az intézményi döntéshozatalt a felsőoktatásban.
Adattengerbe merített háló
A legfrissebb kimutatás korábban még nem publikált elemzéseket is tartalmaz, összességében pedig 10 nagy kérdéskörben dolgozta fel az adatokat:
- Ki mennyit keres képzési területenként, és milyen arányban sikerült diplomás munkát találniuk a végzetteknek?
- Hogyan állják a versenyt a felsőoktatási intézmények a munkaerőpiacon?
- Korai munkaerőpiaci jellemzők (vállalt-e munkát az utolsó tanulmányi évben/szemeszterben?), illetve álláskereső vagy foglalkoztatott lett-e a frissdiplomás?
- Felsőfokú oklevelet nem igénylő, vagy azt elváró munkakörben helyezkedett-e el? FEOR kódok szerint, képzési területeket külön taglaló kimutatások.
- Jövedelmi adatok munkakör, foglalkoztatói ágazat és szféra alapján. Az adatok feldolgozása FEOR, TEÁOR, GFO kódok nyomán történt.
- Milyen területen foglalkoztatott a volt hallgató: versenyszféra, közszféra, nonprofit területen, vagy másutt?
- Hogyan lépked a ranglétrán a diplomás? – A jövedelmek alakulása FEOR 3. szintű munkakörönként. A bérnövekmények nyomán kirajzolódik, miként forintosul a diploma az idő előrehaladtával.
- Milyen arányban tanulnak tovább a frissdiplomások?
- Mennyire elterjedt és milyen képzési területeken jellemző az egyéni vállalkozóvá válás, illetve ez a diplomás összjövedelmének milyen arányát képezi?
- Képzési hely megyéje és lakó-/tartózkodási hely kapcsolatát szemléltető térképek, melyek többek közt rávilágítanak arra, hogy mennyire vonzzák a felsőoktatási intézmények a távolabbról érkezőket, illetve mennyire „terítik vissza” végzettjeiket más megyékbe.
A DPR AAE 2020 gyorsjelentés letölthető ide kattintva »
A DPR kutatás adatai böngészhetők a diplomantul.hu oldalon, infografikái pedig megtekinthetők a felvi.hu Szakleírásainál.
*Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítése kutatási modul adminisztratív adatbázisok összekapcsolásával jött létre a Felsőoktatási Információs Rendszer, valamint a Diákhitel Központ Zrt., a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által tárolt, pályakövetési célokra alkalmas adatok anonim egyesítése révén.