Érettségi helyett szakmával a felsőoktatásba
1 2 3 4 |
előre »
|
Németországban a szakmával rendelkezők érettségi nélkül is bekerülhetnek a felsőoktatásba. A statisztikák azt mutatják, hogy e hallgatók éppoly sikeresek felsőfokú tanulmányaik során, mint érettségizett társaik. Hogy működik ez a rendszer, és mi van a háttérben? Írásunkban ezeknek jártunk utána.
Ma már Németország valamennyi tartományában (egyes tartományokban pedig már hosszú évek óta) lehetőséget ad a tartományi felsőoktatási törvény, hogy a szakmával rendelkezők érettségi nélkül is bekerülhessenek a felsőoktatásba. Ez az élethosszig tartó tanulás korában egy rugalmas tanulási útnak tekinthető, melyben a következő tanulási szakasz (jelen esetben a felsőoktatás) valamilyen formában épít a korábban megszerzett ismeretekre és kompetenciákra (esetünkben a szakképzésben elsajátított ismeretekre és az azt követő munkatapasztalatokra).
E nem hagyományos bejutási út bevezetését és széles körű elterjedését egyrészt az esélyteremtés igénye, másrészt pedig gazdasági versenyképességi érdekek indokolták. Magyarországhoz hasonlóan ugyanis Németországban is nagyban meghatározza a gyerekek iskolai előmenetelét a család szociális helyzete, ezt 2000 óta a PISA-felmérések rendre igazolják. Részben ezen esélyegyenlőségi kérdések miatt szűk a felsőoktatás merítési bázisa, s így egyre komolyabb fejtörést okoz a németeknek a képzett munkaerő hiánya. Az OECDEducation at a Glance 2007 című kiadványa szerint Németországban extrém alacsony a korosztályhoz képest a felsőoktatást sikeresen befejezők aránya: míg az OECD átlag 36,4 százalék, addig a németeknél ez az arány nem éri el a húsz százalékot. Főleg a műszaki, informatikai és természettudományi területeken nagy a szakemberhiány.
E helyzet egyre inkább az érdeklődés homlokterébe állítja az érettségi nélküli továbbtanulás lehetőségét is. E megoldással ugyanis azok is kaphatnak egy esélyt, akiket anyagi körülményeik, a nem motiváló családi környezet és a német közoktatás korai szelekciós mechanizmusai érettségit nem adó tanulási pályákra sodortak, és akik ugyanakkor szakmával a zsebükben az évek, évtizedek alatt jól hasznosítható tapasztalatokat, kompetenciákat szereztek a munka világában. És persze az sem mellékes, hogy az ezen esélyt megragadók némileg csökkentik a magasan kvalifikált munkaerő terén mutatkozó hiányt.
- 1. Rugalmas továbbtanulás: érettségi helyett szakmával
- 2. Intézményenként eltérő felvételi feltételek
- 3. Speciális szabályok
- 4. Berlini helyzetkép
- Field period of EUROSTUDENT 8 research in Hungary has started
- Vegyél részt az EUROSTUDENT 8 kutatásban és nyerj belépőt az EFOTT-ra!
- Elindul az EUROSTUDENT 8 kutatás magyarországi adatfelvétele
- Megjelent a 2021-es DPR Hallgatói kutatás zárótanulmánya
- Heterogeneity of students and higher education institutions