A műszaki, informatikai és természettudományi terület hallgatói vélemények alapján
« vissza | 1 2 3 4 5 6 7 8 |
|
Munkaerő-piaci lehetőségek
A műszaki és informatikai területen tanuló diákok optimizmusa megalapozott, hiszen egy friss kutatás (GVI 2007) eredményei szerint a cégek és vállalatok körében legkeresettebb diplomás pályakezdők többek között a frissen végzett gépészmérnökök, vegyészmérnökök, villamosmérnökök, környezetmérnökök, informatikusok és programozók közül kerülnek ki (5), biztosítva ezáltal a felsőfokú tanulmányok utáni könnyű elhelyezkedést számukra. Ennek megfelelően az érintett képzési területek hallgatói inkább a piaci, vállalati szférában képzelik el jövőjüket, míg a természettudományi képzés és a többi tudományterület esetében a diákok átlagosan jóval nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy ők a közszférában kívánnak elhelyezkedni.

A műszaki és informatikai képzési terület hallgatóinak elsöprő többsége, 92-95 százaléka tervezi, hogy a piaci szféra valamely szegmensében keres magának állást; ez az arány a többi vizsgált esetben jóval alacsonyabb (a természettudományi képzési terület esetében 42, az összes többi terület esetében átlagosan 59 százalék). A közszférát választók magas aránya a természettudományi szakterület esetében azzal magyarázható, hogy általában általános és középiskolai tanárokat (is) képző intézményekről, szakokról van szó, tanári diplomájukkal sokan a közoktatásban kívánnak elhelyezkedni.
Összességében megállapítható, hogy a műszaki, informatikai és természettudományi képzési területen tanuló diákok több szempontból is kedvezően ítélik meg eddigi tanulmányaikat. Főként a műszaki és informatikai szakokra járók fejezték ki reményüket a képzéssel való általános megelégedettségük mellett arra nézve is, hogy diplomaszerzés után a tanulmányaik során szerzett tudással a munkaerőpiacon is könnyen érvényesülni tudnak, igazolva ezzel, hogy a hazai felsőoktatási intézmények egyre inkább igyekeznek a munkaerőpiac igényeit is kielégíteni.
Az elemzés elkészítéséhez az OFIK adatbázisa mellett a Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet Diplomás pályakezdők és egyetemi, főiskolai karok vállalati szemszögből - 2007 című tanulmánya került felhasználásra. GVI Kutatási Füzetek 2007/1
(1) Agrár-, bölcsész-, gazdaságtudományi, jogi és igazgatási, művészeti, nemzetvédelmi és katonai, orvosi és egészségtudományi, pedagógus-, sporttudományi és társadalomtudományi képzési terület - átlagos bejutási nehézséggel számolva
2) A változó több összetevőből áll: 1. kutatásokba való bekapcsolódás lehetősége; 2. képzés alatti munkalehetőségek biztosítása; 3. főiskola/egyetem kapcsolata a szakmában működő vállalatokkal, cégekkel; 4. oktatott szakismeretek naprakészsége; 5. oktatott szakismeretek alkalmazhatósága; 6. szakmai gyakorlatok színvonala; 7. szakterület napi gyakorlati példái, jelenségei az oktatásban
(3) Diplomás pályakezdők és egyetemi, főiskolai karok vállalati szemszögből - 2007; GVI Kutatási Füzetek 2007/1, 92-93. o.
(4) Diplomás pályakezdők és egyetemi, főiskolai karok vállalati szemszögből - 2007; GVI Kutatási Füzetek 2007/1, 92-93. o.
(5) Diplomás pályakezdők és egyetemi, főiskolai karok vállalati szemszögből - 2007; GVI Kutatási Füzetek 2007/1, 56-59. o.
- 1. A műszaki, informatikai és természettudományi terület hallgatói vélemények alapján
- 2. A bekerülés nehézsége
- 3. Az intézményi sorrend
- 4. A diploma értéke
- 5. Infrastruktúra
- 6. Megfelelő pályaválasztás
- 7. Diploma utáni elhelyezkedési lehetőségek
- 8. Munkaerő-piaci lehetőségek
- Felsőoktatási Elemzési Jelentések - 6. évfolyam 1. szám, 2022. március
- Field period of EUROSTUDENT 8 research in Hungary has started
- Vegyél részt az EUROSTUDENT 8 kutatásban és nyerj belépőt az EFOTT-ra!
- Elindul az EUROSTUDENT 8 kutatás magyarországi adatfelvétele
- Megjelent a 2021-es DPR Hallgatói kutatás zárótanulmánya