A HERA Felsőoktatáskutatási Szakosztályának Kutatási Műhelybeszélgetése
2012.11.07A HERA Felsőoktatáskutatási Szakosztályának első rendezvényét egyben egy szakmán belüli beszélgetés-sorozat elindításának is tekintik a szervezők. Tervük, hogy a szorosabban a felsőoktatás-kutatás területéhez kapcsolódó kutatási kezdeményezéseket már az induláskor ismertté tegyék és vitassák meg a szakmai közegben.
E kezdeményezés egyfelől azt szolgálja, hogy a felsőoktatás kutatásával foglalkozók megismerjék az aktuális kutatási irányokat, mozgásokat, értesüljenek a szakmán belül várható friss adatokról, kutatási eredményekről. A másik cél pedig az, hogy e kutatásokhoz kötődően a kutatási koncepció megszületése és az adatfelvétel indulása közötti tervezési szakaszban felmerülő szakmai kérdések kapcsán közös gondolkodásra, tudás-megosztásra késztessék a kutatókat.
Ezen a rendezvényen épp ezért a kutatási koncepció és keretek felvázolása, bemutatása után az adatfelvétel módszertanára, a kutatási kérdővre, a mintavételre, illetve a hazai és nemzetközi kapcsolódó kutatásokra fókuszáló beszélgetések állnak a központban. A szakmai beszélgetésen a tapasztalt felsőoktatás-kutatók és a fiatal generáció képviselőinek hozzászólásaira egyaránt számítanak.
Az első műhelybeszélgetésen két indulás előtt álló kutatás - egy felsőoktatási oktatói és egy hallgatói adatfelvétel - megvitatását tervezik.
A rendezvény időpontja: 2012. november 15. 14.00 - 17.00 óra
Helyszíne: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 1. emelet, Díszterem
1089 Budapest, Könyves Kálmán krt. 40.
Program
A műhelybeszélgetést megnyitja: Polónyi István CSc egyetemi tanár, elnök, HERA Felsőoktatási Szakosztály, moderátora: Veroszta Zsuzsanna PhD, HERA Felsőoktatási Szakosztály
A tervezett témák:
1. A felsőoktatási fejlesztések folyamatát és feltételeit feltáró empirikus (oktatói kérdőíves ) vizsgálat
Kutatásvezető: Fehérvári Anikó PhD, tudományos főmunkatárs, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
A kutatásról röviden: A kutatás célja, hogy feltárja a felsőoktatás szereplőinek változással, átalakulással kapcsolatos attitűdjeit, véleményét (pl. oktatói szerepváltozás, felsőoktatás tömegesedése, többciklusú képzés bevezetése, egységes minőségi standardok alkalmazása, felsőoktatás küldetésének módosulása, pedagógiai kultúra meghonosodása), az azokkal kapcsolatban felmerülő akadályozó vagy ösztönző okokat; kirajzolja azokat a különböző csoportokat, akik támogatják, ellenzik vagy passzívan viszonyulnak ezekhez a változásokhoz.
2. Eurostudent 2013
Kutatásvezető: Kiss László, felsőoktatási elemző, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A kutatásról röviden: Az Eurostudent kutatási program 2013-ra immár ötödik adatfelvételi szakaszához érkezett. Magyarország - jóllehet törekvések már korábban is mutattak a csatlakozás irányába - most első ízben kapcsolódik az európai országok többségét tömörítő kutatási programhoz. Az Eurostudent kutatás alapja a felsőoktatási hallgatók szociális körülményeit és mobilitási jellemzőit feltáró összehangolt adatfelvétel, amely egységes, ám hazai viszonyokra adaptált kérdőíven és egy 8000 fős hallgatói mintán nyugszik. A 2013 tavaszára tervezett adatfelvétel előkészítő szakaszában e két téma (kérdőív és mintavétel) megvitatására nyílna lehetőség.