felvi.hu


Intézményi adatküldési tapasztalatok

2012.05.21

Rövid jelentés

A TÁMOP 4.1.1 pályázatok során vezetői információs rendszert fejlesztő intézmények fele küldött már adatot az AVIR Központi Adattárba - derült ki az AVIR-ral kapcsolatos felhasználói véleményekről és tapasztalatokról készült felmérésből.

Az adatot küldő intézmények többségének visszajelzése alapján részben vagy egészben sikeres volt az adatküldés, viszont nem kaptak rendszerszintű visszajelzést a feltöltés során. Az intézmények által megjelölt - részben már korábban is ismert - hibák javítása és a hasznos javaslatok beépítése megkezdődött.

2012 februárjában és márciusában 22 VIR-fejlesztésben részt vevő felsőoktatási intézményt kérdeztünk meg az AVIR Központi Adattárral kapcsolatos felhasználói véleményükről és tapasztalataikról. Alábbi kérdéseinkre a fejlesztést lebonyolító, vagy a fejlesztést már használó szakmai vezetők válaszoltak.

1. Intézményük küldött-e már adatot az AVIR Központi Adattárba?
2. Sikeres volt-e az adatküldés?
3. Milyen visszajelzést kaptak a rendszertől?
4. Ha problémák merültek fel az adatküldés során, mely lépéseknél igényeltek volna vagy igényelnek most is segítséget?

A 22 megkérdezett felsőoktatási intézményből 20 válaszolt érdemben megkeresésünkre.

Kilenc intézmény még egyáltalán nem küldött adatokat az adattárba. Közülük négy intézmény még a VIR rendszer megvalósítási, tesztelési fázisában tartott a válaszadás időszakában; két intézményben adatforrás vagy belső rendszer (átállási) problémák merültek fel, egyik felsőoktatási intézmény pedig 2011 végén megszűnt és karként működik tovább az egyetemen belül (az új egyetem más tanulmányi rendszert használ, így jelenleg nem tudnak adatot szolgáltatni).

A 20 választ adó intézmény közül 11 már küldött adatot az AVIR Központi Adattárba. Ezek közül öt intézmény kiemelte, hogy kizárólag a teszt/fejlesztői környezetből tette ezt, míg egy intézmény jelezte: próbált már küldeni adatot, de az AVIR nem fogadta azt.

Az adatot már küldött 11 intézmény közül nyolc válaszában jelezte, hogy sikeres volt az adatküldés a rendszerben, három intézmény azonban problémákba ütközött. Ide sorolták az eltérő interfészdefiníciókkal és a feltöltött fájlok méretével kapcsolatos problémákat, valamint azt is, hogy az AVIR nem tudta fogadni a beküldött adatokat vagy egyáltalán nem kaptak visszajelzést az adatküldés sikerességéről.

Nyolc intézménynél nem történt - értelmezhető - rendszerszintű visszajelzés, kizárólag három intézmény kapott érdemi visszajelzést („sikeres adatküldés" vagy hibaüzenet).

Az Educatio Kft. szakmai támogatásáról nyolc intézmény nyilatkozott. Javaslatként fogalmaztak meg egy kontroll, admin-felület létrehozását, melyben a feltöltött állományok tartalmi ellenőrzése megtörténhet, valamint az adatküldés intenzív/közös tesztelését is. A folyamatos és - az Educatio Kft.-vel történő - közös tesztelés bevezetése, a rendszerszintű státuszlekérdezések, valamint a folyamatos visszajelzések küldése a csomagok állapotáról hasznos segítségnek bizonyulnának. Ugyanakkor nehézségként fogalmazódott meg a „hiba a feldolgozás során" státusz értelmezése és jelentése a rendszerben, a hosszú és nehezen értelmezhető hibaüzenetek/rendszerszintű visszajelzések, valamint az előírt adatkörök változása. Kódolási hibákat is észleltek a felhasználók, továbbá segítséget kérnek abban, hogy az - AVIR második, 2012 márciusában megkezdődött fejlesztési szakaszában elérhetővé váló - éles szervizt milyen módon kell/lehet tesztelni, kivel kell felvenni a kapcsolatot és milyen adatokat kell küldeni a későbbiekben.