Az Erasmus Mundus Programban rejlő magyar lehetőségek
« vissza | 1 2 3 4 5 6 7 |
előre »
|
Erasmus Mundus (2009-2013), a második periódus
A 2004-2008 közötti tevékenységeket az új szakaszban is támogatják, az előző periódus tapasztalatainak felhasználásával. (Az Erasmus Mundus II integrálja a korábban különállóan működő Erasmus Mundus External Cooperation Window-t). Az új Erasmus Mundus főbb újdonságai:
- közös doktori programok indításának lehetősége, hároméves ösztöndíjak a doktoranduszok részére;
- a közös mester vagy doktori programok teljes képzési idejére szóló ösztöndíjak, európai hallgatók számára is;
- nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségbiztosításra, a hallgatók / doktoranduszok foglalkoztathatóságára, és a közös programok fenntarthatóságára.
A konkrét programok a következőképpen néznek ki:
Alprogram | Tervezett költségvetés |
1. alprogram: Erasmus Mundus közös programok (mester- és doktori képzések), beleértve az ösztöndíjrendszert. | 470 millió euró az 1. és a 3. alprogramra |
2. alprogram: Európai és harmadik országbeli felsőoktatási intézmények közötti együttműködés, a cserék és a mobilitás strukturált alapjául szolgáló Erasmus Mundus partnerségek. | 460 millió euró a 2. alprogramra |
3. alprogram: Az európai felsőoktatás támogatása a vonzerejének növelése érdekében. | 470 millió euró az 1. és a 3. alprogramra |
Az pontosan látható, hogy mind vertikális, mind horizontális irányban bővült a program. Egyszerűsödtek a feltételek, "tisztázódtak" a célok, a felsőoktatásban megjelentek széles körben elfogadott definíciók, európai hallgatók is belekerültek a programba lehetséges ösztöndíjasként, a vállalkozások is pályázhatnak a 3. alprogramra, a mesterképzésen túl a doktori képzések nemzetközi megszervezésére is lehetőség nyílik.
Az 1. alprogram első kiírásának eredményei 2009 nyarán, e tanulmány megírásával párhuzamosan körvonalazódnak:
- 182 Mester pályázat érkezett (Magyarországról: 2 főpályázó, 12 partnerintézmény, 5 partnerszervezet társult). 170 felelt meg a leadottakból; az 50 legjobból valószínűleg 45 és 49 projekt között választanak.
- 135 doktori pályázat érkezett (Magyarországról nincs főpályázó, 6 partnerintézmény, 5 partnerszervezet társult). 129 felelt meg a leadottakból; a 20 legjobból valószínűleg 10 és 12 között választanak.
További, az Erasmus Mundus programon kívüli, felsőoktatási pályázatok
Számtalan más, uniós támogatottságú pályázat is elérhető.
Iparosodott országokkal történő együttműködések
a) Európai Unió - Amerikai Egyesült Államok kooperáció a felsőoktatás és szakképzés területén
Az Egyezmény [ATLANTIS] a 2006-2013 között terjedő időszakot fedi le, három akcióban lehet pályázni:
1. Transzatlanti diploma program (közös programok)
2. Mobilitási projektek
3. Szakmapolitikai projektek (összehasonlítás, akkreditáció stb. kérdésköre)
b) Az új Európai Unió - Kanada kooperáció a felsőoktatás, szakképzés és ifjúság területén.
Az Egyezmény a 2006-2013 között terjedő időszakot fedi le, tartalmilag több témában lehet pályázni:
1. Közös képzések
2. Mobilitási projektek
3. Szakmapolitikai projektek (összehasonlítás, akkreditáció stb. kérdésköre) és ifjúsági projektek
c) A további ide tartozó pályázatokat (EU - Ausztrália; EU - Új-Zéland; EU - Japán, EU - Korea) az Unió honlapjain lehet megtalálni.
Tempus program
A Tempus program az EU partnerországaiban támogatja a társadalmi és gazdasági reformtörekvéseket, a felsőoktatási rendszerek fejlesztésén keresztül:
1. Tantervi reform
2. Intézményirányítási reform
3. Felsőoktatás és társadalom
témákban nyílik lehetőség európai intézményeknek a kijelölt térség intézményeivel támogatott formában együttműködni.
ALFA Program
Az Alfa a felsőoktatási kooperációkat segíti elő az Európai Unió és Latin-Amerika között:
1. Közös partnerségek
2. Strukturális projektek
3. Kísérő projektek
területen lehet támogatást szerezni, latin-amerikai fókuszú fejlesztésekben való részvételre.
További programokról (Edulink stb.) az Unió oktatási honlapján érdeklődhetnek.
- 1. A program első szakaszának tapasztalatai
- 2. Az alappillér: Erasmus Mundus mesterképzés
- 3. További alprogramok
- 4. A hallgatók és az egyetemek körében is sikeres
- 5. Második periódus: 2009-2013
- 6. Hazai tapasztalatok, jellegzetesen magyar kérdések
- 7. Jegyzetek, felhasznált irodalom
- A 2023-as tavaszi felmérés kérdésblokkjai
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 6. évfolyam 1. szám, 2022. március
- Field period of EUROSTUDENT 8 research in Hungary has started
- Vegyél részt az EUROSTUDENT 8 kutatásban és nyerj belépőt az EFOTT-ra!
- Elindul az EUROSTUDENT 8 kutatás magyarországi adatfelvétele