Az online Felvi-rangsorok módszertana
1 2 3 4 5 |
előre »
|
Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (Educatio) kiemelt feladatai közé tartozik az egyetemekre, főiskolákra jelentkezők, a felsőoktatási intézmények, a munkaadói oldal és a felsőoktatási szféra többi szereplőjének minél sokoldalúbb tájékoztatása. Ennek egyik fontos eleme az államilag elismert felsőoktatási intézményeket számos mutató alapján összehasonlító rangsorkészítés. Az Universitas Press Felsőoktatás-kutató Műhellyel 2000-ben közösen kialakított egységes módszertani elvekre alapozva, figyelembe véve a felsőoktatás nemzetközi mutatószámrendszerét, folyamatosan bővül az elemzésekbe bevont szempontok köre. A rangsorkészítés két legfontosabb alapelve a sok szempontú rangsorolás és a módszertani alaposság, hitelesség:
- Sokszempontúság: alapelv, hogy nincs abszolút legjobb vagy legrosszabb intézmény. Az egyetemeket, főiskolákat ezért a lehetőség szerinti összes releváns és mérhető mutató alapján érdemes összehasonlítani.
- Módszertani alaposság és hitelesség: minden intézményi rangsornak adatszolgáltatási, statisztikai és kutatás módszertani szempontból szakmailag megalapozottnak, pontosnak és hitelesnek kell lennie. A rangsorok elkészítésének módszertanát mindig teljes körűen nyilvánosságra hozzák a vizsgálat készítői.
Online Felvi-rangsorok adatforrásai:
- az intézmények saját információszolgáltatásra épülő, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól (NEFMI) származó adatok (2009-2010);
- az Educatio közvetlen intézményi adatgyűjtése (2009-2010);
- az Educatio jelentkezési és felvételi adatai (2009-2010);
- az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) adatai;
- reprezentatív empirikus szociológiai kutatások az egyetemi-főiskolai hallgatók körében (2009);
- reprezentatív empirikus gazdaságszociológiai vizsgálatok a munkaadók körében (MKIK-GVI,2010)
Ezen adatbázisok biztosítják az online Felvi-rangsorok információs hátterét.
A Felvi-rangsorok a következő kiadványokban olvashatók:
- Felvételi tájoló 2011
- Diploma 2011 Felvi-rangsorokkal c. HVG különszám
- 1. Alapelvek és adatforrások
- 2. Intézményi, jelentkezési és felvételi adatok
- 3. Kérdőíves vizsgálatok adatai
- 4. Rangsorok számítása, alkalmazott jelölések
- 5. Intézménynevek változása
- A 2023-as tavaszi felmérés kérdésblokkjai
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 6. évfolyam 1. szám, 2022. március
- Field period of EUROSTUDENT 8 research in Hungary has started
- Vegyél részt az EUROSTUDENT 8 kutatásban és nyerj belépőt az EFOTT-ra!
- Elindul az EUROSTUDENT 8 kutatás magyarországi adatfelvétele