Az Erasmus Mundus Programban rejlő magyar lehetőségek
1 2 3 4 5 6 7 |
előre »
|
Az Erasmus Mundus programot az Európai Bizottság Oktatási, Kulturális és Audiovizuális Végrehajtó Ügynöksége (EACEA) kezeli, az Oktatási és Kulturális Főigazgatósága, valamint az EuropeAid Együttműködési Hivatala felügyelete mellett. A végrehajtásban emellett részt vesznek közvetlenül az Európai Bizottság delegációi, valamint a nemzeti irodák is (Magyarországon a Tempus Közalapítvány).
Az Erasmus Mundus közösségi program támogatja Európa felsőoktatási intézményeit abban, hogy nívós képzéseket nyújtsanak a kiválasztott tehetséges hallgatók részére. A program továbbá az európai felsőoktatás vonzerejét növelő projekteket is támogat.
Az Erasmus Mundus Program első szakaszáról, tapasztalatok
Az Európai Bizottság az ezredfordulótól egyre erőteljesebben szorgalmazza a felsőoktatási együttműködések továbbfejlesztését a harmadik országokkal. Alapvető célja, hogy a növekvő számú, külföldi tanulási lehetőségeket kereső hallgatók minél nagyobb arányban válasszák Európát, mint lehetséges célterületet (1).
Habár Európa (2) 2004-ben a nemzetközi hallgatók 44 százalékát fogadta, ez csupán néhány országra koncentrálódik. Az összes nemzetközi hallgató 67 százaléka csupán hat országba érkezett: Egyesült Államok (23%), Egyesült Királyság (12%), Németország (11%), Franciaország (10%), Ausztrália (7%) és Japán (5%). Ugyanakkor az Európai Unión kívüli országok hallgatói és egyetemei az Egyesült Államokat dinamikusabbnak, innovatívabbnak, versenyképesebbnek tekintik, miközben az EU számos tudományos mutató terén is lemarad az USA mögött (3).
Az Erasmus Mundus program ezen megfontolások mentén jött létre, azaz egy olyan kezdeményezésként, amelynek fő célja az intézmények közötti kooperáció elmélyítése, az oktatás szakmai színvonalának fejlesztése és nem utolsó sorban az európai felsőoktatás tartalmának és színvonalának népszerűsítése. A program első szakasza 2003-tól lépett életbe és jól érzékelhetően egészítette ki a további harmadik országokkal folytatott felsőoktatási programokat, mint például a Tempus, ALFA és az Iparosodott országokkal történő együttműködések.
1. ábra
Az Erasmus Mundus program hatásmechanizmusa
- 1. A program első szakaszának tapasztalatai
- 2. Az alappillér: Erasmus Mundus mesterképzés
- 3. További alprogramok
- 4. A hallgatók és az egyetemek körében is sikeres
- 5. Második periódus: 2009-2013
- 6. Hazai tapasztalatok, jellegzetesen magyar kérdések
- 7. Jegyzetek, felhasznált irodalom