Diplomásaink nemzetközi mérlegen
1 2 |
előre »
|
Romlik vagy javul a diplomások munkaerő-piaci helyzete? Erre keresi a választ az OECD oktatási igazgatósága éves körképében. A magyarországi helyzetet elemezve megállapítják, hogy bár egyre több a diplomás, arányuk mégis az OECD-átlag alatt van. Kiemelkedik hazánk viszont a jövedelmek tekintetében: a diplomások jövedelmi előnye a középfokú végzettséggel rendelkezőkkel szemben nálunk a legmagasabb a tagországok körében.
Az OECD Oktatási Igazgatósága nagy figyelmet fordít a tagállamok oktatási rendszerének, az oktatás gazdasági, munkaerő-piaci kapcsolatainak leírására alkalmas mennyiségi és minőségi mutatók kidolgozására. A nemzetközi összehasonlításra és az egyes országok oktatási rendszerének leírására is alkalmas adatokat és elemzéseket évente az Oktatási körkép (Education at a Glance) című kiadványban hozzák nyilvánosságra.
A 2007-es Oktatási körkép a makrofolyamatok vázolása mellett elsősorban arra keresi a választ, hogy a diplomás munkaerő-kínálat gyors növekedése, amely a felsőoktatásban részt vevők számának folyamatos bővüléséből fakad, milyen hatásokat fejt ki a diplomák munkaerő-piaci értékére, a felsőoktatásban szerzett tudás piaci értékesíthetőségére - romlik vagy javul a diplomások munkaerő-piaci helyzete?
Magyarországon a felsőoktatásban diplomát szerzettek aránya a bővülés ellenére még mindig az OECD átlaga alatt van. A 25-64 év közötti magyar népességben a diplomások aránya 17 százalék, az OECD országokban ugyanezen arány 7 és 27 százalék között mozog, átlagosan 26 százalék. Az elmaradás különösen az idősebb népesség jellemzőiből következik, az 55-64 éves magyar lakosságnak mindössze 15 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Az OECD szakemberei a magyar diplomások arányának gyors növekedését várják.
A magyarországi képzési struktúra egyik sajátossága a természettudományi képzésben részt vevők alacsony száma. Míg az ezen a területen listavezető OECD-országokban (Ausztrália, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Írország, Koreai Köztáraság, Új-Zéland) a természettudományi diplomával rendelkező munkavállalók aránya 2,2, addig nálunk mindössze 0,7 százalék. Ez az arány még így is komoly növekedést jelent a korábbi generációkhoz képest.
- 1. 1. oldal
- 2. 2. oldal
- Eredmények a Rendszerszintű fejlesztések és hozzáférés bővítését szolgáló ágazati programok a felsőoktatásban projektben
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - korábbi számok
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 4. évfolyam 1. szám, 2020. június
- EUROSTUDENT nemzetközi kutatás: interaktívan elemezhetők a hazai adatok
- A 2020-as tavaszi felmérés kérdésblokkjai