Pályaorientációs tapasztalatok Írországból
1 2 3 4 5 |
előre »
|
Írország az elsők között ismerte fel, hogy a pályaorientáció(1) nem luxus, hanem szükséges jó, mivel ennek komoly egyéni, gazdasági és társadalmi haszna van. E téma mellesleg Magyarországon is mind aktuálisabb, elég, ha a demográfiai helyzetből adódó munkaerő-gondokra, a növekvő szociális feszültségekre, vagy - hogy ne menjünk ennyire messze - csak a felsőoktatás képzési rendszerének gyökeres átalakulására, és a jövőre immár tömegesen diplomázó alapszakosok információ-szükségletére gondolunk. E sorok szerzője Dublinban tanulmányúton járva gyűjtött tapasztalatokat, melyek némelyike talán idehaza is hasznosítható. E cikk az ír pályaorientációs rendszerből ad - a teljesség igénye nélkül - ízelítőt, néhány gyakorlati példán keresztül.
Előzmények
Írország élen jár a pályaorientáció tekintetében. Már régóta és sokféle szolgáltatás működött e területen, de a mind komplexebbé váló világ, s vele a mind komplexebbé váló munkapiac illetve oktatási rendszer egyre szükségesebbé tette egy egységes, professzionális pályaorientációs rendszer létrehozását, melyben bárki és élete bármely szakaszában minőségi szolgáltatáshoz juthat. A kormányzat tehát felismerte, hogy az élethosszig tartó pályaorientációnak (lifelong guidance, LLG) nagyon komoly szerepe van az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning, LLL) és a tudástársadalom kialakításában, a foglalkoztathatóság javításában, s az egyén képességeinek kibontakoztatásában. Vagyis: jó a gazdaságnak, mivel javítja a rendelkezésre álló munkaerő minőségét és növeli annak mennyiségét, jó az egyénnek, mert nemcsak hogy jobban kiteljesítheti képességeit, de a foglalkoztathatósága megőrzése / javulása révén elkerülheti a munkanélküliséget, a marginalizálódást, és jobb minőségű életet vezethet, és ezekből eredően jó a társadalomnak is, mivel a gazdaság teljesítményének növekedéséből fakadó előnyökön túl növeli a társadalom integráltságát, ezáltal elősegíti a társadalmi békét.
A szétdarabolt szolgáltatásokról egy egységes, professzionális rendszerre kell tehát átállni, mely megfelel az egyén és a társadalom szükségleteinek. E belső felismerés és a pályaorientáció növekvő nemzetközi szerepe (ezt jelzi például a pályaorientáció megjelenése az EU politikákban) együttesen vezettek el oda, hogy az oktatási és tudományos (Department of Education and Science), valamint a vállalkozási, kereskedelmi és foglalkoztatási minisztérium (Department of Enterprise, Trade and Employment) közös kezdeményezésére, minden érintett bevonásával, a 2004-es ír EU-elnökség idején megalakult a Nemzeti Pályaorientációs Fórum (National Guidance Forum, NGF), melynek létrejöttét az EU maga is finanszírozta a "Nemzeti pályaorientációs fórumok kialakítása 6 tagállamban" című projektje keretében.
- 1. Az előzmények
- 2. Az első lépés: a Nemzeti Pályaorientációs Fórum
- 3. A pályaorientáció rendszere Írországban
- 4. Pályaorientáció a gyakorlatban: intézménylátogatások
- 5. Összegzés
- A 2023-as tavaszi felmérés kérdésblokkjai
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 6. évfolyam 1. szám, 2022. március
- Field period of EUROSTUDENT 8 research in Hungary has started
- Vegyél részt az EUROSTUDENT 8 kutatásban és nyerj belépőt az EFOTT-ra!
- Elindul az EUROSTUDENT 8 kutatás magyarországi adatfelvétele